Komisja Europejska będzie walczyć z pseudoekologicznymi sztuczkami
Koniec z pseudoekologicznymi sztuczkami producentów. Komisja Europejska zamierza wprowadzić wspólne kryteria, dzięki którym możliwa będzie walka z pseudoekologicznym marketingiem. Brak regulacji w kwestii oznaczeń ekologicznych na poszczególnych produktach doprowadził do obecności na rynku wielu wyrobów, które niekoniecznie są przyjazne środowisku, a ich etykiety zawierają dezinformujące klientów treści.
KE walczy z pseudoekologicznymi producentami
KE myśląc o wprowadzeniu regulacji w kwestii oznaczeń na produktach ekologicznych ma na uwadze również dobro przedsiębiorców, których produkty są przyjazne środowisku i mają dobrą jakość. Dzięki obowiązkowi stosowania się do określonych przepisów wiele pseudoekologicznych firm zniknęłoby z rynku, a rzetelni przedsiębiorcy pozbyliby się nieuczciwej konkurencji, zyskując więcej klientów.
Wyniki badań KE w sprawie ekoetykiet
KE w roku 2020 przeprowadziła badania, z których wyniknęło, że:
- 53,3% zbadanych twierdzeń dotyczących ekologii w UE uznano za niejasne, wprowadzające w błąd lub niewystarczająco uzasadnione,
- 40% zbadanych twierdzeń uznano za bezpodstawne.
Wyniki badań utwierdziły KE w przekonaniu, że brak przepisów regulujących możliwość umieszczania etykiet z twierdzeniami ekologicznymi na produktach, które powinny je spełniać, doprowadził do pseudomarketingu ekologicznego, co przełożyło się na zbudowanie nieuczciwej konkurencji wobec przedsiębiorstw, których produkty naprawdę są ekologiczne.
KE ustali normy dla przedsiębiorstw ekologicznych
Po zatwierdzeniu wniosku dotyczącego regulacji związanych ze stosowaniem ekologicznych twierdzeń, przedsiębiorstwa uznające swoje produkty i usługi za ekologiczne, będą zobowiązane do przestrzegania określonych norm.
KE uniemożliwi używanie ekosloganów
KE poinformowała, że regulacje dotyczące używania ekosloganów będą dotyczyły stosowania twierdzeń typu:
- „T-shirt z butelek PET pochodzących z recyklingu”,
- „zrekompensowane emisje z wysyłki”,
- „opakowanie wykonane w 30 proc. z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu”
- „krem z filtrem przeciwsłonecznym przyjaznym dla oceanu”.
KE zajmie się również kwestią mnogości oznaczeń ekologicznych, które są dostępne na rynku UE, ograniczając je i regulując procesy powstawania nowych znaków. Po wprowadzeniu odpowiednich przepisów treści te będą mogły wykorzystywać przedsiębiorstwa, które naprawdę wytwarzają ekologiczne produkty.
Które przepisy w zakresie ekologii produktów ulegną zmianie?
Regulacje, które ma zamiar wprowadzić KE, dotyczą:
- dobrowolnych twierdzeń określających wpływ na środowisko,
- aspektów związanych ze środowiskiem,
- efektywności ekologicznej produktów, usług i samych przedsiębiorstw.
Te twierdzenia, które wcześniej zostały objęte przepisami UE, nie będą poddawane regulacji.
Co zmieni się po wprowadzeniu regulacji dotyczących ekosloganów?
Jeśli regulacje, o których chęci wprowadzenia poinformowała KE wejdą w życie, przedsiębiorcy przed użyciem treści informujących o właściwościach ekologicznych produktów będą musieli:
- poddać produkt niezależnej weryfikacji,
- przedstawić dowody naukowe, np. określić wpływ na środowisko.
Po wprowadzeniu przepisów niemożliwe będzie bezpodstawne porównywanie organizacji i wykorzystywanie zagregowanych wyników oceny, chyba że będą objęte przepisami UE. KE zamierza również ograniczyć możliwość wytwarzania oznaczeń ekologicznych, których obecnie jest 230, co pogłębia dezorientację klientów.
Od kiedy będzie obowiązywało postanowienie w sprawie pseudomarketingu ekologicznego?
Zgodnie z procedurami wniosek KE w sprawie dyrektywy wprowadzającej regulacje w pseudomarketingu ekologicznym wymaga zatwierdzenia przez Parlament Europejski i Radę. Rozporządzenie dotyczące pseudomarketingu ekologicznego stanowi uzupełnienie wniosku z marca 2022 r. dotyczącego uszczegółowienia przepisów związanych z twierdzeniami dotyczącymi ekologii poza zakazem reklamy wprowadzającej w błąd.
oprac. Justyna Czupryniak
źródło: WH
Justyna Czupryniak
Najważniejsze tematy