Test ciągnika Claas Elios 210: jak się sprawdził?
Ciągnik Claas Elios można docenić dopiero po tym, gdy będzie używany do wymagających prac. Wtedy ciągnik pokazuje się od najlepszej strony. Przedstawiamy kolejny spośród testowanych ciągników 75 KM w wadze lekkiej.
Kabina i ergonomia
Kabina jest najmniejsza w testowanej grupie (dł. 132, szer. 130 cm). W jej środku jest dużo ciemnoszarych plastików. Wskaźniki na desce rozdzielczej są duże i czytelne, w ich skład wchodzi niewielki wyświetlacz. Wejście do kabiny jest ciasne, a wsiadanie przez uniesioną na wysokość 19,5 cm podłogę nad skrzynią biegów nieco utrudnione. Od tunelu do sufitu pozostaje 123 cm. Jest to odległość mierzona do wywiewów klimatyzacji, które umieszczone są z przodu na górze kabiny. Nad głową pozostaje więcej miejsca. Podłoga kabiny znajduje się na wysokości 76 cm.
Tunel z podwyższoną podłogą nad skrzynią biegów ma szerokość 40 cm, dlatego pozycja w kabinie niekoniecznie jest wygodna. W opcji dostępny jest prosty, pneumatycznie amortyzowany fotel traktorzysty, fotelu dla pasażera nie ma – to minus. W kabinie jest za to kilka miejsc, gdzie można odłożyć różne przedmioty.
Kabina ma stosunkowo szerokie słupki środkowe. Szyb bocznych niestety nie można otwierać. Widoczność do tyłu jest bardzo dobra. Do przodu nieco gorsza, powodem jest niska pozycja na fotelu i szeroka maska. Traktorzysta musi wychylać się do przodu, aby widzieć uniesiony ładowacz, okno dachowe uchylne w tylnej części dostępne jest za dopłatą. Przednią szybę można szeroko otworzyć nawet z zamontowanym ładowaczem. Tylna szyba otwiera się w mniejszym zakresie, dźwignia do jej odbezpieczenia jest krótka.
Elementy obsługowe należą do wyposażenia standardowego, nie ma żadnych trudności z ich obsługą. Większość przełączników znajduje się na prawej konsoli i na słupku środkowym. Wycieraczka szyby przedniej nie ma funkcji pracy przerywanej.
Czterocylindrowy silnik FPT
Czterocylindrowa jednostka FPT spełnia normę emisji spalin IIIB. Z deklarowanych przez producenta 75 KM, na końcówkę wałka WOM trafia maksymalnie 70 KM, przy relatywnie wysokich 1910 obr./min. Zmierzone w czasie testu jednostkowe zużycie paliwa przy mocy maksymalnej wynosi 255 g/kWh mieści się w środkowym przedziale. Podczas innych pomiarów Elios wykazywał się znacznie mniejszym apetytem na paliwo, zwłaszcza podczas obciążeń częściowych. Podczas pracy w polu i w transporcie silnik Claasa pokazał się z dobrej strony.
Pedał gazu ma wygodną pozycję. Do jego wciskania trzeba użyć trochę siły, ale pozwala to precyzyjnie regulować obroty. W kabinie jest dźwignia gazu ręcznego i elektroniczna pamięć obrotów silnika (należy zawsze dwukrotnie wcisnąć przycisk, aby ją włączyć lub wyłączyć).
Przekładnia i WOM
Prosta konstrukcja Cararro pozwala uzyskać 40 km/h, ma trzy niesynchronizowane grupy, cztery łatwo przełączane biegi i obsługiwany mechanicznie reduktor – dźwignia z prawej strony kierownicy z pozycją N. W teście wg wskazań prędkościomierza Elios rozwijał 45 km/h.
Mechaniczny rewers z dźwignią z lewej strony kierownicy wymaga nieco siły do obsługi. W opcji wyposażenia dodatkowego Classic dostępny jest rewers elektrohydrauliczny z biegami zmienianymi pod obciążeniem (tylko do przodu). Pedał sprzęgła działał mało precyzyjnie, w pewnym momencie sprzęgło gwałtownie zaczynało przekazywać napęd. Jeżeli wykorzystamy reduktor, do dyspozycji jest sześć przełożeń w zakresie prędkości od 4 do 12 km/h. Biegi z II i III grupy nie nakładają się na siebie. Przekładnia nie generuje oporów, podczas swobodnego zjazdu z niewielkiego wzniesienia z wciśniętym pedałem sprzęgła Elios uzyskał najwyższą prędkość w teście, tj. 38 km/h.
