Podatek rolny w 2023 roku będzie wyższy o ponad 31 zł/ha
O ponad 20% do 74,05 zł/dt wzrośnie średnia cena skupu żyta, która jest podstawą do ustalenia podatku rolnego na przyszły rok. Jest to cena za 11 kwartałów, licząc od trzeciego kwartału bieżącego roku wstecz.
Czym jest spowodowany wzrost ceny?
Wzrost ceny jest spowodowany wzrostem ceny żyta. Tak więc za 1 ha przeliczeniowy gruntów gospodarstwa rolnego rolnicy zapłacą 185,12 zł rocznie (równowartość 2,5 dt żyta), a za pozostałe grunty rolne, które podlegają podatkowi rolnemu – 370,25 zł (równowartość 5 dt żyta). Jeśli na gruntach rolnych prowadzona jest działalność gospodarcza inna niż rolnicza, zamiast podatku rolnego płaci się podatek od nieruchomości.
Gminy nie są zainteresowane obniżeniem cen skupu żyta ogłoszonych przez GUS
Według ustawy o podatku rolnym, rady gmin są uprawnione do obniżenia cen skupu podawanych przez GUS. Jeśli będą chciały to zrobić, muszą zasięgnąć opinii właściwej miejscowo izby rolniczej. Wpływy z podatku rolnego są jednak jedną z kategorii dochodów własnych gmin, tak więc w ich interesie nie leży obniżanie cen skupu żyta ogłoszonych przez GUS. Ponadto ustawa o podatku rolnym przewiduje szereg zwolnień oraz ulg w opłacie tej daniny.
Kto powinien opłacać podatek rolny?
Do opłacania podatku rolnego zobligowani są:
właściciel gruntu,
posiadacz samoistny, czyli ten, kto używa gruntów jak właściciel, choć nim nie jest,
posiadacz gruntów, które są własnością publiczną, bez względu na umowę, czyli np. dzierżawca ziemi od KOWR,
użytkownik wieczysty gruntów, które są własnością publiczną (państwową lub samorządową),
dzierżawca gospodarstwa rolnego, czyli gruntów o powierzchni 1 ha przeliczeniowego lub większych, które są dzierżawione w ramach umowy o ubezpieczeniu społecznym rolników lub rencie strukturalnej
Magdalena Szymańska
fot. M. Szymańska
Magdalena Szymańska
Redaktorka w dziale Ekonomia i Rynki
Ekspert w dziedzinie dopłat bezpośrednich, dotacji z PROW i wydarzeń rynkowych
Najważniejsze tematy