- Jaką rolę odgrywa Twoja gmina w organizacji rolniczego protestu?
- Jakiej pomocy możesz oczekiwać od gminy jako organizator protestu?
- Kogo powiadamia gmina?
Jakie zadania ma gmina w sprawie protestu? Oto pytania, które na kanwie jesiennych strajków z 2020 r. spłynęły do redakcji Agrarlex.
Oto prawa i obowiązki organu gminy (rady, wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie organizacji zgromadzeń na ich terenie:
- Przyjmowanie zgłoszeń zgromadzeń zwykłych i w trybie uproszczonym.
- Weryfikacja prawidłowości zgłoszenia zgromadzenia na formularzu wg podanego wzoru.
- Wzywanie organizatora do uzupełnienia wniosku/wniosków.
- Rejestracja złożonych zawiadomień z uwzględnieniem daty i godziny złożenia zgłoszenia. Jest to w celu ustalenia ewentualnego pierwszeństwa dla kilku zgromadzeń mających się odbyć w tym samym miejscu i czasie.
- Organ gminy po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze zorganizowania zgromadzenia, udostępnia te dane niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).
- Organ gminy informuje niezwłocznie właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) Policji, a na obszarze m.st. Warszawy – komendanta rejonowego Policji, o organizowanym zgromadzeniu. Ponadto w przypadkach zgromadzeń w pobliżu ambasad, obiektów rządowych, Sejmu i Senatu oraz jednostek wojskowych, organizator informuje także ministra spraw zagranicznych, Komendanta SOP, Komendanta Straży Marszałkowskiej i Żandarmerię Wojskową .
- Wzywanie organizatora/organizatorów zgromadzeń nie później niż na 120 godzin przed terminem zgromadzenia do stawienia się na rozprawie administracyjnej. Ma to miejsce w przypadku dwóch lub większej liczby zgromadzeń, które mają zostać zorganizowane chociażby częściowo w tym samym miejscu i czasie, w szczególności w odległości mniejszej niż 100 m pomiędzy zgromadzeniami. Chodzi o to, by ich przebieg nie zagrażał życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach. O pierwszeństwie wyboru miejsca i czasu zgromadzenia decyduje kolejność wniesienia zawiadomień.
- Organ gminy może przedstawić propozycję zmiany miejsca lub czasu zgromadzenia.
- Organ gminy wydaje decyzję o zakazie zgromadzenia nie później niż na 96 godzin przed planowaną datą zgromadzenia, jeżeli:
- jego cel narusza wolność pokojowego zgromadzania się, jego odbycie narusza art. 4 lub zasady organizowania zgromadzeń albo cel zgromadzenia lub jego odbycie naruszają przepisy karne;
- jego odbycie może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach, w tym gdy zagrożenia tego nie udało się usunąć w przypadku odległości mniejszej niż 100 m lub gdy na rozprawie administracyjnej organizatorzy nie uzgodnili zmiany miejsca lub czasu zgromadzenia;
- zgromadzenie ma się odbyć w miejscu i czasie, w których odbywają się zgromadzenia organizowane cyklicznie.
Organ gminy, po wydaniu decyzji o zakazie zgromadzenia, udostępnia niezwłocznie tę decyzję w Biuletynie Informacji Publicznej i przekazuje ją organizatorowi zgromadzenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej wraz z informacją o jej udostępnieniu. Jednocześnie organ gminy przekazuje decyzję o zakazie zgromadzenia wraz z aktami sprawy właściwemu sądowi okręgowemu. Decyzję o zakazie zgromadzenia uważa się za doręczoną z chwilą udostępnienia jej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej organu gminy.
Organ gminy może wyznaczyć swojego przedstawiciela do udziału w zgromadzeniu. Wyznaczenie przedstawiciela jest obowiązkowe w przypadku, gdy istnieje niebezpieczeństwo naruszenia porządku publicznego w trakcie trwania zgromadzenia. Organ gminy informuje organizatora zgromadzenia o wyznaczeniu swojego przedstawiciela do udziału w zgromadzeniu.
Organ gminy wyposaża przewodniczącego zgromadzenia w identyfikator, który zawiera:
- określenie funkcji przewodniczącego zgromadzenia;
- zdjęcie przewodniczącego zgromadzenia;
- imię i nazwisko przewodniczącego zgromadzenia;
- podpis właściwego przedstawiciela organu gminy;
- pieczęć organu gminy.
Zgromadzenie może być rozwiązane przez przedstawiciela organu gminy, jeżeli jego przebieg zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach lub narusza przepisy niniejszej ustawy albo przepisy karne, a przewodniczący zgromadzenia, uprzedzony przez przedstawiciela organu gminy o konieczności rozwiązania zgromadzenia, nie rozwiązuje go. Funkcjonariusz Policji może zwrócić się do przedstawiciela organu gminy o rozwiązanie zgromadzenia w przypadku wystąpienia ww. okoliczności.
Rada Gminy może określić miejsca, w których organizowanie zgromadzeń „zwykłych” i cyklicznych nie wymaga zawiadomienia.
Roman Włodarz
Wzory zgłoszeń zgromadzeń - na przykładzie Miasta Warszawa.
Postępowanie zwykłe – wymagane dokumenty:
Zawiadomienie o zgromadzeniu publicznym
Oświadczenie przewodniczącego zgromadzenia (jeśli jest nim inna osoba niż organizator)
Postępowanie uproszczone – wymagane dokumenty:
Zawiadomienie o zgromadzeniu publicznym postępowanie uproszczone
Wnioski do pobrania - poniżej.
Podstawa prawna:
Ustawia Prawo o zgromadzeniach
Artykuł jest informacją i nie stanowi porady prawnej.