Z artykułu dowiesz się
- na czyj wniosek możne usunąć drzewo?
- kto wydaje zezwolenie na usunięcie drzewa z posesji?
- czy zgłaszającemu usunięcie przysługuje odwołanie od decyzji wydanej przez właściwy organ?
Z artykułu dowiesz się
Artykuł 83 ustawy o ochronie przyrody określa, że usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek:
Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. W przypadku natomiast, gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzki konserwator zabytków. Z kolei zezwolenie na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Artykuł 83f ustawy określa, że przepisów dotyczących zgody nie stosuje się do: krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2. Nie dotyczy ono także krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni.
Przepisów nie stosuje się również do drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
Istotne jest postanowienie ustawy, że zezwolenie nie jest potrzebne w odniesieniu do drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W takim przypadku właściciel nieruchomości musi zgłosić do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zamiar usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza wielkości podane powyżej dla wymienionych tam gatunków drzew (80 cm, 65 cm oraz 50 cm). Zgłoszenie zawiera imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ dokonuje oględzin i sporządza protokół. Następnie ma on 14 dni na wniesienie sprzeciwu. Jeśli tego nie zrobi, można usunąć drzewa. Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej Poczty Polskiej. Sprzeciw może być wniesiony w przypadku lokalizacji drzewa na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Organ wnosi sprzeciw również wtedy, jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie lub w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia.
W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunąć drzewo można po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
dr hab. Aneta Suchoń, prof. UAM
fot. Pixabay
dr Aneta Suchoń
Dr hab. Aneta Suchoń, prof. na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu - Wydział Prawa i Administracji. Blisko współpracuje z Tygodnikiem Poradnikiem Rolniczym.
Najważniejsze tematy