- Co to jest gwarancja?
- Jakie są warunki gwarancji w oświadczeniu?
- Od kiedy biegną terminy naprawy gwarancyjnej?
- Czy da się wymienić zepsuty sprzęt na nowy w gwarancji?
O gwarancji napisano już wiele, ale nigdy nie dość przypominać banalnej prawdy: CZYTAJ WARUNKI GWARANCYJNE!
Zwłaszcza, gdy kupujesz sprzęt za dziesiątki czy setki tysięcy złotych!
Co to jest gwarancja?
Zasady udzielania gwarancji i jej warunków określa Kodeks cywilny, art. 577 par 1. Sucha definicja brzmi:
„Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu.”
Co ciekawe, dopuszcza się możliwość złożenia oświadczenia gwarancyjnego w reklamie, z czego czasami korzystają sprzedawcy.
Natomiast katalog obowiązków gwaranta nie jest w pełni zdefiniowany. Przepisy wymieniają przykładowo następujące z nich:
- zwrot zapłaconej ceny;
- wymiana rzeczy;
- jej naprawa;
- zapewnienie innych usług.
Udzielenie gwarancji co do jakości rzeczy sprzedanej, w razie wątpliwości oznacza, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.
O ile nie zastrzeżono czego innego, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Warunki gwarancji w oświadczeniu
Warunki gwarancji zawarte są w oświadczeniu gwarancyjnym. Gwarant powinien sformułować je w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala – w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Wprowadzając rzecz do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej – również w języku polskim.
Oświadczenie gwarancyjne zawiera podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień z gwarancji, w szczególności:
- nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce,
- czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
- uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady,
- stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
Uwaga: na żądanie nabywcy sprzedawca obowiązany jest wydać oświadczenie gwarancyjne utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku (dokument gwarancyjny).
Zgodnie z art. 578 kodeksu cywilnego, jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.
W razie awarii, nabywca powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.
Jeśli więc zepsuł się np. stacjonarny mechanizm przenośnika do zboża w gospodarstwie, serwis przyjeżdża do jego naprawy. Za dojazd płaci gwarant.
Podobnie z maszyną samobieżną, która odmówiła posłuszeństwa. Jeśli jednak naprawa wymaga wstawienia maszyny na lawetę i dostarczenia jej do serwisu – w ramach gwarancji koszty pokrywa gwarant. Ale jeśli zepsuje się maszyna mobilna, np. piła łańcuchowa, wykaszarka – trzeba będzie się z nimi pofatygować samemu do serwisu.
Terminy naprawy gwarancyjnej
Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego. Gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez nabywcę – uprawnionego z gwarancji.
W momencie oddania maszyny do serwisu, czy załadowania na lawetę – odpowiedzialność za jej utratę lub uszkodzenie ponosi gwarant.
Pamiętaj więc, aby oddając sprzęt – żądać pokwitowania. Musi być na nim zapisane:
- co jest oddawane,
- dana oddania,
- stan sprzętu,
- poziom paliwa w zbiorniku.
Warto wykonać zdjęcia oddawanego sprzętu; w ciągniku – stanu wskaźników w kabinie itp. Podobnie, po powrocie z serwisu stan sprzętu można sfotografować.
Wymiana zepsutego sprzętu na nowy w gwarancji
Co, jeśli gwarant wymieni wadliwy sprzęt na nowy? W takim przypadku termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej.
Jeżeli gwarant wymienił zepsutą część – np. turbinę, , gwarancja od nowa biegnie dla części wymienionej. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.
Jak należy postępować w przypadku nabycia maszyn czy pojazdów?
Nabywcom kombajnów, ciągników, samochodów i innych pojazdów zaleca się wnikliwe zapoznanie się z warunkami gwarancji udzielanej przez gwaranta. W razie awarii sprzętu objętego gwarancją nabywca powinien:
- zgłosić awarię niezwłocznie w ustalony sposób (zwykle – telefonicznie, choć zalecić należy zgłoszenie również pocztą elektroniczną),
- koniecznie zażądać zapisania zgłoszenia, opisu usterki,
- zażądać pisemnej kopii zgłoszenia, także wtedy, gdy serwis posiada system komputerowy, w którym odnotowuje wszystkie naprawy,
- po dokonanej naprawie należy żądać dokumentu potwierdzającego jej dokonanie i zawierającego wyszczególnione czynności, wpisu w książce serwisowej, ale przede wszystkim natychmiast po odbiorze sprawdzić działanie sprzętu. W razie jakichkolwiek niesprawności – niezwłocznie je zgłaszać.
Co, jeśli usterka nie została usunięta w czasie naprawy gwarancyjnej? W takich przypadkach należy stanowczo odmówić odbioru rzeczy i żądać skutecznej naprawy. Należy upomnieć się też o pisemne potwierdzenie, że po naprawie sprzęt nie jest sprawny.
Adw. Mikołaj Pomin
Podstawa prawna: Kodeks cywilny
Artykuł jest informacją i nie stanowi porady prawnej.