Jakie triki stosują sieci handlowe, aby dołować ceny dla rolników?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Jakie triki stosują sieci handlowe, aby dołować ceny dla rolników?

16.05.2019autor:

Wyobraźmy sobie sytuację, że to producent żywności ustala cenę, a nie narzuca ją odbiorca - choćby i nie wiadomo jak duży. Niemożliwe? Możliwe - przekonują w swoim felietonie redaktorzy naczelni "Tygodnika Poradnika Rolniczego". Tyle, że... nie w Polsce.

Migros – największa sieć marketów w Szwajcarii (jako ciekawostkę podamy, że to związek regionalnych spółdzielni, czyli taki ogólnoszwajcarski Społem) – zapowiedział, że chce zrezygnować ze sprzedaży jednego z rodzajów sera żółtego (znanego także u nas Babybel), bo jego dostawca chce… za dużo pieniędzy.


Chcielibyśmy życzyć takiej sytuacji polskim dostawcom nabiału do, nie tyle naszych, co działających w Polsce sieci handlowych. Żeby obrażały się na mleczarnie, bo żądają zbyt dużo za jogurt, mleko spożywcze, masło czy twaróg. Jak na razie jest odwrotnie.

r e k l a m a
Dzięki markom własnym i różnym trikom, udaje im się dołować ceny tak, że cały przemysł przetwórczy ledwo zipie. Lobbyści sieci przekonują oczywiście, że to wszystko w interesie konsumentów. Takie manipulacje pojawiły się w mediach wraz z informacjami nt. rządowego projektu ustawy ograniczającej udział marek własnych w handlu detalicznym.

Dowody na triki i manipulacje? A choćby cena masła, które od 20 listopada 2018 r. do 7 maja 2019 r. na świecie drożało, a u nas odwrotnie albo taniało, albo jego cena nie rosła proporcjonalnie do cen na rynkach światowych. Dopiero ostatnia sesja giełdy Global Dairy Trade przyniosła spadek ceny masła o 1%.


Pisaliśmy też: Nigdzie sieci handlowe nie dołują tak przemysłu rolno-spożywczego jak w Polsce

Komentowaliśmy: Marki własne marketów - bat na przetwórców żywności

Zobacz także: Za wojnę cenową między Biedronką i Lidlem zapłacą rolnicy i przetwórcy żywności


Krzysztof Wróblewski
Paweł Kuroczycki
redaktorzy naczelni "Tygodnika Poradnika Rolniczego"
(fot. Pixabay)

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Pini wchodzi do Zakładów Mięsnych Henryk Kania

Od kilku miesięcy pojawiają się  informacje o złej kondycji Zakładów Mięsnych Henryk Kania. Na ratowanie firmy władze spółki mają niewiele czasu. A chęć uczestniczenia w procesie restrukturyzacji zgłasza Roberto Pini. 

czytaj więcej

Nigdzie sieci handlowe nie dołują tak przemysłu rolno-spożywczego jak w Polsce

– Masło było, jest i będzie drogie, ale w sklepach. W żadnym innym kraju sieci handlowe nie dołują tak przemysłu rolno-spożywczego jak w Polsce – napisali w komentarzu redaktorzy naczelni Tygodnika Poradnika Rolniczego. Uważają, że w obronę polskie przetwórstwo muszą wciąć sami rolnicy. Tak jak to się dzieje w Niemczech czy Francji. 

czytaj więcej

Marki własne marketów - bat na przetwórców żywności

Premier Mateusz Morawiecki wywołał wilka z lasu. Podczas Europejskiego Forum Rolniczego zapowiedział ustawę ograniczającą stosowanie marek własnych w sieciach handlowych. Ruszyła lawina manipulacji.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)