Wody Polskie otrzymały ponad 500 wniosków w sprawie podwyżki cen za wodę i ścieki
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Wody Polskie otrzymały ponad 500 wniosków w sprawie podwyżki cen za wodę i ścieki

17.11.2022autor: Natalia Marciniak-Musiał

PGW Wody Polskie podają, że z ponad 500 wniosków ws. nowych i podwyższonych taryf za wodę i ścieki, tylko niespełna 5,3 proc. przeszło pomyślną weryfikację. Większość z nich była nieuzasadniona, a deklarowane podwyżki za te opłaty były zbyt wysokie dla konsumentów. To dla nas dobra wiadomość.

W ostatnich miesiącach wiele samorządy oraz firm wodno-kanalizacyjnych wnioskowało w Wodach Polskich o zmiany obowiązujących taryf za wodę i ścieki, a  a właściwie o ich podwyżki. Ich uzasadnieniem była rosnąca inflacja i koszty związane z energią elektryczną.
Proces weryfikacji dokumentów prowadzony jest przez Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej (RZGW) od września, które jako pierwsza instancja ustalają ceny za wodę i ścieki. 

r e k l a m a

Odrzucono ponad 233 wnioski ws podwyżek za wodę

Wiceszef Wód Polskich Paweł Rusiecki poinformował, że w ramach programu Wody Polskie otrzymały 549 wnioski o wygaszenie danych taryf i ustanowienia nowych na okres trzech lat, choć wydawało się, że będzie ich dużo więcej. To 21% w porównaniu do liczby umów zatwierdzonych w 2021 roku.  Spośród 549 wniosków, tylko 28 wniosków przeszło pomyślną weryfikację, 233 wnioski zostały odrzucone, a 246 - jest nadal procedowanych.

Do tej pory średnia cena za ścieki i wodę wynosiła 12 zł netto

Średnia cena uwzględniająca zużycie wody i ścieków w Polsce wynosi ok. 12 zł netto.

Przedsiębiorstwa, których wnioski zostały odrzucone, procedowały o wzrost cen wody i ścieków "średnio o ok. 4,5 zł netto". To dużo, ponieważ szacunki wskazują, że to miesięczna podwyżka tych kosztów aż o ok. 54 zł w przeliczeniu na przeciętną 4-os. rodzinę, która zużywa ok. 3m3 wody na osobę. Tym samym koszt roczny tych rachunków wzrósłby o 650 zł. 

Patrząc z perspektywy kosztów, byłby to kolejny element, który dokłada się do funkcjonowania gospodarstwa domowego - wyjaśnia wiceprezes Wód Polskich Paweł Rusiecki. 

Wśród innych przyczyn zmian taryf przedsiębiorstwa wskazywały wzrost marży lub amortyzacji. Jednakże te czynniki powinny być uwzględniane przez firmy w podstawowym trybie taryfowania, a nie - nadzwyczajnym, co podkreślał P. Rusiecki. 

Summa summarum skala podwyżek za wodę i ścieki będzie "relatywnie niewysoka" w przypadku wniosków zatwierdzonych przez Wody Polskie, ponieważ w wielu przypadkach samorządy zadeklarowały się na wprowadzenie dopłat dla mieszkańców. W ten sposób gminne dopłaty zniwelują wzrost kosztów przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych. W tych czynnościach samorządy wspomaga także obowiązująca ustawa, która zamraża ceny energii dla samorządów, w tym przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne, których właścicielami są właśnie samorządy. Zgodnie z przepisami w 2023 r. maksymalna cena energii elektrycznej dla tych podmiotów wyniesie 785 zł.

Jaki pomysł na podwyżki mają samorządy?

W Polsce nie obowiązuje jedna cena za wodę i ścieki, dlatego gminy powinny uwzględniać w określaniu stawki za ich zużycie także na podstawie siły nabywczej swoich mieszkańców. W poprzednim okresie taryfowania zrobiło to 200 samorządów.

Podstawą do zmiany obowiązujących taryf są przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę. Zgodnie z nim w uzasadnionych i udokumentowanych ekonomiczne przypadkach, w tym wielkości usług i warunków ich świadczenia, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w trakcie obowiązywania dotychczasowej taryfy może złożyć do organu regulacyjnego wniosek o skrócenie okresu obowiązywania obecnej taryfy wraz z projektem nowej taryfy oraz uzasadnieniem. Jednak na tym poziomie konieczna jest przede wszystkim współpraca zarówno na poziomie regulatora, jak i przedsiębiorców oraz samorządów. 

- Mam głęboką nadzieję, że samorządy patrzą na tą całą sytuację w sposób gospodarki, bo chodzi o mieszkańców. Wody Polskie nie mają benefitów z tego, że nie zatwierdzą taryfy. Stoimy na straży cen w kontekście odbiorcy końcowego. Przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne są z kolei firmami użyteczności publicznej, monopolem końcowym. Odbiorca końcowy nie ma możliwości zmiany dostawcy wody. Cena wody musi być też na akceptowalnym poziomie - informuje Paweł Rusiecki.

oprac. Natalia Marciniak-Musiał na podstawie Wody Polskie

fot. pixabay

autor Natalia Marciniak-Musiał

Natalia Marciniak-Musiał

dziennikarka strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

dziennikarka strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Czy można rozwiązać umowę dożywocia, jeśli syn i synowa nie dbają o rodziców i gospodarstwo?

Trzy lata temu przekazałem synowi nieruchomości rolne na podstawie umowy dożywocia. Z tej umowy wynikają obowiązki na naszą rzecz, ale syn ich nie wypełnia. Relacje z synem i synową są bardzo złe. Syn nie interesuje się naszym zdrowiem. Nie prowadzi także gospodarstwa rolnego, które ma zamiar sprzedać. Czy mogę rozwiązać umowę dożywocia?

czytaj więcej

Tarcza inflacyjna przedłużona. Jakie są stawki VAT na nawozy, prąd i paliwo?

Tzw. tarcza inflacyjna została przedłużona do końca roku. Z tego powodu część niektóre produkty będą objęte niższymi stawkami podatku VAT. Dotyczy to także wybranych środków służących do produkcji rolniczej, jak nawozy, pestycydy czy paliwo. Jakie zatem są stawki VAT na produkty potrzebne rolnictwu i sprzedawane przez rolników?

czytaj więcej

Praca rolnika 7-krotnie groźniejsza niż w innych zawodach w USA. A jak jest w Polsce?

W USA praca rolnika jest groźniejsza niż jakakolwiek inna. Z analiz wynika, że jeden na 10 operatorów ciągników przewraca ciągnik w swoim życiu. A jak to wygląda w Polsce? 

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)