NIK: za mało pieniędzy na budowę i remont wiejskich dróg
r e k l a m a
Partnerzy portalu

NIK: za mało pieniędzy na budowę i remont wiejskich dróg

21.04.2022autor: Magdalena Szymańska

Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę PROW 2014–2020 pod kątem budowy i modernizacji dróg lokalnych. Zbadano okres od 1 stycznia 2015 r. do 30 czerwca 2021 r. Jak dowiedziono, limit środków na budowę i modernizację dróg lokalnych, który wyniósł ponad 2 mld 300 mln zł, został wyczerpany już w 2016 r. Ze względu na brak środków wsparcie nie zostało udzielone w przypadku 1859 wniosków, tj. 34% wszystkich złożonych. Kwoty objęte wnioskami już w pierwszych naborach prawie trzykrotnie przekroczyły limit pieniędzy.

Prawidłowe wsparcie, ale brak kryteriów

Choć wsparcie z PROW na drogi, według NIK, było udzielane prawidłowo, przy wyborze wniosków do realizacji nie było kryterium, które uwzględniałoby ich stan techniczny zagrażający bezpieczeństwu ruchu. Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę na brak ogólnokrajowych szczegółowych danych dotyczących stanu technicznego dróg lokalnych. Nie pozwala on oszacować potrzeb w zakresie ich modernizacji i budowy. Takie dane mają jedynie zarządcy dróg.

r e k l a m a

Znikoma ilość

W okresie objętym kontrolą wybudowano 218,3 km dróg lokalnych oraz przebudowano nawierzchnię o długości 3188,2 km. Tymczasem długość dróg lokalnych (powiatowych i gminnych) w Polsce wynosi według GUS 376 mln 128 tys. km. Oznacza to, że w ramach PROW 2014–2020 operacje typu drogi objęły zaledwie 0,08% długości dróg lokalnych.

Inwestycje w rogi lokalne priorytetem

Ze zleconego przez ministerstwo rolnictwa raportu pt. „Polska Wieś i Rolnictwo 2019” wynika, że inwestycje w drogi lokalne są w dalszym ciągu jedną z ważnych potrzeb na terenach wiejskich. Niewystarczająco rozwinięta infrastruktura techniczna wciąż pozostaje jedną z najistotniejszych barier rozwoju obszarów wiejskich. Jej brak często decyduje o pomijaniu lokowania inwestycji na tych obszarach i wybieraniu innych lokalizacji. Prawie połowa mieszkańców wsi uważa, iż w ich gminie ze środków unijnych w pierwszej kolejności należy dofinansować budowę dróg.

Magdalena Szymańska
fot. M. Szymańska

autor Magdalena Szymańska

Magdalena Szymańska

Redaktorka w dziale Ekonomia i Rynki

Ekspert w dziedzinie dopłat bezpośrednich, dotacji z PROW i wydarzeń rynkowych

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

14 emerytura w 2022. Dla kogi i ile wyniesie?

Z wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów wynika, że w 2022 r. czternaste emerytury zostaną wypłacone z urzędu wraz sierpniową emeryturą lub rent. Rząd zamierza dziś, 17 maja 2022 roku, przyjąć projekt ustawy o czternastych emeryturach w 2022 r.

czytaj więcej

Wszystkie drogi prowadza do Szepietowa – Wiosenne Targi

Nowoczesne rozwiązania w budownictwie wiejskim, unikalne nasadzenia, szeroka oferta sprzedażowa i edukacyjna. To oznacza rozpoczęcie sezonu ogrodniczego. Spotkajmy się w Szepietowie na Wiosennych Targach!

czytaj więcej

Zabrudzenie drogi publicznej - jaki mandat grozi rolnikowi?

Zabrudzenie drogi publicznej przez ciągnik czy inną maszynę rolniczą jest wykroczeniem, za które grozi wysoki mandat. Jak wysoka to kara? Czy rolnik może uniknąć mandatu?

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)