Remont Ursusa 1204 de luxe: montaż przekładni
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Remont Ursusa 1204 de luxe: montaż przekładni

28.08.2020autor: Paweł Twardowski

Po skrzyni pośredniej przyszedł czas na montaż przekładni głównej. Odebraliśmy także silnik od pompiarza i znalazłem wydajniejszą pompę do układu kierowniczego.

Skrzynia pośrednia jest już niemal gotowa. Jak wiecie z poprzedniego odcinka brakowało mi jedynie pompy zasilającej układ kierowniczy. Standardowe pompy stosowane w Ursusach mają wydatek 16 l/min, co bywa niewystarczające, zwłaszcza jeśli ciągnik ma współpracować z ładowaczem czołowym.

Dzięki zaangażowaniu naszych fanów i ich cennym poradom udało mi się znaleźć wydajniejszą pompę zasilającą orbitrol. Zastosowana w naszym ciągniku pompa ma wydatek 21 l/min., co powinno zagwarantować sprawne wykonywanie wszystkich manewrów, nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika.

Po zamontowaniu kompletnej skrzyni pośredniej zająłem się przygotowaniami do montażu skrzyni biegów. Wcześniej jednak musiałem uporać się z kilkoma problemami. Pierwszy z nich dotyczył dziury w obudowie. Pamiętacie zapewne, że przez dziurę ktoś próbował przywrócić sprawność wzmacniaczowi momentu obrotowego, zaspawując kanał ciśnieniowy. Oczywiście naprawa była bezskuteczna, a dodatkowo zaspawano także śruby mocujące przednią pokrywę, przez co miałem problem z jej demontażem.

r e k l a m a
Kłopot rozwiązałem przez nagwintowanie sławetnej dziury. Wcześniej oczywiście musiałem delikatnie powiększyć otwór i wyrównać go. Do zaślepienia wykorzystałem korek stosowany do zaślepiania rur o rozmiarze 3/4 cala. Korek jest stożkowy, więc po nawinięciu taśmy uszczelniającej całość powinna być szczelna.

Jednak podczas pracy przy gwintowaniu dziury okazało się, że w niewielkiej odległości nawiercony jest kolejny otwór, który wymagał zaślepienia. Na szczęście dziurka była niewielka i po jej nagwintowaniu wkręciłem na klej śrubę M6.

Kolejna z przeróbek, to konsekwencja wyboru naszych widzów. Internauci wybrali tzw. szybką skrzynię i taka też będzie zamontowana w naszym ciągniku. Modernizacja pozwoli na osiągnięcie prędkości 30 km/h przy zredukowanych obrotach silnika.

Przeróbka polega na wymianie kilku kół zębatych i wałka napędzającego, który ma większą liczbę zębów. Z racji większej średnicy wałek napędowy nie przechodzi przez przegrodę w skrzyni biegów. Dlatego konieczne jest zeszlifowanie krawędzi oporowej łożyska.

Po tych przygotowaniach skrzynia została dobrze wymyta, tak by wnętrze odlewu było wolne od wszelkich opiłków powstałych podczas gwintowania dziury i szlifowania przegrody.

Teraz przyszedł czas na montaż skrzyni biegów. Po złożeniu dolnej choinki w obudowie skrzyni okazało się, że całość ma zbyt duży luz osiowy wynoszący 2–3 mm i niestety tak tego nie można zostawić. Konieczne jest dorobienie pierścienia dystansowego, tak by żaden z trybów nie ocierał o obudowę i na choince nie było luzu. Następnie będzie można zająć się zamontowaniem górnej choinki.

Odebrałem także silnik z zakładu, który regenerował nam pompę. Choć praca silnika się poprawiła, to ja nie jestem zadowolony. Eksperci twierdzą, że praca pompy po solidnym rozgrzaniu silnika i jego dotarciu powinna się ustabilizować. Cóż nie pozostaje nic innego jak złożyć wszystko w całość i sprawdzimy, czy tak faktycznie będzie. Na szczęście na usługę mamy półroczną gwarancję, więc jeśli silnik nadal nie będzie pracował równo, po raz kolejny zgłosimy się do pompiarza.

W kolejnym odcinku odwiedzimy p. Wojtka Naglaka i pokażemy Wam jak malujemy kabinę i elementy blacharki naszego Ursusa oraz zmontujemy do końca przekładnię i zajmiemy się wzmacniaczem momentu obrotowego.
autor Paweł Twardowski

Paweł Twardowski

<p>redaktor portalu topagrar.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Remont Ursusa

Remont Ursusa 1204 de luxe: Montujemy wzmacniacz momentu obrotowego

Po ostatnich problemach z nadmiernym luzem na dolnej choince udało zmontować się przekładnię w całość. Teraz przyszła kolej na montaż nowego wzmacniacza momentu obrotowego.

czytaj więcej
Remont Ursusa

Remont Ursusa 1204 de luxe: Montujemy skrzynie pośrednią

Po silniku przyszła kolej na montaż skrzyni pośredniej i zainstalowanie nowych pomp hydraulicznych.

czytaj więcej
Remont Ursusa

Remont Ursusa 1204 de luxe: Montujemy nowe sprzęgło

Serce naszego ciągnika już bije. Po uruchomieniu silnika przyszła kolej na montaż sprzęgła.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)