Jak rozumieć nowe zasady wywozu zwierząt na Wyspy Brtyjskie?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Jak rozumieć nowe zasady wywozu zwierząt na Wyspy Brtyjskie?

12.05.2021autor: Natalia Marciniak-Musiał

Od tego roku obowiązują nowe zasady związane z wywozem żywych zwierząt z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii. Główny Inspektorat Weterynarii udzielił odpowiedzi na pytania dotyczące nowych zasad z tym związanych.

Posiadam zezwolenie dla przewoźnika, licencję dla kierowców/konwojentów i świadectwo dla środka transportu, które zostały wydane przez państwo członkowskie Unii Europejskiej (poza Wielką Brytanią). Czy są one ważne w Wielkiej Brytanii?
  • Nie, wymienione wyżej dokumenty nie będą obowiązywać w Wielkiej Brytanii po 31 grudnia 2020 roku, natomiast dokumenty te pozostaną ważne w Irlandii Północnej. Przewoźnicy wjeżdżający do Wielkiej Brytanii lub przejeżdżający przez nią koleją, drogą, statkiem lub samolotem (w tym przez Eurotunel) będą musieli uzyskać zezwolenie dla przewoźnika, licencję dla kierowców/konwojentów i świadectwa dla środka transportu od odpowiednich organów delegowanych w Wielkiej Brytanii lub Irlandii Północnej. Więcej informacji na temat składania wniosków można uzyskać, kontaktując się z APHA pod adresem e-mail: CITCarlisle@apha.gov.uk lub DAERA – https://www.daera-ni.gov.uk/contact.
Jak uzyskać zezwolenie przewoźnika, licencję dla kierowców/konwojentów i świadectwa dla środka transportu, które są ważne do użytku w Wielkiej Brytanii?
  • Przewoźnicy z Unii Europejskiej, którzy chcą przewieźć żywe zwierzęta do Wielkiej Brytanii, muszą złożyć wnioski do odpowiednich organów delegowanych do wydawania licencji dla kierowców/konwojentów i świadectw dla środków transportu oraz do APHA w przypadku zezwolenia dla przewoźnika. Aby ubiegać się o zezwolenie dla przewoźnika, podmiot musi mieć przedstawicielstwo w Wielkiej Brytanii. Więcej informacji na temat składania wnios­ków można uzyskać pod adresem e-mail: CITCarlisle@apha.gov.uk.
 Co oznacza „przedstawicielstwo” w Wielkiej Brytanii?
  • Aby uzyskać zezwolenie dla przewoźnika wydane w Wielkiej Brytanii, wnioskodawcy muszą mieć siedzibę (np. mieszkać) lub być reprezentowani w Wielkiej Brytanii. Aby to potwierdzić, należy podać APHA swój adres w Wielkiej Brytanii i pełne dane kontaktowe. Jeżeli osoba lub firma zapewnia reprezentację w twoim imieniu, będziesz musiał podać APHA imię i nazwisko osoby lub firmy, pełny adres w Wielkiej Brytanii i pełne dane kontaktowe. Reprezentacja w Wielkiej Brytanii może mieć jedną z następujących form: agent w Wielkiej Brytanii (GB agent), przewoźnik w Wielkiej Brytanii (GB transporter), biznes w Wielkiej Brytanii (GB business), GB individual.
Czy muszę uzyskać licencję dla kierowców/konwojentów w Wielkiej Brytanii, czy licencja wydana przez państwo członkowskie Unii Europejskiej będzie uznana jako dowód, że posiadam kwalifikacje?
  • Licencje dla kierowców/konwojentów wydane w Unii Europejskiej nie są ważne w Wielkiej Brytanii po 31 grudnia 2020 roku. Dlatego należy przejść szkolenie i ocenę w Wielkiej Brytanii, aby uzyskać nową licencję od odpowiedniego organu delegowanego w GB.
Czy Wielka Brytania uzna irlandzkie licencje dla kierowców/konwojentów w ramach umowy o wspólnym obszarze podróży?
  • Umowa o wspólnej podróży nakłada na Wielką Brytanię i Irlandię zobowiązanie do zapewnienia swoim obywatelom prawa do osiedlania się i pracy na obu terytoriach. Wielka Brytania wprowadziła postanowienie o uznaniu szkolenia przeprowadzonego w Irlandii za równoważne ze szkoleniem w Wielkiej Brytanii w celu przyznania kierowcy i osobie towarzyszącej certyfikatów kompetencji. Aby ubiegać się o licencję dla kierowców/konwojentów w Wielkiej Brytanii, musisz dostarczyć kopię swojej ważnej licencji dla kierowców/konwojentów wydanej w Irlandii, kopię przeprowadzonego szkolenia i oceny, która wskaże gatunek zwierząt, które pozwolono ci przewozić, oraz jakiego rodzaju podróże możesz odbywać. Formularz zgłoszeniowy na: CITCarlisle@apha.gov.uk.
Czy muszę zabrać swój pojazd do Wielkiej Brytanii w celu uzyskania świadectwa dla środka transportu?
  • Świadectwa dla środka transportu wydane przez państwo członkowskie nie są ważne w Wielkiej Brytanii po 31 grudnia 2020 roku. Dlatego trzeba przywieźć swój pojazd do Wielkiej Brytanii w celu kontroli przez odpowiednią delegowaną instytucję. Więcej informacji na temat składania wniosków pod adresem: CITCarlisle@apha.gov.uk.
