r e k l a m a
Partnerzy portalu
Strona główna>Wieś i Rodzina>Co powinny robić gospodarstwa agroturystyczne, aby przyciągać klientów?
Co powinny robić gospodarstwa agroturystyczne, aby przyciągać klientów?
31.01.2021autor: Natalia Marciniak-Musiał
Ostatnio został opublikowany raport "Agroturystyka na nowo". Pokazuje on jakie zmieniły się oczekiwania wobec gospodarstwa agroturystycznych w ostatnim czasie, także w okresie pandemii koronawirusa. Można tu znaleźć też konkretne podpowiedzi, w jakim kierunku powinny rozwijać się gospodarstwa agroturystyczne, aby uzyskiwały zysk.
Agroturystyka na nowo – raport dla gospodarstw agroturystycznych
Krajowa Siec Obszarów Wiejskich (KSOW) zleciła zbadanie trendów jakie obecnie panują w branży turystyki wiejskiej. Czy gospodarze wiedzą jakie wyzwania czekają ich w najbliższej przyszłości? Jakie są oczekiwania gości? Poznajmy wyniku raportu "Agroturystyka na nowo".
r e k l a m a
Dla gospodarzy klient jest gościem
Agroturystyka to rodzaj turystyki wiejskiej znanej w Polsce od dawna, jako wczasy pod gruszą. Jest to forma wypoczynku u rolnika, w funkcjonującym gospodarstwie rolnym, gdzie można mieszkać, jadać wspólne posiłki z gospodarzami, uczestniczyć w pracach polowych, obserwować hodowlę zwierząt i produkcję roślin, dlatego też gospodarze mówią o swoich klientach – goście. To określenie jest dla nich ważne, ponieważ agroturystka, to w ich odczuciu spotkanie z drugim człowiekiem we własnym domu.
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich zleciła badanie na temat trendów w agroturystyce
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich to sieć wymiany informacji i współpracy pomiędzy organizacjami i instytucjami, które działają na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców wsi i małych miast. W ramach swoich zadań KSOW zaprojektował i zlecił badanie podyktowane potrzebą zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich dotyczących wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych lub podmiotach świadczących tego typu usługi.
Celem projektu było także uzyskanie informacji odnośnie potrzeb i oczekiwań osób, które korzystają, bądź chcą skorzystać z usług gospodarstw agroturystycznych lub podmiotów świadczących tego typu usługi. Badanie zostało przeprowadzone przez ABM Agencję Badań Marketingowych w okresie wrzesień – grudzień 2020 r.
Celem projektu było także uzyskanie informacji odnośnie potrzeb i oczekiwań osób, które korzystają, bądź chcą skorzystać z usług gospodarstw agroturystycznych lub podmiotów świadczących tego typu usługi. Badanie zostało przeprowadzone przez ABM Agencję Badań Marketingowych
W jaki sposób gospodarstwa agroturystyczne mogą pozyskać klientów?
Zmiany jakie czekają polską turystykę wiejską są związane ze zmianami oczekiwań gości oraz przedefiniowaniem do tej pory obowiązującego pojęcia tego rodzaju turystyki. Nie jest już ona tak silnie powiązana z tradycyjnie rozumianą agroturystyką, a związek ten staje się coraz luźniejszy.
Oto jakie są główne kierunki rozwoju polskiej agroturystyki według autorów raportu:
- Pakietowanie – potencjalni goście gospodarstwa agroturystycznego zostali przyzwyczajeni m.in. przez hotele do oferty w formie pakietów. Takie pakiety dają klientowi poczucie swobody, np. „Płacę 350 zł za weekend i mogę wszystko.” Z kolei właściciel gospodarstwa agroturystycznego dzięki pakietom może lepiej zarządzać obłożeniem obiektu w szczycie sezonu lub też traktować pakiety jako dodatkowo zachętę do skorzystania z oferty w niskim sezonie. Pakiety pozwalają także ułatwić kwestie tłumaczenia, ile co kosztuje.
- Dywersyfikacja – żeby gospodarstwo agroturystyczne było dochodowe, jego właściciel powinien rozszerzać wachlarz swoich usług na okres, kiedy nie ma zbyt wielu gości. Do najczęstszych praktyk, które pozwalają uzyskać dodatkowy zysk są: oferta noclegów w pokojach o podwyższonym standardzie; dodatkowe wyżywienie dla gości; produkcja oraz sprzedaż żywności z gospodarstwa; organizacja eventów, w tym szkoleń, organizacja przyjęć okolicznościowych (wesela, osiemnastki itp.); warsztaty dla gości, prowadzenie działalności edukacyjnej kierowanej na zewnątrz (np. Zagroda edukacyjna).
- Specjalizacja – żeby przyciągnąć nowych klientów i nakłonić obecnych do powrotu należy znaleźć dla swojego gospodarstwa jakiś wyróżnik. Może to być np. historia obiektu opowiedziana w interesujący sposób, niezwykły produkt z własnej kuchni czy niespotykana gdzie indziej atrakcja. W ramach specjalizacji można także ukierunkować się na tematyczne pobyty dla gości: np. weekend dla wędkarzy, turnus dla grzybiarzy, długi weekend dla rodzin z małymi dziećmi połączony z zagrodą edukacyjną.
- Zagroda edukacyjna – już o tym wspominaliśmy, ale zwłaszcza rodziny z dziećmi coraz częściej szukają miejsc oferujących "zagrodę edukacyjną. Posiadanie statusu Zagrody edukacyjnej to jeden ze sposobów na dywersyfikację dochodów, także w sezonie niskim. Nawet jeśli nie mamy gości, można akurat zaprosić grupę przedszkolaków z pobliskiego miasta do gospodarstwa.
Agroturystyka widziana okiem gościa i okiem gospodarza
Zapraszamy do zapoznania się z całością raportu „Agroturystyka na nowo”, który powstał z potrzeby zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich, opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy. Link poniżej:
Raport Agroturystyka na nowo.
Raport Agroturystyka na nowo.
Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Zdjęcie: Pixabay
Natalia Marciniak-Musiał
dziennikarka strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego
dziennikarka strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a