Mocno wzrosła wartość eksportu polskiej żywności. Co jest naszym hitem eksportowym?
Rośnie wartość eksportu polskiej żywności. W ubiegłym roku zarobiliśmy o prawie 30 proc. więcej niż w 2021 roku. Gdzie głównie sprzedajemy naszą żywność? Co jest polskim hitem eksportowym?
Wartość eksportu polskiej żywności wzrosła o prawie 30 proc.
W 2022 r. wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 47,6 mld euro (223 mld zł) i była o 26,7 proc. wyższa niż w roku 2021.
– Polscy rolnicy, polscy przedsiębiorcy produkujący żywność osiągnęli wielki sukces. Wzrost eksportu o blisko 30 proc. jest naprawdę ogromnym sukcesem - stwierdził minister rolnictwa Henryk Kowalczyk.
Szef resortu rolnictwa zwrócił uwagę, że osiągnięto bardzo dobre wyniki w handlu zagranicznym produktami rolno-spożywczymi pomimo bardzo trudnego, specyficznego roku, roku wojny w Ukrainie po rosyjskiej napaści.
Gdzie eksportujemy najwięcej żywności?
74 proc. wartości polskiego eksportu rolnego przypada na kraje Unii Europejskiej. Głównymi odbiorcami naszej żywności są:
- Niemcy – wartość eksportu do tego kraju wyniosła 11,9 mld euro i wzrosła o 25 proc.
- Niderlandy – 3,1 mld euro, wzrost o 37 proc.
- Francja - 2,9 mld euro, wzrost o 35 proc.
– Głównymi naszymi produktami eksportowymi do krajów unijnych były: mięso drobiowe, produkty mleczne i mięso wołowe – poinformował wicepremier.
Co eksportujemy do krajów pozaunijnych?
Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 12,3 mld euro (58 mld zł). Nastąpił wzrost wartości o 20 proc.
Minister rolnictwa poinformował, że do krajów pozaunijnych z Polski eksportowano przede wszystkim:
- produkty mleczne – 1,0 mld euro,
- mięso drobiowe – 990 mln euro,
- pszenicę – 776 mln euro,
- czekoladę i wyroby czekoladowe – 733 mln euro,
- pieczywo i wyroby piekarnicze – 731 mln euro.
Mocno wzrósł eksport żywności do Izraela
Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych w krajach trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim:
- Wielka Brytania – 3,7 mld euro, wzrost o 25%,
- Ukraina – 945 mln euro, wzrost o 16%,
- Stany Zjednoczone – 770 mln euro, wzrost o 26%.
– Do Izraela wyeksportowaliśmy produkty o wartości 439 mln euro, ale tutaj nastąpił wzrost aż o 50%. Tam sprzedaliśmy więcej produktów mleczarskich i wołowiny – podkreślił Kowalczyk.
Minister zaznaczył, że jeśli w takim tempie będziemy rozwijać eksport produktów rolno-spożywczych, to za kilka lat staniemy się potęgą eksportową.
- Ale już dziś w niektórych asortymentach stanowimy ścisłą czołówkę – stwierdził wicepremier.
Rośnie też dodatnie saldo naszej wymiany handlowej artykułami rolno-spożywczymi, które wyniosło w ubiegłym roku 15,5 mld euro.
oprac. Kamila Szałaj, fot. i grafiki MRiRW
Kamila Szałaj
dziennikarka strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego
redaktor w zespole PWR Online, odpowiedzialna głównie za stronę www.tygodnik-rolniczy.pl
Najważniejsze tematy