Czy mogę posiadać zarówno brytyjską, jak i unijną wersję zezwolenia dla przewoźnika, licencji dla kierowców/konwojentów i świadectwa dla środków transportu? 
  • Po 31 grudnia 2020 roku możliwe będzie przechowywanie obu wersji dokumentacji, ponieważ Wielka Brytania nie będzie już traktowana jako państwo członkowskie Unii Europejskiej.
 Czy do przemieszczania się z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii potrzebuję dziennika podróży? 
  • Jeśli przewozisz bydło, owce, świnie, kozy i niezarejestrowane koniowate w podróży trwającej ponad 8 godzin z Unii Europejskiej lub kraju trzeciego do Wielkiej Brytanii w związku z działalnością gospodarczą, będziesz potrzebować dziennika podróży. Obejmuje to przejazdy koleją, drogą morską, lotniczą lub drogową (w tym Eurotunel).
Czy do transportu samolotem jest wymagany dziennik podróży? 
  • Jeżeli całkowity czas podróży od miejsca wyjazdu w Unii Europejskiej lub kraju trzeciego do Wielkiej Brytanii przekracza 8 godzin, wymagany jest dziennik podróży zatwierdzony przez APHA.
Czy dzienniki podróży zatwierdzone przez właściwe władze państw członkowskich są akceptowane w Wielkiej Brytanii? Gdzie mam złożyć wniosek o zezwolenie na dziennik podróży?
  • Nie. Dzienniki podróży zatwierdzone przez właściwe władze państw członkowskich nie są akceptowane w Wielkiej Brytanii. Osobny dziennik podróży zatwierdzony przez właściwe władze w Wielkiej Brytanii będzie potrzebny do podróży w Wielkiej Brytanii. Dzienniki podróży zatwierdzone przez właściwe władze Wielkiej Brytanii i państw członkowskich będą wymagane podczas całej podróży. Jeśli twoja podróż rozpoczyna się w Unii Europejskiej i kończy w Wielkiej Brytanii, musisz uzyskać zgodę na swój dziennik podróży w państwie członkowskim pochodzenia przesyłki oraz od Agencji ds. Zdrowia Zwierząt i Roślin (APHA), aby odbyć całą podróż.
Z jakim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem podróży muszę złożyć wniosek do APHA o dziennik podróży?
  • Dzienniki podróży należy złożyć na co najmniej 2 dni robocze przed podróżą.
Gdzie mogę zwrócić mój dziennik podróży po zakończeniu podróży?
  • Wszystkie dzienniki podróży należy zwrócić do odpowiedniego organu zatwierdzającego w ciągu 30 dni od odbycia podróży. Dzienniki podróży zatwierdzone przez władze Wielkiej Brytanii należy zwrócić do APHA, dzienniki zatwierdzone przez władze Północnej Irlandii należy zwrócić do DAERA, a dzienniki podróży zatwierdzone przez władze państw członkowskich należy zwrócić właściwemu organowi w państwie Unii Europejskiej, które wyraziło zgodę na odbycie podróży.
Mam zarejestrowanego konia w jednym z państw członkowskich. Jakie zmiany wystąpiły od stycznia bieżącego roku?
  • Nowe wymagania importowe mają zastosowanie do żywych zwierząt, w tym koniowatych. Przewoźnicy z Unii Europejskiej muszą posiadać zezwolenie dla przewoźnika, licencję dla kierowców/konwojentów oraz ważne świadectwo dla środka transportu wydanego przez władze Wielkiej Brytanii. Wnioski o dzienniki podróży dla niezarejestrowanych koni podróżujących dłużej niż 8 godzin należy składać do APHA w przypadku każdej podróży kończącej się w Wielkiej Brytanii lub tranzytu przez nią, przed podróżą. Zezwolenia dla przewoźnika, licencje dla kierowców/konwojentów, świadectwa dla środków transportu i dzienniki podróży wydane przez państwo członkowskie Unii Europejskiej nie są już ważne do użytku w Wielkiej Brytanii.


Opracowanie: Dominika Stancelewska
Zdjęcie: Pixabay
autor Natalia Marciniak-Musiał

Natalia Marciniak-Musiał

dziennikarka strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

dziennikarka strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności branżowe

Czy świnie z Brandenburgii wjadą do Polski?

Władze Brandenburgii apelują o umożliwienie sprzedaży tuczników do polskich rzeźni. Aktualne przepisy unijne zakazują takiego handlu.

czytaj więcej

Rolnik z warmińsko-mazurskiego zamienił świnie na opasy i ... kierownicę tira

Jeszcze kilka lat temu wiodącym kierunkiem produkcji w gospodarstwie Piotra Ługiewicza była trzoda chlewna. Dodatkowo, na niewielką skalę, utrzymywano opasy, ciągle zwiększając pogłowie buhajków, co miało zapewnić zasiedlenie nowej bukaciarni oddanej do użytku dziesięć lat temu.

czytaj więcej
Rynek świń

Świnie: ceny w Europie stabilne

Stawka za tuczniki w Niemczech stanęła. Jak wyglądają ceny u naszych zachodnich sąsiadów na tle innych krajów Unii Europejskiej? Sprawdźcie zestawienie.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)