Czy obwodnica Kalisza powstanie kosztem rolników?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Czy obwodnica Kalisza powstanie kosztem rolników?

25.03.2020autor: Michał Czubak

Władze Kalisza zdecydowały, że będą chciały wybudować obwodnicę miasta, która przebiega nowym szlakiem. Wcześniej wybudowano fragment tego komunikacyjnego szlaku, ale plany się zmieniły. Nowa obwodnica ma przebiegać po gruntach nawet II i III klasy

Rolnicy postanowili dać upust swojej frustracji. Przez kilka godzin wstrzymywali ruch na drodze krajowej nr 25

– Po raz kolejny chcą nam odebrać grunty na obwodnicę Nowych Skalmierzyc i Kalisza – mówi organizator rolniczego protestu Karol Frąszczak. – Pierwsza obwodnica jest niedokończona, urywa się przed Kaliszem. Ten projekt jest dalej rozpatrywany i chodzi nam o to, aby został dokończony. Natomiast Kalisz mocno optuje, żeby obwodnica poszła w nowym wariancie, korzystniejszym dla miasta, po naszych gruntach – wyjaśnia powody blokady rolnik.
r e k l a m a

Na bardzo dobrych gruntach

Gdyby wariant, za którym opowiadają się władze Kalisza, przeszedł, nowa obwodnica prowadziłaby przez grunty II i III klasy.
– Tutaj są grunty dobrej kategorii, na których uprawiane są warzywa. Część z rolników ma już nawodnienia i teraz to wszystko ma zostać zniszczone – tłumaczy Frąszczak. – Z takim obrotem sprawy rolnicy nie mogą się pogodzić.

Z ich relacji wynika, że w 2017 roku nakreślono plany, odbyły się konsultacje społeczne, ale już wtedy zgłaszali oni swój sprzeciw wobec tego wariantu. Od tamtej pory nikt z nimi nie rozmawiał o planach realizacji inwestycji.

Czy obwodnica Kalisza powstanie kosztem rolników?
Na tych gruntach miasto Kalisz chce wybudować obwodnicę

– Nie tylko my byliśmy przeciw temu wariantowi. Również rolnicy z gminy Gołuchów są przeciwni planowanemu przebiegowi obwodnicy – dodaje Frąszczak.

Jednym z poszkodowanych w sprawie rolników, który również uczestniczył w proteście, jest Jan Chlasta. Żali się, że, podobnie jak większość z tych, którzy we wtorek pojawili się w okolicach drogi krajowej nr 25, także i on już oddał kawałek swojej ziemi pod budowę obwodnicy miasta Kalisza.

– Teraz chcą nam odebrać kolejną ziemię. Ziemię, która jest dobrze przygotowana pod uprawy – dodaje rozsierdzony sytuacją, w jakiej znalazł się on i wielu innych.

Władze Skalmierzyc wspierają rolników i są przeciw inwestycji w tej formie

Zarząd miasta i gminy Nowe Skalmierzyce również sprzeciwia się planowanemu przebiegowi obwodnicy Kalisza.

– Nasze interesy są sprzeczne – mówi Jerzy Łukasz Walczak, burmistrz miasta i gminy Nowe Skalmierzyce. – Wariant trzeci nie jest przez nasz samorząd do przyjęcia. Moja poprzedniczka na stanowisku burmistrza również była przeciwna temu wariantowi i ja kontynuuję tę ideę.

Czytaj także: Protest rolników spod Kalisza. Walczą o swoją ziemię, która ma pójść pod obwodnicę

W Nowych Skalmierzycach żalą się, że władze Kalisza nie organizują spotkań, na których merytorycznie można by przedyskutować plany, usiąść i porozmawiać.

Nie było takiego spotkania, nie było takiej rozmowy – informuje  burmistrz Jerzy Łukasz Walczak.

Jak podkreśla Walczak, żadne decyzje jeszcze w sprawie nie zapadły, ale każda ze stron stara się przekonać jak najwięcej osób do swoich racji.

– Prowadzę w tej sprawie rozmowy z parlamentarzystami. Tomasz Ławniczak, poseł naszej ziemi, wspiera nas i jest przeciw wariantowi trzeciemu. Natomiast opowiadają się za nim parlamentarzyści z Kalisza – dodaje.

