Koniec promocji mięsa w UE? Pomysł KE uderzy w polskich rolników
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Koniec promocji mięsa w UE? Pomysł KE uderzy w polskich rolników

21.11.2022autor: Zuzanna Ćwiklińska

Bruksela coraz mocniej naciska na zakaz promocji konkretnych produktów rolnych, w tym mięsa. – Nie może dyskryminować produktów mięsnych. Komisja Europejska powinna to przemyśleć i złożyć nową propozycję – mówi Jerzy Wierzbicki z PZPBM. Czy KE postawi na swoim i ucierpią na tym rolnicy?

Timmermans nalega na dyskryminację mięsa i wina

Proekologiczne dążenia Komisji Europejskiej zaczynają przybierać kształt, którego już od dawna obawiali się rolnicy: działania na szkodę produkcji rolnej. Jednak nie wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej chcą się zgodzić na taki obrót spraw. Skutek? Po raz pierwszy w historii członkowie UE nie zgodzili się na propozycję rocznego programu prac polityki promocji produktów rolnych na 2023 r. 

Polityka promocji, która kładzie nacisk na dyskryminowanie produktów odzwierzęcych oraz wina, ma być związana głównie z osobą wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Fransa Timmermansa. Jednak jego pomysły podczas głosowania poparły zaledwie 2 kraje. 10 zagłosowało przeciw, 14 się wstrzymało. 

r e k l a m a

Copa-Cogeca przypomina czemu służy promocja produktów rolnych

Organizacje rolnicze, skupione w Copa-Cogeca, zwróciły uwagę na to, że proponowany plan promocji produktów rolnych zmierza w błędnym kierunku. Celem tego działania powinno bowiem być poprawienie konkurencyjności unijnego rolnictwa na globalnych rynkach. Tymczasem w propozycji planu na 2023 rok znalazły się między innymi zapisy, wiążące politykę promocji ze strategią walki z rakiem oraz kryteria dyskryminujące produkty odzwierzęce i wino. 

KE chce zaszkodzić producentom mięsa, obwiniając ich o nowotwory?

W planie promocji zaproponowanym przez KE pojawiły się wręcz sugestie, wiążące spożycie czerwonego mięsa z występowaniem nowotworów. Zostały one poparte badaniami, przeprowadzonymi przez Global Burden of Disease. Problem w tym, że wyniki tych badań są w tej chwili kwestionowane w świecie naukowym. Chodzi między innymi o to, że pominięto w nich bardzo pozytywny wkład mięsa w zbilansowaną dietę (wysokiej jakości białka, żelazo, cynk, B12).

Organizacje rolnicze sprzeciwiają się dyskryminacji produktów

Oburzające działania KE nie przechodzą bez echa. Europejskie organizacje rolnicze nie zamierzają dopuścić do tego, by przestrzeń przeznaczona do promowania konkurencyjnego rolnictwa była wykorzystywana do reklamowania przekonań, szkodzących branży. 

- Państwa członkowskie wysłały silny sygnał do Komisji Europejskiej sprzeciwiający się dalszym zmianom. Polityka promocji musi być inkluzywna i nie może dyskryminować produktów mięsnych czy wina, które są ważnym elementem europejskiego dziedzictwa kulinarnego oraz kluczowym element utrzymania działalności rolniczej na obszarach wiejskich. Naszym zdaniem Komisja Europejska powinna to przemyśleć i położyć na stół kolejny roczny program prac, który uwzględni zarówno uwagi państw członkowskich jak i organizacji rolniczych – powiedział Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego i ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.  

Unijna polityka promocji powinna być zreformowana?

Copa-Cogeca nie ma wątpliwości co do tego, że obecny kształt polityki promocji produktów rolnych powinien ulec zmianie. Co więcej, zostały już wdrożone działania, które miały ją zreformować, jednak ich tempo pozostawia wiele do życzenia.

- Wniosek legislacyjny Komisji miał zostać ogłoszony na początku roku, a tymczasem zbliża się już koniec roku. Na spotkaniu Grupy Dialogu Obywatelskiego niestety nie dowiedzieliśmy się, którzy komisarze mają zastrzeżenia do propozycji, której gospodarzem jest komisarz Janusz Wojciechowski oraz jakie one są - mówi Jerzy Wierzbicki, który jest także przewodniczącym grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca. 

Copa-Cogeca obawia się, że wewnątrz instytucji europejskich pojawiły się niepokojące trendy, które działają na szkodę rolników. Ich śladem jest między innymi właśnie opóźnianie prac nad nowym kształtem polityki promocji produktów rolnych, a także ograniczanie wydatków na ten cel. Budżet na promocję powinien wynosić ok. 200 mln euro, a od ubiegłego roku niepokojąco spada.

– Mamy wrażenie, że Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia stara się wywierać silny wpływ na sposób wydawania środków Wspólnej Polityki Rolnej i chce, aby były one wydawane w sposób dyskryminujący dla mięsa i wina ze szkodą dla europejskich rolników. Z niecierpliwością czekamy na przyśpieszenie prac i przedstawienie wniosku legislacyjnego dotyczącego polityki promocji – podsumowuje Wierzbicki. 

oprac. Zuzanna Ćwiklińska
fot. envato elements

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Już widać twarde oznaki kryzysu na rynku mleka, a ceny skupu będą spadać

Wiemy, że słowo kryzys brzmi głupio w czasach, gdy cena skupu litra mleka sięga 3 zł. Jednak już widać twarde oznaki kryzysu. Wprawdzie masło w bloku kosztuje jeszcze 27 zł/kg, ale ruch w interesie jest słaby. Poza tym spadły ceny serów twardych – do ok. 22 zł/kg. Mniej też płaci śmietana przerzutowa (0,345 złotego za jednostkę tłuszczu).

czytaj więcej

Rekordowy plon pszenicy 117 ton z ha! Jak to w ogóle możliwe?

W ramach eksperymentu udało się osiągnąć plon pszenicy na poziomie aż 117 t/ha! To ponad 20-krotnie więcej niż wynosi średni plon. Na dodatek przy znacznej redukcji zużycia wody czy pestycydów. Gdzie zatem jest haczyk? Czy taka uprawa może się opłacać?

czytaj więcej

Polska krajem wolnym od ptasiej grypy

To już pewne, Polska jest krajem wolnym od wirusa ptasiej grypy. Po kilku miesiącach walki z wysoce zjadliwą grypą ptaków, polscy rolnicy mogą odetchnąć z ulgą - zagrożenie minęło.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)