Test ciągnika Massey Ferguson 4708 M z ładowaczem czołowym
Massey Ferguson 4708 M to poręczny traktor z wieloma przydatnymi detalami. Szczególnie podobała nam się przekładnia i przyjemna jako miejsce pracy kabina. Zobacz, jak ciągnik sprawdził się w teście traktorów z ładowaczem czołowym!
Kabina i ergonomia
Ciągnik MF wywarł na wszystkich członkach zespołu testującego takie samo wrażenie: to poręczny i dobrze wykonany traktor. Wnętrze jest charakterystyczne dla tej marki. Wejście z lewej strony jest bardzo wygodne, schody są starannie zabezpieczone przed zabrudzeniem, uchwyty wygodne, a podłoga w kabinie płaska. Drzwi z prawej strony służą raczej jako wyjście awaryjne. Przed ich otwarciem trzeba rozłożyć schody, a później ponownie je złożyć (od środka można zablokować możliwość otwierania drzwi). Kierownica odchylana jest na mechanizmie sprężynowym, trzeba użyć dźwigni, mały pedał byłby wygodniejszy.
Kabina z sześcioma słupkami jest przestronna (dł. 1,46 m, szer. 1,48 m). Słupki środkowe są przesunięte do tyłu, a tylne do środka kabiny. Otwarte drzwi wystają 68 cm poza obrys kabiny (średnia 59 cm).
Amortyzowany pneumatycznie fotel Grammer zapewnia bardzo wygodną pozycję i można go obracać. Dobry fotel pasażera, który można składać. Jest tutaj dużo miejsca na nogi pasażera, niestety brakuje uchwytów do przytrzymania się ręką i fotel lekko się kołysał. Bardzo dobra widoczność do przodu, zwłaszcza do góry na ładowacz. Szyba przednia zachodzi wysoko do góry, pomiędzy nią a oknem dachowym jest wąski poziomy profil. Krata na dachu chroni traktorzystę, ale nie ogranicza widoczności – tak powinno być. Widoczność do tyłu, a także na boki jest dobra. Jedynie poszerzenia błotników leżą w polu widzenia.
Rozmieszczenie i oznaczenie elementów obsługowych przejrzyste. Na desce rozdzielczej znajduje się wyświetlacz, używając przycisku przechodzi się do kolejnych okien wyświetlania. Podobało nam się wprowadzenie przewodów sterowników maszyn towarzyszących do kabiny, gniazda zasilające i liczne miejsca, gdzie można odłożyć różne przedmioty.
Powietrze z klimatyzacji dostaje się do kabiny przez nawiewy umieszczone od tyłu kabiny aż po przednią szybę – dobre rozwiązanie. Oba okna boczne można otwierać. Poziom hałasu przy mocy maksymalnej 72 dB(A) jest niższy niż średnia w grupie testowanych ciągników [75 dB(A)]. Przy innych obrotach w kabinie wydaje się być głośniej, powodem jest charakterystyczny dźwięk jednostki napędowej.
Silnik
Trzycylindrowy silnik AGCO-Power spełnia normę emisji Stage V z wykorzystaniem AdBlue (nie ma recyrkulacji spalin) i rozwija moc niemal 83 KM. Podobała nam się pozycja i funkcjonalność pedału gazu i dźwignia gazu ręcznego. Ciągnik ma pamięć obrotów silnika (programowanie przez przyciśnięcie i przytrzymanie przycisku, na desce rozdzielczej jest kontrolka).
Moc maksymalna zmierzona na WOM wynosi 75 KM i jest osiągana przy wysokich 1980 obr./min. Jednostkowe zużycie paliwa 279 g/kWh jest odpowiednio wysokie (śr. 259 g/kWh). Najniższe spalanie 254 g/kWh silnik MF osiąga przy 2150 obr./min (śr. 241 g/kWh). Do dyspozycji na WOM jest wtedy 66 KM. Przy obciążeniach cząstkowych z mocą 45 KM i przy różnych obrotach spalanie pozostaje nadal na wyższym poziomie niż średnia dla testowanej grupy.
