Susza: System gospodarowania wodami wymaga pilnej poprawki
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Susza: System gospodarowania wodami wymaga pilnej poprawki

20.07.2020autor: Magdalena Szymańska

Do poprawy bilansu wodnego na obszarach wiejskich i przeciwdziałania skutkom suszy niezbędne jest stworzenie odpowiednich warunków prawnych, finansowych oraz organizacyjnych. Są to sugestie autorów raportu „Analiza kształtowania i wykorzystania zasobów wodnych dla celów rolnictwa i obszarów wiejskich” przygotowanego w bieżącym roku na zlecenie fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi.

Prawo wodne do poprawki - nie uwzględnia istotnych spraw dla rolników

Obecnie za gospodarowanie zasobami wodnymi odpowiada Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, kierując się Prawem wodnym z 2018 roku. Jak wskazują autorzy raportu, ustawa nie uwzględnia jednak wielu ważnych zagadnień istotnych dla rolnictwa.

r e k l a m a

Zamiast spółek spółdzielnie i stowarzyszenia wodne, które będą działały lokalnie, nie regionalnie

Jak wskazuje Mateusz Balcerowicz, koordynator opracowania, rozwiązanie problemów związane z gospodarowaniem wodą w rolnictwie i na obszarach wiejskich wymaga zbudowania efektywnego systemu zintegrowanej gospodarki wodnej.

System ten, oparty na strategii działania na rzecz obszarów wiejskich oraz rolnictwa, koordynowany na poziomie ogólnopolskim, jak i lokalnym, powinien obejmować między innymi analizę potrzeb działań melioracyjnych, warunki środowiskowe, w tym charakterystyki glebowo-wodne, sytuację społeczną i demograficzną oraz trendy polityki rolnej. Tylko w ten sposób będziemy mogli efektywnie walczyć ze skutkami zmieniającego się klimatu na terenach wiejskich – podkreśla Balcerowicz.

Jak sugerują autorzy raportu, nadzór nad procesem zarządzania zasobami wodnymi na obszarach wiejskich powinien zostać powierzony jednostce organizacyjnej PGW Wody Polskie. Z kolei wśród rekomendacji pozwalających na usprawnienie działalności spółek wodnych oraz związków spółek wodnych wskazano niezbędne wzmocnienie kadrowe oraz poprawę ich efektywności poprzez przekształcenie spółek w stowarzyszenia lub spółdzielnie wodne. Powstające w każdej gminie lub powiecie stowarzyszenia lub spółdzielnie wodne powinny być odpowiedzialne za budowę i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych na zasadach non profit.

Jednostka nadrzędna - samorząd gminny

Nadzór nad ich działalnością mógłby sprawować samorząd poziomu gminnego, a podmioty te powinny mieć możliwość działania na gruntach należących do swoich członków, ale także na gruntach publicznych oraz prywatnych. Organizacje te potrzebują również wsparcia merytorycznego oraz finansowego w zakresie planowania i wyposażenia technicznego.

Fundusz melioracji wodnych

Według autorów opracowania, infrastruktura wodna potrzebuje stabilnego systemu finansowania. Funkcję tę, w oparciu o środki prywatne oraz z funduszy europejskich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2021–2027 oraz dotacje celowe z budżetu państwa, mógłby spełniać fundusz melioracji wodnych pozostający w dyspozycji PGW Wody Polskie.

Ważną rolę w systemie gospodarowania wodami mają odgrywać również samorządy. Gminy lub powiaty powinny mieć możliwość zatwierdzania wysokości opłat zaproponowanych przez stowarzyszenie wodne, ale także możliwość finansowego wspierania ich w budowie oraz utrzymaniu wód i urządzeń melioracji wodnych, np. w postaci dotacji.

Jedną z propozycji autorów raportu umożliwiającą stworzenie systemu finansowania gospodarki wodnej jest również wprowadzenie ustawowego obowiązku opracowywania planu utrzymania urządzeń melioracyjnych i jego wdrażania. Zadania te, bezpośrednio związane z przeciwdziałaniem skutkom suszy, należałoby włączyć do podjętych przez PGW Wody Polskie planów ochrony przed suszą i rozwoju retencji wodnej.

Jak podkreśla Krzysztof Podhajski, prezes zarządu fundacji EFRWP, większość rekomendacji wynikających z raportu jest zbieżna z tymi zgłaszanymi przez rolników oraz samorządowców podczas spotkań organizowanych przez fundację pod hasłem „Woda dla rolnictwa”. Odbyły się one w województwach najbardziej zagrożonych suszą, czyli wielkopolskim, mazowieckim i łódzkim.

Wśród konkretnych postulatów rolników znalazło się między innymi skrócenie okresu przygotowawczego do budowy studni (obecnie około 2 lat), ulgi w opłatach za wodę dla rolników przeprowadzających inwestycje wodne, refundacja materiału siewnego na poplony i międzyplony dla poprawy struktur gleby oraz wsparcie w finansowaniu zadrzewień śródpolnych i przydrożnych oraz przywracaniu i tworzeniu naturalnych terenów podmokłych.

Magdalena Szymańska
fot. Pixabay
autor Magdalena Szymańska

Magdalena Szymańska

Redaktorka w dziale Ekonomia i Rynki

Ekspert w dziedzinie dopłat bezpośrednich, dotacji z PROW i wydarzeń rynkowych

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Powiększa się susza rolnicza - objęła już 10 województw

IUNG opublikował 8 raport na temat suszy rolniczej. Do konca lipca susza rolnicza została stwierdzona w 10 województwach i dotyczy aż 12 różnych upraw, w tym kukurydzy, zbóż jarych, zbóż ozimych, roślin strączkowych czy warzyw. Gdzie jest największa susza?

czytaj więcej

Susza: Jak rolnicy z Wielkopolski radzą sobie brakiem pasz treściwych?

By prowadzić hodowlę bydła i produkcję mleka rolnicy potrzebują nie tylko odpowiedniego areału, ale również, a może przede wszystkim, odpowiednich warunków atmosferycznych. Długotrwałe susze i słabej jakości ziemia nie sprzyjają sporządzaniu wysokiej jakości pasz energetycznych. To z kolei odbija się na ilości produkowanego w gospodarstwie mleka. Z takimi problemami boryka się Agnieszka Pawlik, która wspólnie z synem Adrianem, specjalizuje się w produkcji mleka.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)