300 tys. ton polskiego cukru popłynie w świat z portu w Gdańsku
Krajowa Spółka Cukrowa zainwestowała ponad 100 milionów złotych w budowę Terminalu Cukrowego w Porcie Morskim Gdańsk. Pozwoli to KSC dotrzeć do nowych rynków w Azji i Afryce. „Polski Cukier” planuje poprzez port eksportować nawet 300 tys. t. cukru.
Terminal Cukrowy z silosem o pojemności 50 tys. ton stanął w Porcie Morskim w Gdańsku
10 października 2019 roku w Porcie Morskim Gdańsk został oddany do użytku Terminal Cukrowy należący do Krajowej Spółki Cukrowej. Obiekt został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Terminal składa się między innymi z silosu o pojemności 50 tys. ton, pakowni cukru, magazynu logistycznego produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 metrów oraz infrastruktury Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.
Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.
Eksport drogą morską ma stanowić 30% całej sprzedaży KSC poza Polską
– Własny terminal ograniczy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów – mówi Krzysztof Kowa, prezes Krajowej Spółki Cukrowej.
„Polski Cukier” planuje utrzymać nie tylko obecnych odbiorców cukru w kraju i na świecie, ale także pozyskać nowych, którzy dotychczas byli nieosiągalni z powodu ograniczeń w transporcie drogą morską. W ciągu najbliższych lat KSC zamierza produkować cukier w ilości miliona t. cukru rocznie. Eksport poza Unie Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej ma stanowić około 30%.
- Krzysztof Kowa, prezes Krajowej Spółki Cukrowej uważa, że własny terminal pozwoli obniżyć koszty funkcjonowaniu spółki
Terminal Cukrowy jest niezbędny, aby KSC mogła konkurować na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru
– Terminal Cukrowy jest znaczącym krokiem w rozwoju KSC. Spożycie cukru w Europie od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru głównie w Azji i Afryce, konieczny jest własny Terminal przeładunkowy – twierdzi prezes KSC.
Umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego Terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru, Krajowa Spółka Cukrowa i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały w listopadzie 2017 r. Za budowę Terminala rozpoczętą w kwietniu 2018 r. odpowiedzialna była firma TI Construction pod nadzorem pracowników KSC. Krajowa Spółka Cukrowa zatrudni w terminalu kilkudziesięciu nowych pracowników – magazynierów, wózkowych i logistyków.
- Terminal Cukrowy został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności
Tomasz Ślęzak
Fot. Krajowa Spóła Cukrowa
Najważniejsze tematy