Sieci handlowe w Niemczech z kodeksem postępowania wobec rolników
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Sieci handlowe w Niemczech z kodeksem postępowania wobec rolników

09.04.2021autor: Magdalena Szymańska

Czterech detalistów, w rękach których znajduje się ponad 85% handlu detalicznego żywnością w Niemczech, tj. EDEKA, REWE, Aldi i Grupy Schwarz (w tym Lidl), przedstawiło dobrowolny kodeks postępowania.

Giganci niemieckiego handlu chcą wprowadzić kodeks dla rolników

Giganci handlowi obiecują w nim uczciwe, rynkowe ceny, ale jednocześnie odwołują się do odpowiedzialności ubojni i mleczarni. O powstanie takiego kodeksu od dłuższego czasu zabiegała niemiecka minister rolnictwa Julia Klöckner.

Zobowiązanie do uczciwej współpracy z rolnikami opublikowało 30 marca br. Niemieckie Stowarzyszenie Handlowe (HDE). W kodeksie sprzedawcy detaliczni zobowiązują się między innymi do natychmiastowego stosowania ważnych części dyrektywy Unii Europejskiej przeciwko nieuczciwym praktykom handlowym. Ustawa wdrażająca dyrektywę w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w Niemczech jest już w trakcie prac parlamentarnych.

r e k l a m a

Nowe standardy dla rolników

Sieci handlowe zapowiadają, że chcą w przyszłości wyznaczać nowe standardy produkcji, na przykład dla lepszego dobrostanu zwierząt. Zapewniają, że „z wyczuciem proporcji i w dialogu z producentami rolnymi”. Przy sporządzaniu umów na dostawy produktów rolnych mają być uwzględnione wyższe nakłady na produkcję z tym związane. Zasygnalizowali również, iż w reklamie, oprócz ceny, większą rolę będą odgrywać takie czynniki, jak jakość, zrównoważony rozwój, dobrostan zwierząt lub regionalność danego produktu. Czas pokaże, czy nie jest to gołosłowie.

Handel na uczciwych cenach

Detaliści chcą wprowadzić także jednolitą, zrozumiałą etykietę pochodzenia dla lokalnej żywności. W kodeksie postępowania sprzedawcy żywności zapewniają, że nie będą nadużywali istniejącej siły rynkowej. Handel chce skupić się na uczciwych, rynkowych cenach i długoterminowych relacjach z dostawcami.

Magdalena Szymańska
Fot. Pixabay

autor Magdalena Szymańska

Magdalena Szymańska

Redaktorka w dziale Ekonomia i Rynki

Ekspert w dziedzinie dopłat bezpośrednich, dotacji z PROW i wydarzeń rynkowych

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Biedronka stawia na lokalnych rolników. Wywiad z dyrektorem Walencikiem

Biedronka stworzyła osobny zespół do kontaktów z lokalnymi rolnikami, którzy chcieliby dostarczać swoje warzywa i owoce do sklepów tej sieci. W ramach nowej struktury aktualnie pięciu regionalnych kupców w całej Polsce odwiedza zainteresowanych rolników i poszukuje nowych chętnych. O zacieśnianiu współpracy z małymi gospodarstwami i o rozwoju segmentu lokalnych produktów rozmawiamy z Markiem Walencikiem, dyrektorem kategorii warzyw i owoców w sieci Biedronka.

czytaj więcej

Światowy handel żywnością odblokowany. Ever Green ściągnięty z mielizny

Kawa, zboże, żywe zwierzęta, ropa naftowa i wiele, wiele innych towarów, które utknęły na statkach z powodu zablokowania Kanału Sueskiego mogą płynąć nim dalej. Kontenerowiec Ever Given został ściągnięty z mielizny.

czytaj więcej
Ceny zbóż

Zima zakłóca handel, drożeją zboża paszowe

Ten tydzień przyniósł kolejny atak zimy, co spowodowało spore perturbacje z realizacją już zawartych kontraktów i zniechęciło do podpisywania kolejnych. W efekcie mniejszej podaży, uniemożliwiającej odnowienie nadwątlonych zapasów firm paszowych, rynek reaguje podwyżkami cen zbóż przeznaczanych do żywienia zwierząt.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)