Do wyboru jest WOM z przełożeniami 540 i 1000 obr./min lub 540 i 1000 E (w opcji dostępny także WOM zależny od drogi). W testowanym ciągniku WOM uruchamia się dźwignią sprzęgła z lewej strony fotela traktorzysty, włączanie elektrohydrauliczne dostępne jest w opcji. Przed wyjściem z kabiny kabiny, gdy pracuje WOM, trzeba dwukrotnie nacisnąć czerwony przycisk, gdy tego nie zrobimy, silnik zgaśnie.
Hydraulika i podnośnik
Zmierzony w czasie testu na gniazdach hydrauliki wydatek oleju 39,5 l/min jest o 10 l mniejszy niż średnia dla testowanej grupy. Opcjonalnie dostępne są dwie pompy hydrauliczne (59 + 26 l/min). Testowany ciągnik wyposażony był w trzy dwukierunkowe sekcje rozdzielacza hydraulicznego. Gniazda znajdują się po lewej stronie ciągnika i wyposażone są w zbiornik do oleju wyciekającego po wypięciu przewodów. Obrotowym pokrętłem z tyłu można regulować wydatek dla wszystkich gniazd. Podobała nam się lokalizacja i obsługa trzech dźwigni w kabinie, którymi obsługuje się rozdzielacze hydrauliczne.
Testowany ciągnik miał mechanicznie obsługiwany podnośnik (EHR dostępny w opcji). Do obsługi dźwigni trzeba użyć nieco siły, poza tym są one umieszczone blisko prawego podłokietnika fotela traktorzysty. Mechanicznie regulowany ogranicznik skoku dźwigni ześlizguje się i nie można go precyzyjnie wyregulować. Dźwignia do zewnętrznej obsługi TUZ znajduje się z prawej strony ciągnika. Oba wieszaki można wygodnie regulować na długość, obsługa stabilizatorów bocznych jest kłopotliwa.
Ramiona podnośnika mają tylko jeden otwór do łączenia z wieszakami. Zakres podnoszenia 61 cm to średni wynik dla testowanej grupy ciągników. Udźwig 3,27 t to dobry wynik, duży udźwig jest do dyspozycji w całym zakresie podnoszenia. Mimo to na uwrociach ma się wrażenie, że Claas nie unosił maszyn z lekkością. Dopuszczalna masa całkowita ciągnika Elios 210 wynosi 5,1 t, na obciążenie użyteczne po zdemontowaniu ładowacza pozostaje tylko 1,4 t.
Napęd i komfort
Przedni napęd i blokada mechanizmu różnicowego włączane są wygodnie przyciskami na prawej konsoli (brak funkcji automatycznych). Dobre hamulce, trudno wyczuć, kiedy układ zacznie ostro hamować.
Dźwignia kierunkowskazów umieszczona w dużej odległości od kierownicy, działa dość topornie, a dźwięk przy włączonym kierunkowskazie jest denerwujący. Testowany ciągnik nie miał teleskopowych lusterek zewnętrznych. Kierowanie bez zastrzeżeń, średnica zawracania wynosi 10,85 cm i jest o 1,40 m większa niż średnia dla testowanej grupy. Trzeba tutaj wspomnieć, że oceniany Claas był wyposażony w stosunkowo szerokie opony przednie 420/65 R20. Pomimo kilku detali, komfort jazdy ciągnikiem jest dobry. Niestety, hałas 82 dB(A) przy pełnym obciążeniu jest duży.
Testowany ciągnik Class Elios 210 z normą emisji spalin Stage IIIB nie jest już oferowany w Polsce. Wkrótce pojawi się nowa seria ciągników z normą Stage V zastępująca dotychczasowe modele.
dk
fot. Hoener
Dawid Konieczka
<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>
Najważniejsze tematy