7 zasad Kodeksu Etyki Żywnościowej
r e k l a m a
Partnerzy portalu

7 zasad Kodeksu Etyki Żywnościowej

21.05.2020autor: Michał Czubak

"Pieniądze to nie wszystko. Pracujmy uczciwie i nie oszukujmy się wzajemnie". To podstawowe założenie Kodeksu Etyki Żywnościowej (KEŻ), który został przygotowany w gronie uznanych ekspertów.

Kodeks Etyki Żywnościowej pod honorowym patronatem prezydenta Dudy

Kodeks Etyki Żywnościowej został przygotowany w gronie uznanych ekspertów: przedstawicieli producentów i dystrybutorów żywności, naukowców, praktyków i dziennikarzy.

r e k l a m a
Dokument podpisali:
  • Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa,
  • biskup Piotr Sawczuk, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Polskich Przetwórców Żywności,
  • Janusz B. Berdowski, przewodniczący Sekcji Przemysłu Spożywczego Polskiego Forum ISO 9000.
Honorowy patronat nad KEŻ objął prezydent Andrzej Duda.

Kodeks ma skłonić uczestników łańcucha „od pola do stołu” do stosowania uczciwych praktyk i pomóc odbudować etos producenta żywności oraz wpłynąć na jej lepszy wizerunek na rynkach zagranicznych. Oprócz rolników Kodeks Etyki Żywnościowej trafił także do zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego.

Dokument ten był przygotowywany przez wiele lat.

Siedem podstawowych zasad Kodeku Etyki Żywnościowej

Zasada pierwsza mówi o tym, że bezpieczeństwo konsumenta jest celem nadrzędnym, dlatego zarówno rolnik, jak i przetwórca, handlowiec oraz każda osoba pracująca przy żywności deklaruje przestrzeganie wszelkich przepisów dotyczących produkcji żywności na każdym jej etapie i wdrażanie aktualnie obowiązujących systemów zarządzania bezpieczeństwem i jakością.

Wszelkie surowce, w tym pasze, nawozy, środki ochrony roślin, dodatki do żywności, oraz materiały znajdujące się w styczności z żywnością powinny być zaopatrzone w odpowiednie atesty potwierdzające ich zastosowanie.

Za nieetyczne – zarówno w stosunku do konsumentów, jak i uczestników łańcucha żywnościowego – uważa się tutaj produkowanie żywności w sposób niezgodny z prawem na jakimkolwiek etapie.

Obowiązkiem uczestników łańcucha żywnościowego jest ochrona wartości odżywczych produktów. Niedopuszczalne jest także fałszowanie produktów i wprowadzenie konsumentów w błąd w celu uzyskania nieuzasadnionych korzyści ekonomicznych i przewagi rynkowej. Za jednoznacznie nieetyczne uznaje się świadome stosowanie surowców niewiadomego pochodzenia, zafałszowanych lub oferowanych poza oficjalnym obrotem.
Zasada druga traktuje o poszanowaniu żywności przez minimalizację strat. Oznacza takie postępowanie wszystkich uczestników łańcucha żywnościowego w procesie produkcji, przetwarzania, przechowywania i obrotu, aby minimalizować utratę zarówno produktów, jak i poszczególnych ich składników oraz wartości odżywczych.

Trzecia natomiast wskazuje na solidarną ochronę dobrego imienia i wizerunku produkowanej w Polsce żywności przez jednoznaczne eliminowanie przypadków naruszenia zaufania konsumentów przez nieuczciwe praktyki i nieetyczne działania. Obejmuje ona również solidarne działania wobec podmiotów produkujących w tzw. szarej strefie.

Czwarta zasada KEŻ wskazuje na unikanie wszelkich wprowadzających w błąd praktyk w znakowaniu, etykietowaniu, reklamie produktów żywnościowych. Nadrzędną zasadą powinno być prezentowanie swoich produktów wyłącznie w sposób umożliwiający konsumentom podejmowanie racjonalnych decyzji zakupowych, a w szczególności wspieranie, tam gdzie jest to możliwe, decyzji konsumenckich przez umieszczanie dodatkowych informacji żywnościowych.

Z kolei piąta zasada zwraca uwagę na szczególne traktowanie dzieci i młodzieży jako konsumentów. Ma się ona wyrażać w odpowiedzialności producentów i przetwórców żywności w zakresie marketingu i sprzedaży produktów żywnościowych, która ma polegać na promowaniu zasad zbilansowanej diety zgodnie z narodowymi i międzynarodowymi zaleceniami żywnościowymi.

Zasada Zasada szósta stawia na uczciwość w konkurowaniu i relacjach rynkowych. Zapisano w niej, iż w kontaktach z konsumentami, klientami, dostawcami i konkurencją producent i przetwórca żywności powinni traktować wszystkich rzetelnie, z szacunkiem i bezstronnie. Zaleca się im również unikanie komentarzy na temat produktów firm konkurencyjnych bez należytej podstawy oraz przestrzeganie wszelkich praw dotyczących konkurencji.

Wymienia się tutaj także te, które zabraniają porozumień z konkurentami dotyczących ustalania cen lub innych warunków sprzedaży, dzielenia sfery wpływów, grup klientów czy linii produktów.

Ostatnia, siódma zasada zwraca uwagę na właściwe respektowanie urzędowej kontroli żywności. Dotyczy wszystkich ogniw łańcucha żywnościowego, stanowiąc jego nadzór.

Kodeks Etyki Żywnościowej podkreśla, iż kontrola ta jest sprawą ogromnej wagi

Wskazuje na to, by relacje wszystkich podmiotów łańcucha żywnościowego z organami urzędowej kontroli żywności były oparte na działaniach zgodnych z prawem i z etyką, mając na względzie fakt, że prawo żywnościowe zostało stworzone w celu ochrony konsumentów.

Magdalena Szymańska
fot. Pixabay
autor Michał Czubak

Michał Czubak

dziennikarz strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

dziennikarz strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Ardanowski: zaległa pomoc suszowa będzie wypłacona za kilka tygodni

Zaległe odszkodowania za ubiegłoroczną suszę zostaną wypłacone za kilka tygodni. Stanie się tak po nowelizacji budżetu - zapowiedział we wtorek w Toruniu minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski. Z wyliczeń ministra wynika, że pieniędzy nie otrzymało 10 proc. poszkodowanych rolników.

czytaj więcej

Jak sprawdzić czy mleko pochodzi z hodowli ekologicznej?

Naukowcy w Niemczech opracowali nową, skuteczniejszą metodę określania, czy mleko wprowadzane do obrotu jako „ekologiczne” rzeczywiście pochodzi z hodowli ekologicznej czy jest zwykłym mlekiem błędnie oznakowanym dla konsumentów. Metodę opisuje Journal of Agricultural and Food Chemistry.

czytaj więcej

Susza 2020: sytuacja jest gorsza niż w zeszłym roku

Czy na podstawie obecnych obserwacji oraz prognoz należy spodziewać się większej suszy niż w ubiegłym roku? Te pytania nurtują wielu naszych Czytelników. Niestety, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej nie ma dla rolników dobrych informacji.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)