Z artykułu dowiesz się
- kto może wymeldować osobę?
- to wydaje decyzję o wymeldowaniu?
- akie obowiązki ciążą na organie prowadzącym postępowanie o wymeldowanie?
Z artykułu dowiesz się
Osoba, która jest zameldowana, może się zawsze wymeldować sama, składając odpowiedni wniosek. Jeśli tego nie zrobi, stosowny wniosek do urzędu gminy może złożyć właściciel nieruchomości.
Artykuł 35 ustawy z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności określa, że organ gminy wydaje, z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotów wskazanych w art. 28 ust. 2, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.
Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2020 r. (sygn. akt: II OSK 391/20) orzekł, że obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie o wymeldowanie jest wyjaśnienie nie tylko, czy osoba wymeldowywana przebywa w danym miejscu, ale jeśli w lokalu nie przebywa, to jakie były przyczyny jej wyprowadzenia się i czy całokształt okoliczności wskazuje, że wyprowadzenie to ma charakter trwały.
Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 18 września 2007 r. (sygn. akt: III SA/Lu 245/07) orzekł, iż długotrwały, utrzymujący się przez kilka lat stan faktyczny, w którym osoba zameldowana na pobyt stały w danym lokalu rzeczywiście w nim nie mieszka, przebywając w tym czasie w innym lokalu, nie wykazuje zamiaru pobytu stałego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. W takiej więc sytuacji opuszczenie dotychczasowego lokalu nosi znamiona trwałości i powinno skutkować wydaniem decyzji o wymeldowaniu.
Dr hab. Aneta Suchoń, prof. UAM
fot. Pixabay
Michał Czubak
dziennikarz strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego
dziennikarz strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego
Najważniejsze tematy