Związek „Polskie Mięso” poinformował, że ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów wynika, że wartość eksportu z Polski artykułów rolno-spożywczych w okresie I-VI 2023 roku wyniosła 25,6 mld EUR, co oznaczało wzrost o blisko 16% w stosunku do analogicznego okresu 2022 r.
Gdzie najczęściej eksportowano polskie produkty?
Najwięcej towarów z Polski trafiało na rynek europejski (UE). Wartość wzrosła w analizowanym okresie o 13,4% do wartości 18,8 mld EUR. W strukturze eksportu rolno-spożywczego, udział państw UE wyniósł 73%. Natomiast eksport do państw spoza UE osiągnął wartość 6,8 mld EUR i w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku (5,6 mld EUR) był to wzrost o ponad 23%.
Od stycznia do czerwca 2023 r. najwięcej artykułów rolno-spożywczych trafiło do Niemiec. Wartość polskiego eksportu na ten rynek wyniosła ponad 6,4 mld EUR i w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku, był to wzrost o 16,6% (w I–V 2022 roku – 5,5 mld EUR). Eksport do tego kraju stanowił 25,1% wartości polskiego eksportu rolno- spożywczego.
Drugim największym odbiorcą produktów rolno-spożywczych z Polski nadal pozostaje Wielka Brytania z udziałem na poziomie 8,1%. Wartość eksportu na rynek brytyjski wyniosła 2,1 mld EUR, co oznaczało wzrost o 18% w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku. Ważnymi odbiorcami polskiej żywności były także: Holandia i Francja (udział w eksporcie ogółem: 6,3%), Włochy (4,8%) oraz Republika Czeska (4,6%).