- Jaka pomoc szykowana jest dla gmin popegeerowskich?
- Jaka kwota pomocy jest do dyspozycji?
- Do kiedy trwa nabór wniosków?
Na czwartkowym posiedzeniu Sejmu posłowie Prawa i Sprawiedliwości zapytali ministerstwo spraw wewnętrznych administracji o „rządowy programu wsparcia dla gmin, na terenie których w okresie PRL funkcjonowały państwowe gospodarstwa rolne”.
– Jest to historyczna decyzja, na którą mieszkańcy tych gmin i pracownicy PGR czekali 30 lat. PGR były likwidowane na początku okresu transformacji, często po doprowadzeniu ich do stanu upadłości. Przemiany gospodarcze przełomu lat 80 i 90 ubiegłego wieku były realizowane przez liberalną niszczącą Polskę reformę Balcerowicza – mówił z trybuny sejmowej poseł Jarosław Zieliński, który zauważył, że rządowy program pomocy dla PGR wpisuje się w koncepcję zrównoważonego rozwoju kraju.
Likwidacja PGR i właściwie zostawienie tamtejszych pracowników i ich rodzin swojemu własnemu losowi kładzie się cieniem na transformacji ustrojowej RP, jaka nastąpiła po 1989 r. Wprawdzie ówczesna Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, czy Agencja Nieruchomości Rolnych fundowały m.in. stypendia dla młodzieży pochodzącej ze środowisk PGR, jednak ta pomoc była znikoma.
250 mln zł trafi do gmin popegeerowskich
Teraz, po 30 latach, planowana jest pomoc dla gmin popegeerowskich. Szczegóły programu przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Szefernaker.
Poinformował on posłów, że jest to pierwszy taki program w historii. Jest to jedna z inwestycji Funduszu Gmin Lokalnych w ramach, których do gmin popegeerowskich trafi pomoc w wysokości 250 mln zł.
– Jest to pierwszy etap. Mamy świadomość, że nie pozwoli to na realizację wszystkich wnioskowanych inwestycji. Ale dzięki temu pierwszemu etapowi rząd będzie miał pewien przegląd potrzeb inwestycyjnych. Jest to pierwszy etap, ale nie ostatni – mówił wiceminister Szefernaker.
Nabór wniosków trwa od 4 stycznia do 12 lutego. Wnioski są kierowane do wojewodów, a opiniuje je Krajowy Ośrodek Wparcia Rolnictwa. Założeniem programu jest wsparcie inwestycji pierwszej potrzeby, np. kanalizacji sanitarnej, oczyszczalni ścieków, przepompowni, wodociągów, przyłącza do sieci gazowej, drogi wewnętrznej, oświetlenia, chodników, ścieżek rowerowych, ale także centra integracji mieszkańców, place zabaw, świetlice, siłownie zewnętrzne oraz remizy.
Pozytywnie mogą być zaopiniowane wnioski dotyczące też innych inwestycji, które z punktu widzenia gminy są niezbędne. MSWiA zapewnia, że wniosek jest maksymalnie uproszczony.
Gmina musi zrealizować inwestycję w miejscowości, w której kiedyś był PGR. – Nie ma obowiązku wkładu własnego gminy. To ważne, bo gminy, w których były kiedyś PGR-y nie mogły brać udziału w programach krajowych i unijnych, bo nie miały na to pieniędzy – tłumaczył wiceminister P. Szefernaker.
Wartość kosztorysowa inwestycji może wynosić maksymalnie 5 mln zł. Cykl rozliczenia inwestycji jest 2-letni. Maksymalnie gmina może złożyć wnioski na trzy inwestycje. Zdaniem MSWiA jest bardzo duże zainteresowanie pomocą, o czym świadczy duża ilość pytań o szczegóły jej uzyskania.
Na podst. topagrar.pl opr. pł