- Co oznacza rękojmia?
- Co to jest wada fizyczna a prawna?
- Czy rękojmia dotyczy też rzeczy używanych?
- Czy możesz żądać obniżenia ceny z tytułu rękojmi?
- Jak długo obowiązuje rękojmia za rzeczy ruchome i za nieruchomości?
Obniżona cena za wadę produktu, powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. W praktyce może to jednak rodzić spory, a ostateczne ustalenie może wymagać opinii rzeczoznawcy. Strony mogą oczywiście ustalić tę obniżkę w dowolny sposób, w drodze umowy.
Zażądaj obniżenia ceny
Zamiast odstępować od umowy bądź żądać obniżenia ceny, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo jej usunięcia. Sprzedawca jest wtedy zobowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli:
- doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo
- w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów.
Odmowa spełnienia żądań kupującego przez sprzedawcę nie powoduje całkowitego wyłączenia odpowiedzialności z tytułu rękojmi. W takiej sytuacji kupujący będzie mógł skorzystać z pozostałych przysługujących mu uprawnień (odstąpić od umowy czy żądać obniżenia ceny).
Reklamacja w ramach rękojmi
Reklamacja w ramach rękojmi odbywać się powinna w ten sposób, że kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu. Kupujący jest zobowiązany udostępnić rzecz w miejscu, w którym się ona znajduje wtedy, gdy ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione.
Koszty naprawy – po czyjej stronie?
Koszty wymiany lub naprawy ponosi sprzedawca. W szczególności obejmują one koszty demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
Sprzedawca natomiast jest obowiązany przyjąć od kupującego rzecz wadliwą w razie wymiany rzeczy na wolną od wad lub odstąpienia od umowy.
Uwaga, kodeks cywilny przyzwala, że jeżeli kupujący zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
Rolnik – przedsiębiorca a rękojmia
Uwaga – zasady rękojmi obowiązują Ciebie, gdy jesteś klientem końcowym – konsumentem, nabywającym ów towar.
Sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej, ale tylko gdy kupującym jest przedsiębiorca.
Kiedy rolnik może potencjalnie utracić szansę na wymianę/naprawę wadliwej rzeczy z tytułu rękojmi?
Przy sprzedaży między przedsiębiorcami (za takiego może zostać uznany również rolnik) kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli:
- nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju (dlatego sprawdź np. jakość kupionej paszy otwierając worki) i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie;
- gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu (gdy np. nowo kupiony ciągnik ma za słabą moc w czasie orki).
Do zachowania powyższego terminu wystarczy wysłanie (a nie doręczenie) przed jego upływem zawiadomienia o wadzie.
Utrata uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy nie nastąpi pomimo niezachowania terminów do zbadania rzeczy, jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją.
Odszkodowanie za poniesione koszty
Co w sytuacji, gdy nowy traktor szwankuje, a Ty musisz wykonać prace polowe? Wynajmujesz sprawną maszynę z SKR-u lub od sąsiada i kończysz zaczętą pracę, ale poniosłeś dodatkowe koszty. Czy możesz żądać ich zwrotu? Tak!
Kupujący, który otrzymał rzecz wolną od wad, bądź gdy usunięto wadę, czy wreszcie, który złożył o oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny, może także żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady.
Chodzi tu o zwrot kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrot dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim kupujący nie odniósł korzyści z tych nakładów.
Sprzedawca odmawia
Zdarza się, że po zgłoszeniu wady sprzedawca uchyla się od ciążących na nim obowiązków i nie odbiera od nabywcy wadliwej rzeczy. W takim przypadku kupujący może odesłać ją na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy. Uwaga na terminy!
Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi jest bowiem ograniczona czasowo. Zgodnie z art. 568 § 1 kodeksu cywilnego sprzedawca odpowiada, jeżeli:
- wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat,
- gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu.
Adw. Mikołaj Pomin
Rękojmia cz. 1 - czytaj
tutaj.
Podstawa prawna: Kodeks cywilny art. 577
Artykuł jest informacją i nie stanowi porady prawnej.