Olej z polskiego rzepaku kontra olej z importu. Co mówi wiceprezes Zakładów Tłuszczowych „Bielmar”?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Olej z polskiego rzepaku kontra olej z importu. Co mówi wiceprezes Zakładów Tłuszczowych „Bielmar”?

27.06.2023autor: Maryia Khamiuk

Jak polski olej z rzepaku radzi sobie na konkurencyjnym rynku spożywczym? Daniel Czerwik, wiceprezes Zakładów Tłuszczowych „Bielmar”, producent oleju z polskiego rzepaku, podzielił się z nami swoją wizją rozwoju rynku spożywczego w Polsce. Spotkaliśmy się z nim na jubileuszowej V Ogólnopolskiej Giełdzie Rzepaczano-Zbożowej.

Olej z polskiego rzepaku pod presją konkurencji

Juliusz Urban: Panie Prezesie, Państwa firma jest jednym z większych dostawców oleju spożywczego do sieci. Wasz olej jest już w tej chwili nie tylko regionalnie, ale i w całej Polsce. Chciałem Pana zapytać, jakie szanse, w świetle powiększających się wciąż zbiorów rzepaku w Polsce, są na rozwój tego rynku spożywczego, które od lat był stały?

Daniel Czerwik: To jest bardzo dobre pytanie, ponieważ trzeba pamiętać o tym, że olej z ościennych krajów jest znacznie tańszy i wypiera polski olej. Nasza firma szczyci się tym, że produkujemy tylko i wyłącznie olej z polskiego rzepaku i nie ściągamy rzepaku z zagranicy.

Juliusz Urban: Czyli w związku z tym, że państwo deklarujecie polskie pochodzenie i produkcję oleju pochodzącego z polskiego rzepaku, ścieracie się z podwójną konkurencją: z jednej strony w sferze surowcowej – napływem rzepaku spoza Polski, a z drugiej – napływem oleju.

Daniel Czerwik: Tak, to prawda. Tu jest problem. Konkurencja rynkowa, która dzisiaj jest w całej Europie, powoduje, że to wszystko jest bardzo trudne do przewidzenia. Różnice cenowe rzepaku i oleju w ostatnim roku są tak duże, że mają olbrzymi wpływ na rentowność i wydajność sprzedażową.

r e k l a m a

Tłuszcze w gastronomii – to rosnący segment rynku

Juliusz Urban: W takim razie patrząc na rynek konkurencyjny, mamy zakłady tłuszczowe, które również produkują olej na półki hipermarketów, czyli olej butelkowany. Ale pamiętajmy również o tym, że olej rzepakowy jest używany do tłuszczy półutwardzonych i utwardzonych oraz do tłuszczy gastronomicznych. Jak widzi Pan szanse rozwoju produkcji oleju w tym segmencie?

Daniel Czerwik: Uważam, że generalnie tłuszcze w gastronomii się bardzo rozwijają ze względu na trendy, które są w Polsce od 3 do 4 lat czy nawet może więcej – jedzenia poza domem. Dzisiaj częściej się je poza domem. Dzisiaj młodzież kupuje frytki w barach, nikt nie smaży ich w domu. Dużo częściej konsumuje się poza domem i to ma olbrzymi wpływ na to wszystko, co się dzisiaj dzieje i jak ten rynek ewoluuje.

Masło czy margaryna? Kwestia preferencji

Juliusz Urban: A jak wygląda odwieczna walka masła z margaryną?

Daniel Czerwik: To jest bardzo dobre pytanie, bo tutaj znaczącym czynnikiem jest cena oczywiście. Jeżeli masło jest taniej – jest nadmiar mleka w Polsce i w Europie – to ewidentnie konkurujemy jeżeli chodzi o margaryny kulinarne. Margaryny smarowe mają standardową sprzedaż i tutaj masło nie wpływa aż tak bardzo mocno. Natomiast faktycznie do pieczenia margaryny kulinarne bardzo odczuwają konkurencję masła i widać to po zastępowaniu jednego przez drugie. Cała kategoria tłuszczów żółtych generalnie jakby nie spada, nie rośnie, a margaryny delikatnie tracą sprzedaż z roku na rok i to jest widoczne.

Juliusz Urban: Dziękuję bardzo, Panie Prezesie!

Zobacz także: 1/3 polskiego zboża na pasze, 1/3 na mąkę i 1/3 na eksport. Krzysztof Gwiazda, prezes PZPPZM

autor Maryia Khamiuk

Maryia Khamiuk

dziennikarz, współpracownik PWR Online

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności branżowe

Kontroluj swój plon. Postaw na sprawdzone odmiany! Nowości rzepaku ozimego z oferty ASX Nasiona

Szukasz rzepaku ozimego o doskonałym potencjale plonowania i wysokiej zdrowotności? Sięgnij po odmiany marki ASX Nasiona firmy Agrosimex. Teraz w portfolio dwie nowości hybrydowe.

czytaj więcej
Rynek zbóż

1/3 polskiego zboża na pasze, 1/3 na mąkę i 1/3 na eksport. Krzysztof Gwiazda, prezes PZPPZM

Jednym z naszych ekspertów podczas Jubileuszowej V Giełdy Rzepaczano-Zbożowej był Krzysztof Gwiazda, prezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Zbożowego Młynarskiego. Bartłomiej Czekała, redaktor naczelny portalu topagrar.pl rozmawiał z ekspertem o obecnym sezonie oraz perspektywach na kolejny. Co się wydarzy w najbliższym czasie? Zachęcamy do obejrzenia wywiadu!

czytaj więcej
Rynek zbóż

Import i jakość ziarna z Ukrainy, dopłaty do zbóż i kondycja punktów skupu. Rolniczy temat, odc. 49

Podczas minionej V Ogólnopolskiej Giełdy Rzepaczano-Zbożowej w Licheniu Starym, spotkali się zarówno przetwórcy i rolnicy, jak i przedstawiciele firm skupowych. Właśnie z przedstawicielem firmy skupowej Andrzejem Wawrzyniakiem z Kobylnicy nasz rynkowy ekspert dr Juliusz Urban rozmawia o aktualnej sytuacji rynkowej w kolejnym odcinku programu "Rolniczy temat" - tym razem w wersji plenerowej.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)