Przekładnia i WOM
Przekładnię Dyna-2 stanowią dwie grupy, sześć biegów (na głowni dźwigni jest przycisk sprzęgła) i dwa półbiegi zmieniane pod obciążeniem. Bardzo dobry komfort zmiany biegów, biegi pod obciążeniem zmieniają się płynnie. W razie potrzeby można aktywować automatykę, która przy zmianie na wyższy bieg zawsze włącza niższy bieg pod obciążeniem. Funkcja Stop & Go to dopełnienie komfortowej obsługi przekładni, jest bardzo przydatna przy pracy z ładowaczem czołowym. W zakresie prędkości od 4 do 12 km/h przy 1800 obr./min jest aż 11 przełożeń. Prędkość maksymalną 42 km/h MF osiąga przy zredukowanych 1700 obr./min.
Dobra i typowa dla ciągników MF dźwignia zmiany kierunku jazdy pod obciążeniem z pozycją N. Unosząc ją do góry, aktywuje się sprzęgło. Wygodnym w obsłudze obrotowym pokrętłem reguluje się czułość rewersu.
W zakresie WOM do wyboru są dwie opcje: 540 i 540E lub 540 i 1000 obr./min (jak w wersji testowej). Zmiana przełożenia (z lekkimi trudnościami) odbywa się dźwignią z prawej strony w tylnej części kabiny. Elektrohydrauliczne włączanie WOM jest standardem. Do pracy stacjonarnej z WOM trzeba dwukrotnie bezpośrednio po sobie uruchomić WOM (traktorzysta nie może siedzieć wtedy na fotelu). To nie jest rozwiązanie powszechnie stosowane. Zewnętrzna obsługa WOM dla modelu MF 4708 M nie jest dostępna nawet w opcji.
Hydraulika i podnośnik
Ciągnik miał dwie dwukierunkowe sekcje rozdzielacza hydraulicznego (opcjonalnie trzy sekcje). Pokrętłem na boku zaworów można regulować wydatek dla pierwszej sekcji. Wszystkie gniazda leżą z lewej strony łącznika górnego, zbiornik do gromadzenia oleju po wypięciu przewodów jest w opcji, standardem jest wolny spływ oleju. Obie sekcje miały pozycję pływającą. Podobała nam się pozycja i obsługa dźwigni. Zmierzony na dwóch gniazdach wydatek oleju na poziomie 79 l/min jest znacznie wyższy od średniej dla testowanej grupy (śr. 63 l/min).
Praktyczne wyposażenie podnośnika. Model 4708 M oferowany jest z EHR dostępnym w dwóch wariantach. Prostsza wersja (w testowanym ciągniku) ma pokrętło do regulacji głębokości i potencjometr do regulacji czułości podnośnika. Naszym zdaniem warto wybrać pełną wersję EHR. Wtedy otrzymujemy przyciski szybkiego unoszenia, można regulować prędkość opuszczania i ograniczać wysokość unoszenia podnośnika. Zewnętrzna obsługa TUZ na obu błotnikach jest standardem.
Zakres podnoszenia 62,5 cm jest mniejszy niż średnia dla testowanej grupy (śr. 67 cm). Dotyczy to także udźwigu, który wynosi 3,2 t (śr. 3,6 t). Massey Ferguson zdobywa punkty pod względem obciążenia użytecznego i dopuszczalnych nacisków na osie. Gdy na ciągniku nie ma ładowacza, można na nim zawiesić ponad 2 t (śr. 1,75 t).
Napęd i komfort
Przedni napęd i blokada mechanizmu różnicowego włączane przyciskami kołyskowymi. Dobre hamulce, dźwignia hamulca ręcznego za blisko fotela traktorzysty.
Układ kierowniczy z krótkim przełożeniem, ale precyzyjny, od lewego do prawego zderzaka potrzeba tylko 2,7 obrotu kierownicą. Średnica zawracania 10,92 m jest o 1,10 m większa niż średnia dla testowanej grupy. Dźwignia kierunkowskazów z prawej strony ma funkcję automatycznego powrotu do pozycji środkowej (nie zawsze działała prawidłowo w teście). Łatwa regulacja lusterek zewnętrznych.
Na drodze ciągnik czasami podskakiwał, co może być spowodowane przez opony.
dk
fot. Höner
Dawid Konieczka
<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>
Najważniejsze tematy