Rolnik chciał kupić ciągnik. Nie ma traktora i nie ma pieniędzy
Zakupy przez sieć niosą za sobą ryzyko. Przekonał się o tym rolnik z gminy Przasnysz (woj. mazowieckie), który na aukcji internetowej wypatrzył ofertę na ciągnik rolniczy. Pieniądze wpłacił i je stracił, a ciągnika nie otrzymał.
Przasnysz. Oszukany rolnik stracił pieniądze na ciągnik
10 grudnia mieszkaniec gminy Przasnysz (woj. mazowieckie) powiadomiło miejscową komendę policji o tym, że najprawdopodobniej został oszukany podczas kupna ciągnika rolniczego Massey Ferguson. Rolnik w sieci natknął się na ofertę sprzedaży ciągnika. Chciał dobić targu ze sprzedającym, który go oszukał.
Rolnik stracił 16 tys. zł
Zainteresowany kupnem traktora rolnik skontaktował się z wystawiającym ciągnik na sprzedaż. Mężczyźni doszli do porozumienia w sprawie ceny i zaliczki. Rolnik zgodnie z ustaleniami wpłacił na nr rachunku podany przez sprzedającego 16 tys. zł zaliczki. Kiedy długo nie otrzymywał informacji zwrotnej w sprawie ciągnika, zaniepokojony powiadomił policję, że padł ofiarą oszustwa i stracił 16 tys. zł.
Policja ostrzega przed zakupami w sieci
Podczas internetowych zakupów należy zachować daleko idącą ostrożność, przede wszystkim przy zawieraniu transakcji na portalach aukcyjnych, gdzie mamy do czynienia głównie z osobami prywatnymi wystawiającymi przedmiot do sprzedaży.
Co w przypadku zakupów przez sieć radzi policja?
- Sprawdźmy opinie i komentarze o sprzedającym, sprawdźmy, czy nie są one napisane na przykład jednego dnia lub w bardzo krótkim czasie czasu, co sugerowałoby, że mógł je napisać sam sprzedający lub jego znajomy korzystając z innego konta.
- Skorzystajmy z wszelkich form kontaktu oferowanych przez sprzedającego – telefonicznych, mailowych czy przez komunikator by sprawdzić, czy właściciel konta faktycznie istnieje i podał prawidłowe dane kontaktowe (bywało, że podane numery telefonów w ogóle nie istniały a zamawiający mimo to dokonali transakcji)
- Po wygranej aukcji sprawdźmy, czy nadesłane nam na maila konto bankowe zgadza się z tym, które było w opisie aukcji. Bywały bowiem przypadki podstawienia innego konta do wpłaty przez osoby, które śledzą aukcję.
- Umówmy się, jeżeli to możliwe na odbiór osobisty lub opłatę za pobraniem.
- Porozmawiajmy, czy przez komunikator, czy przez mail z osobami, które zakupiły przedmiot u sprzedającego, żeby potwierdzić, że faktycznie istnieją.
- Sprawdźmy, czy jest możliwość zapłaty przy odbiorze, rat, zwrotu towaru.
- Sklepy internetowe sprawdzajmy w serwisach opiniujących, których wiele jest w Internecie. Oferują one możliwość wpisania nazwy sklepu i wyświetlenia jego danych kontaktowych i opinii o nim. Sprawdzajmy, czy sklep ma siedzibę, numer telefonu stacjonarnego, NIP, REGON, które zazwyczaj widnieją na ich stronach.
Michał Czubak
Fot.
Michał Czubak
dziennikarz strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego
dziennikarz strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego
Najważniejsze tematy