Polski czosnek z Egiptu – jak markety wprowadzają klientów w błąd?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Polski czosnek z Egiptu – jak markety wprowadzają klientów w błąd?

01.10.2019autor: Paweł Mikos

1/3 supermarketów należących m.in. do sieci Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl czy Tesco wprowadzało klientów w błąd o kraju pochodzenia owoców i warzyw. Kontrolerzy UOKiK znaleźli w nich np. polski czosnek z Egiptu i cebulę jednocześnie z kilku krajów.

Polska żywność jest ceniona i to ją konsumenci wybierają

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się jak w praktyce wielkie sieci handlowe radzą sobie z obowiązkowym oznaczaniem kraju pochodzenia warzyw i owoców. 

Informacja o kraju pochodzenia jest istotna dla wielu konsumentów, często wpływa na decyzję o zakupie i nie powinna wprowadzać w błąd. Do UOKiK docierały liczne sygnały o nieprawidłowościach w tym zakresie, dlatego zleciłem Inspekcji Handlowej przeprowadzenie kontroli – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

 

r e k l a m a

1/3 supermarketów wielkich sieci wprowadzają klientów w błąd. Czy celowo?

Inspekcja Handlowa dokonała kontroli w 96 sklepach należących do 18 sieci handlowych. 

Kontrola wykazała, że nieprawidłowości w zakresie oznakowania kraju pochodzenia owoców i warzyw dotyczyła niemal 1/3 sklepów – 31 placówek (32,3 proc.). Wśród nich znalazły się supermarkety sieci:

  • Aldi, 
  • Auchan, 
  • Biedronka, 
  • Dino, 
  • Hipermarket Bi1, 
  • Intermarché, 
  • Kaufland, 
  • Lewiatan, 
  • Lidl, 
  • Netto, 
  • Polo Market, 
  • Stokrotka,
  • Tesco. 

Inspektorzy będą dalej przeprowadzać kontrole w kolejnych sklepach należących do sieci handlowych. Jeśli naruszenia prawa będą poważne, to inspekcja może nałożyć karę do 20-krotności średniej krajowej za rok poprzedni (za 2018 roku było to 4585 złotych, czyli do 91700 złotych. Dla osiedlowego „warzywniaka” czy małego sklepu na wsi to może być poważna kara. Ale czy dla ogromnej sieci handlowej?  

 

Niby polski czosnek z Egiptu i cebula multi-kulti

Na 1162 skontrolowane partie warzyw i owoców aż 118 było błędnie oznakowanych krajem pochodzenia. Z czego 61 produktów (5,2 proc. skontrolowanych) było oznakowanych innym krajem pochodzenia, niż wynikało z dokumentów lub opakowań zbiorczych, w tym 31 niezgodnie z prawdą jako produkty z Polski. 

Kontrolerzy inspekcji handlowej znaleźli chociażby seler, który niby miał pochodzi z Polski, a w rzeczywistości pochodził z Holandii. 

W jednym z marketów na wywieszce przy czosnku widniała informacje mówiąca, że pochodzi on z Polski, ale z faktury wynikało, że jest z Egiptu. Z kolei cebula w jednym ze sklepów pochodziła jednocześnie z Polski, Francji, Holandii i Słowacji, a konsument nie wiedział, który z krajów jest właściwy. Podobną praktykę inspektorzy wykryli w przypadku aż 46 partii). Natomiast 9 partii w ogóle nie miało informacji o kraju pochodzenia.

 

Jakie informacje powinny znaleźć się na żywności?

UOKik przy okazji przypomina, że zgodnie z unijnymi wymogami, informacja o kraju pochodzenia powinna znajdować się m.in. na świeżych owocach i warzywach, wołowinie i cielęcinie, rybach i owocach morza, miodzie, winie, oliwie z oliwek, jajach, surowej i pakowanej wieprzowinie, mięsie kozim, baraninie i drobiu.

W Polsce wymagane jest także podawanie kraju pochodzenia wieprzowiny, mięsa koziego, baraniny czy drobiu sprzedawanego na wagę. Ziemniaki, zarówno te oferowane na wagę, jak i pakowane, muszą mieć informację o kraju pochodzenia wraz z wizerunkiem flagi tego kraju. Ten ostatni przepis został wprowadzony do polskiego prawa dopiero w 2019 roku. 

 

Paweł Mikos
Fot. Pexels (zdjęcie poglądowe) 
Źródło: UOKiK

autor Paweł Mikos

Paweł Mikos

redaktor strony internetowej „Tygodnika Poradnika Rolniczego”

Paweł Mikos –  redaktor strony internetowej „Tygodnika Poradnika Rolniczego”, specjalista z zakresu kwestii polityczno-społecznych wsi i odnawialnej energii

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

O "polskich" jabłkach czy ziemniakach mówi się coraz więcej - także w telewizji

Jabłka, ziemniaki… Od tego się zaczęło. O wprowadzaniu klientów w błąd odnośnie kraju pochodzenia przez sieci handlowe zrobiło się głośno w całej Polsce. Usłyszeli o tym wszyscy, bo sprawa trafiła do telewizji. 

czytaj więcej

Ministerstwo rolnictwa i Agro Unia wspólnie przeciwko fałszowaniu żywności

Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa, i  Michał Kołodziejczak, lider Agro Unii, wspólnie chcą walczyć z nieuczciwymi praktykami sieci handlowych, które sprzedają żywność importowaną jako polską. 

czytaj więcej

Gorący kartofel z Biedronki

Cotygodniowy felieton redaktorów naczelnych "Tygodnika Poradnika Rolniczego" to wnikliwe obserwacje i podsumowanie tygodnia w rolnictwie. Podane z ironią i humorem, nawet gdy nie jest im (ani Wam) do śmiechu...

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)