Na spotkaniu z prezydentem Kalisza burmistrz Nowych Skalmierzyc zaprezentował alternatywny przebieg obwodnicy. Taki, który nie niszczy żyznych gruntów rolników i godzi interesy obu stron.

– Pan prezydent zgodził się ze mną, że zaproponowany alternatywny wariant jest dobrym rozwiązaniem, przy czym zaznaczył, że ewentualne rozpatrywanie go proceduralnie wydłużyłoby postępowanie o dwa lata – wskazuje burmistrz Nowych Skalmierzyc.

Sukces Kalisza, ale tylko na papierze

Władzom Kalisza zależy, żeby obwodnica przechodziła jak najdalej od miasta. Połowiczny sukces już osiągnęły, bo budowa ważnego traktu drogowego, który omija miasto, znalazła się w rządowym Programie Budowy Stu Obwodnic. To oznacza, że w dużej mierze finansowanie przebiegu inwestycji weźmie na siebie Skarb Państwa. Właśnie wpisanie obwodnicy w rządowy program zmobilizowało rolników do jeszcze większej aktywności na rzecz najlepszego, z ich punktu widzenia, wariantu. Paradoksalnie, druga strona sporu czyni to samo.

Protestujący rolnicy wystosowali za pośrednictwem Wielkopolskiej Izby Rolniczej w Poznaniu list do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury, w którym zwracają się do niego „o wnikliwe przeanalizowanie planowanej inwestycji oraz rozważenie możliwości ograniczenia jej negatywnego wpływu na gospodarstwa rolne usytuowane w jej sąsiedztwie”. Identyczne listy zostały wysłane m.in. do ministra rolnictwa i rozwoju wsi czy ministra klimatu.

Również druga strona, czyli kaliszanie, wystosowała własne pisma z prośbą do premiera Morawieckiego. Miejscy radni w Kaliszu natomiast jednogłośnie na grudniowej sesji rady miejskiej przyjęli uchwałę, w której samorząd opowiedział się za trzecim wariantem przebiegu obwodnicy.

Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła

Jak podkreślają zarówno rolnicy, jak i władze Nowych Skalmierzyc, ostateczna decyzja co do kształtu obwodnicy jeszcze nie zapadła, ale to już ostatnie chwile na to, aby oprotestować głośno wariant – w ich ocenie – najbardziej krzywdzący rolników.

GDDKiA informuje, że aktualnie trwa procedura odbioru dokumentacji studialnej dla tej inwestycji, której celem jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W najbliższym czasie wymieniona dokumentacja zostanie poddana ocenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, którego posiedzenie planowane jest w pierwszym lub drugim kwartale bieżącego roku. GDDKiA nie preferuje żadnego z wariantów, a jedynie opiera się na analizach przeprowadzonych w poszczególnych opracowaniach.

Do czasu zamknięcia tego wydania TPR nie otrzymaliśmy stanowiska z kaliskiego magistratu. Do tematu powrócimy.

Michał Czubak
fot. M. Czubak
autor Michał Czubak

Michał Czubak

dziennikarz strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

dziennikarz strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Nowa ekspresówka podzieli rolnikom podwórka, łąk i i pola

Czy w XXI wieku droga szybkiego ruchu może zostać wytyczona w bliskim sąsiedztwie domów, przeciąć gospodarstwa rolne, a także siedliska chronionych zwierząt? Okazuje się, że tak. Mieszkańcy Lubyczy Królewskiej życzą projektantowi tej trasy, żeby zamieszkał w takim sąsiedztwie, jakie przewidział dla nich.

czytaj więcej

Rolnicy nie chcą pieniędzy za zabraną ziemię. Chcą grunty zamienne pod budowę obwodnicy

Grupa rolników ze wsi Tylice oddali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad grunty pod budowę obwodnicy. Nie otrzymali oni jednak gruntów zamiennych, choć w pobliżu znajduje się kilkaset hektarów wydzierżawianych przez KOWR.

czytaj więcej

Protest rolników spod Kalisza. Walczą o swoją ziemię, która ma pójść pod obwodnicę

Władze Kalisza zdecydowały, że będą chciały wybudować obwodnicę miasta, która przebiega nowym torem. Nowa obwodnica ma przebiegać po gruntach nawet II i III klasy. Temu sprzeciwiają się okoliczni rolnicy, których przez kilka godzin blokowali DK 25.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)