Rynek filipiński otwiera się na polski drób
To kolejna dobra wiadomość dla sektora drobiarskiego, który będzie miał szansę zwiększyć eksport tego mięsa. Przy okazji udało się ugrać jeszcze jedną ważną sprawę!
Negocjacje z Filipinami trwały kilka miesięcy, ale finalnie udało się dopiąć porozumienie o otwarciu rynku dla polskiego drobiu. Ponadto Polska jest także pierwszym krajem w Unii Europejskiej, gdzie Filipiny uznały system regionalizacji w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) na poziomie województw.
- Oznacza to, eksport polskiego mięsa drobiowego, produktów z mięsa drobiowego, jaj wylęgowych i piskląt jednodniowych będzie możliwy z towarzyszeniem bilateralnie uzgodnionych świadectw zdrowia. To nasz ogromny sukces i uwieńczenie wielomiesięcznych starań. Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza konsekwentnie przekonuje zagranicznych partnerów, że polski drób jest bezpieczny i atrakcyjny cenowo, a wprowadzenie zasady regionalizacji we wzajemnych stosunkach handlowych jest jak najbardziej zasadne – podaje Krajowa Rada Drobiarska.
Filipiny – kluczowy rynek dla drobiu
- Otwarcie jednego z kluczowych, liczących ponad 100 mln ludzi rynku Azji Południowo - Wschodniej, na którym mięso drobiowe odgrywa istotną rolę i jest podstawowym składnikiem diety mieszkańców Filipin, daje polskim zakładom drobiarskim nowe możliwości rozwoju. Sukces negocjacji nie byłby możliwy bez pomocy krajowych i filipińskich partnerów. Dlatego też kierujemy podziękowania dla wszystkich osób i instytucji zaangażowanych w uzyskanie dostępu do rynku Filipin dla polskiego mięsa drobiowego. Dzięki dobrej współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Głównym Inspektoratem Weterynarii, Ambasadą RP w Manili oraz Polskiej Agencji Inwestycji Zagranicznych osiągnięcie porozumienia było możliwe - dodaje Dariusz Goszczyński, Prezes Zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa- Izby Gospodarczej.
Ponad 50% mięsa jest eksportowane
Polska jest liderem w produkcji mięsa drobiowego w UE, notując coroczny wzrost sprzedaży zarówno w kraju, jak i za granicą. Produkcja polskiego drobiu w 2022 r. przekroczyła 3,3 mln ton, z czego ponad 53% mięsa i przetworów trafiło na eksport. Polskie mięso drobiowe i jego przetwory cieszą się dużym uznaniem na światowym rynku. Na rynek europejski trafia ponad 66% wyeksportowanego polskiego drobiu. Pozostała część kierowana jest na rynki krajów trzecich.
Jak wymienia KRD-IG głównymi importerami polskiego drobiu w ramach wymagającego rynku UE są niezmiennie: Niemcy, Holandia i Francja. W ramach krajów trzecich m.in. Wielka Brytania, Ukraina, Kongo, Ghana i Liberia.
Oprac. dkol na podst. KRD-IG
Fot. Envato Elements
Dorota Kolasińska
<p>redaktor portalu topagrar.pl i działu top bydło, zootechnik, specjalista w zakresie hodowli bydła mięsnego i mlecznego</p>
Najważniejsze tematy