Nadchodzą zmiany w polityce promocji mięsa i wina?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Nadchodzą zmiany w polityce promocji mięsa i wina?

26.11.2021

Na wiosnę przyszłego roku poznamy propozycję legislacyjną Komisji Europejskiej dotyczącą reformy polityki promocji. Copa-Cogeca cały czas sprzeciwia się wykluczeniu z niej mięsa i wina. Europejscy rolnicy spodziewają się niestety szeroko zakrojonej akcji lobbingowej ze strony organizacji promujących wegański i wegetariański styl życia.

Podczas listopadowego posiedzenia grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca, jej uczestnicy zajęli się kwestią reformy unijnej polityki promocji. Organizacja europejskich farmerów cały czas alarmuje, że głównym ryzykiem przygotowywanej przez Komisję Europejską reformy jest wykluczenie z niej mięsa, wina i alkoholi oraz skupienie się na promocji produktów ekologicznych. Niepokojąca jest także możliwość ograniczenia budżetu na te działanie. – Już teraz widzimy ogromny lobbing ze strony organizacji promujących wegański i wegetariański styl życia. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać intensyfikacji tych działań, które szkodzą europejskiemu rolnictwu - mówił po spotkaniu Jerzy Wierzbicki przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca i prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

 

r e k l a m a

W kierunku większego zrównoważenia  

Jednocześnie nikt nie zaprzecza, że nowa polityka promocji powinna aktywnie przyczyniać się do poprawy zrównoważenia unijnego rolnictwa i jego wkładu w poprawę bioróżnorodności oraz zachęcać rolników do kontynuowania wysiłków na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju. – Wszystkie unijne produkty powinny mieć możliwość skorzystania z polityki promocji. Z naszej strony powinny iść wzmożone wysiłki, aby były to produkty jeszcze bardziej zrównoważone. Sprawę na pewno ułatwiłoby zdefiniowanie tego pojęcia – powiedział Jerzy Wierzbicki z PZPBM.

 

Copa-Cogeca zamierza nadal przekonywać opinię publiczną oraz europejskich decydentów, że silna polityka promocji wzmacnia konkurencyjność rolnictwa UE, a tym samym produkcję i konsumpcję zrównoważonej żywności wytwarzanej przy zastosowaniu wysokich standardów. Polityka promocji pokazała, że jest skuteczna. Jej brak jest zagrożeniem dla eksportu tradycyjnych europejskich produktów, co uderzy w małe i średnie gospodarstwa. Luka rynkowa zostanie szybko wypełniona przez produkcję zagraniczną, które nie będzie spełniać wyśrubowanych unijnych standardów.

 

Reforma polityki promocji w tym tygodniu trafi do Rady ds. Kontroli Regulacyjnej. Jest to niezależnym podmiot działający w ramach Komisji Europejskiej, który doradza kolegium komisarzy w zakresie lepszego stanowienia prawa. Gotowe akty legislacyjne poznamy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału.

 

Celem Zielony Ład

Kampanie promocyjne poświęcone europejskim produktom rolnym mają otwierać nowe możliwości rynkowe dla unijnych rolników i przemysłu spożywczego, jak również pomagać im w rozwoju prowadzonej przez nich działalności. Program prac na 2021 r. koncentruje się na kampaniach, które są zgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu. Prawie połowa budżetu (86 mln euro) zostanie przeznaczona na kampanie promujące produkty ekologiczne, zrównoważone rolnictwo UE oraz rolę sektora rolno-spożywczego w działaniach na rzecz klimatu i środowiska. Kampanie będą również podkreślać wysokie standardy bezpieczeństwa unijnych produktów rolno-spożywczych, a także różnorodność i tradycyjną gamę produktów wspieranych przez unijne systemy jakości. Kampanie ukierunkowane na kraje spoza UE prowadzone są na rynkach o dużym potencjale wzrostu, takich jak Japonia, Korea Południowa, Kanada i Meksyk.

 

Rola mięsa w diecie człowieka

Rosnąca presja w mediach na redukowanie mięsa z diety, wskazuje na potrzebę intensywnych działań promujących ważną rolę mięsa w zrównoważonej diecie. Warto w tym kontekście przypomnieć, zapis który został umieszczony przez KE w strategii „Od pola do stołu”: „W odniesieniu do mięsa, przegląd ten powinien koncentrować się na tym, jak UE może wykorzystać swój program promocji w celu wsparcia najbardziej zrównoważonych, niskoemisyjnych metod produkcji zwierzęcej.”

 

Pytania hodowców o Plan Strategiczny

Już dziś widzimy, że KE projektując roczne programy prac idzie w tym kierunku. Warto zadać w tym momencie pytanie czy Krajowy Plan Strategiczny (KPS) wpisuje się w ten już teraz wyraźnie zarysowany trend i wesprze polską produkcję żywca? Czy wsparcie dla produkcji zwierzęcej zaprojektowane w KPS zachęci polskich rolników  do stosowania przez producentów rolnych zrównoważonych, niskoemisyjnych metod produkcji żywca? Czy organizacje branżowe będą w stanie wykazać, że produkujemy w ten sposób odpowiednio duże wolumeny? Czy nie zostaniemy odcięci od unijnych środków z polityki promocji na wspieranie promocji polskiego mięsa?

 

 

WK

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Kto zarobił na wzroście cen nawozów i gdzie trafia ukraińskie zboże? NIK to sprawdzi

Na podstawie wniosku KRIR - Najwyższa Izba Kontroli będzie kontrolować polski rynek rolny. NIK ma sprawdzić czy wysokie ceny nawozów mają swoje odzwierciedlenie w kosztach produkcji, czy ktoś zarobił na rolnikach oraz co się dzieje ze zbożem i rzepakiem z Ukrainy, który trafia do Polski.

czytaj więcej

Zielony Ład przyniesie rolnikom straty. Czy jest szansa na wsparcie z UE?

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z rolnictwa jest możliwe tylko do pewnego poziomu, z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego. Jednak polskie rolnictwo nie jest przygotowane na wdrożenie założeń Zielonego Ładu. Czy rolnicy stracą swoje dochody przez Zielony Ład?

czytaj więcej

Jakie sposoby stosują rolnicy, aby uzyskać więcej dotacji z UE?

Unijne dotacje PROW to łakomy kąsek dla wielu kombinatorów. Potrafią wyłudzić pieniądze z najbardziej skomplikowanych programów pomocowych. Bruksela przedstawiła właśnie listę takich „przekrętów”, których dopuścili się rolnicy. W niektóre aż trudno uwierzyć!    

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)