Urocza Hipolina – polski „ciągnik” obchodzi 100 lat
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Urocza Hipolina – polski „ciągnik” obchodzi 100 lat

03.11.2019autor: Paweł Mikos

W 2019 roku swoje 100 lat świętuje Hipolina  – lokomobila, czyli pierwowzór ciągnika rolniczego wyprodukowanego przez Zakłady H. Cegielski w Poznaniu. Lokomobila zużywa dziennie pól tony węgla i 3000 litrów wody, a waży niemal 10 ton. 

Hipolina – lokomobila z muzeum w Szreniawie świętowała 100 urodziny

W październiku 2019 roku Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie zorganizowało imprezę plenerową „Poznańska pyra”. Tradycyjnie już w czasie tego wydarzenia odwiedzający mogli zobaczyć i posłuchać Hipoliny. Jest to lokomobila, która powstała z fabryce Hipolita Cegielskiego w 1919 roku. Z okazji 100 urodzin pierwowzór ciągnika rolniczego miał nawet własny tort. 

Hipolina ze Szreniawy jest obecnie prawdopodobnie jedyną w Polsce odrestaurowaną i działającą lokomobilą.

 

r e k l a m a

Skomplikowana rekonstrukcja lokomobili

Zanim lokomobila trafiła do Szreniawy dzielnie pracowała przez wiele lat u bogatego rolnika we wsi Chomęcice (gmina Komornik, powiat poznański). Była wykorzystywana do młócenia zboża zarówno w gospodarstwie właściciela, jak i u innych rolników z okolic Komornik. Później została odstawiona „na boczny tor”. 

Dopiero w 2004 roku rozpoczęła się jej renowacja. W trakcie przywracania jej do świetności pracownicy muzeum w Szreniawie konsultowali się z inżynierami i pracownikami z  Zakładów HCP w Poznaniu, Politechniki Poznańskiej, Urzędu Dozoru Technicznego oraz innymi muzeami w Niemczech i Słowacji, które mają podobne maszyny w swoich zbiorach.

Podczas renowacji przeprowadzonej w Pile w spółce powstałej na bazie Zakładu Naprawy Taboru Kolejowego (obecnie Interlok) niektóre podzespoły były tworzone od podstaw. Ostatecznie rekonstrukcja została zakończona w 2006 roku. Hipolina po odnowieniu pierwszy raz publicznie została zaprezentowana 30 lipca 2006 roku podczas festynu „Niedziela w Muzeum”.

 

Lokomobila Hipolina – pierwowzór ciągnika rolniczego o mocy 40 KM

Hipolina jest samobieżną lokomobilą parową przystosowaną zarówno do napędzania maszyn stacjonarnych, w tym młocarni, jak i do transportu. 

Hipolina jest wyposażona w cztery koła z ogumieniem, co pozwala jej również na udział w zlotach ciągników rolniczych, jak np. na Festiwalu Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych w Wilkowicach pod Lesznem. Jednak wiele podobnych maszyn miało jedynie metalowe obręcze kół do poruszania się po polach, ale dla asfaltu mogłyby być zabójcze. Zwłaszcza, że waga własna lokomobili wynosi niemal 10 ton. 

Sercem Hipoliny jest kocioł parowy płomieniówkowy z przegrzewaczem pary wykonany na ciśnienie 13 atm. Jak podaje szreniawskie muzeum, w ciągu tylko jednego dnia pracy lokomobila zużywała nawet pół tony węgla dobrej jakości i około 3000 l wody. Dzięki temu Hipolina dysponuje mocą 35–40 Km. 

W warunkach drogowych lokomobila może poruszać się z dwiema prędkościami: 3,4 lub 10,2 km/h. Lokomobila wyprodukowana w HCP Poznań mogła pociągnąć ładunek o masie nawet do 60 ton. 

Lokomobila Hipolina – pierwowzór ciągnika rolniczego o mocy 40 KM 

Lokomobile z „Ceglorza”

Co ważne, Hipolina nie jest jedną lokomobilą wybudowaną przez fabrykę „Ceglorza” w Poznaniu. Hipolit Cegielski w XIX wieku zaczął konstruować lokomobile wzorując się głównie na angielskich rozwiązaniach, ale wprowadzając do tych wzorców własne rozwiązania, które znacznie poprawiały skuteczność maszyn. Zmniejszył m.in. masę lokomobili, usprawnił palenisko, co pozwoliło podnieść ciśnienie pary. Konstruując innowacyjną izolację kotła z wykorzystaniem otuliny filcowej i blachy zapobiegał utracie ciepła. 

W 1919 roku z zakładów Cegielskiego wyjechała pierwsza lokomobila typu EM, czyli taka właśnie jak Hipolina. Ten typ „parowozów drogowych” był wytwarzany w Poznaniu w okresie międzywojennym. Miały służyć one głównie w rolnictwie do napędzania dla innych maszyn rolniczych oraz do transportu ciężkich towarów po drogach powiatowych i po ulicach miast. 

 

Paweł Mikos
Fot. Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie

autor Paweł Mikos

Paweł Mikos

redaktor strony internetowej „Tygodnika Poradnika Rolniczego”

Paweł Mikos –  redaktor strony internetowej „Tygodnika Poradnika Rolniczego”, specjalista z zakresu kwestii polityczno-społecznych wsi i odnawialnej energii

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Niepodległa POLSKA wieś w liczbach

11 listopada 2019 roku przypada 101. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Jak w tym czasie zmieniła się polska wieś i rolnictwo? Na przykład w pierwszych latach wolnej Polski aż 3/4 obywateli RP żyło na wsi. 

czytaj więcej

Muzeum rolnictwa w Szreniawie świętuje swoje 55. urodziny

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie w tym roku świętuje swoje 55. urodziny. Podsumowanie jubileuszu będzie miało miejsce 14 i 15 listopada. Jakie atrakcje muzeum przygotowało dla zwierzających na rok jubileuszu? 

czytaj więcej

Kobieta najlepsza w konkursie orki konnej

Jedenastu oraczy, w tym kobieta i 11-letni chłopie rywalizowało w Piękocinie o zwycięstwo w konkursie orki zaprzęgiem konnym. Liczyła się precyzja orki, czas wykonania zadania oraz estetyka. Zwyciężyła Ewa Olszewska zdobywając ponad 90% punktów. 

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)