Liderem branży niezmiennie od kilku ładnych lat jest Lactalis, który w tym roku ponownie potwierdza swoją pozycję. Od stycznia do czerwca 2023 r. dochód ze sprzedaży wyniósł 27,2 mld euro. Dairy Farmers of America ze Stanów Zjednoczonych zajmuje drugą pozycję w rankingu, tym samym spychając Nestle na pozycję numer trzy. Na czwartym miejscu w 2023 r. znajduje się Danone, który w 2023 roku spadł o jedną pozycję. W tegorocznym rankingu pojawiła się także nowa irlandzka mleczarnia Glanbia, ale również z listy wypadł duży japoński gracz Meiji.
Przychody mleczarni wzrosły
Łączne przychody 20 największych światowych firm mleczarskich wzrosły o 7,4% w dolarach amerykańskich, po wzroście o 9,3% odnotowanym w roku poprzednim. W ujęciu euro przychody wzrosły o znaczące 21% ze względu na połączenie silniejszego dolara amerykańskiego, inflacji, trudnych warunków rynkowych przez większą część 2022 r. oraz faktu, że wiele firm odnotowało rekordowe przychody w swoich walutach lokalnych. Niższy niż oczekiwano wzrost produkcji mleka i ograniczony popyt krajowy w kluczowych regionach eksportu przyczyniły się do ogólnego zacieśnienia rynku produktów mleczarskich z ograniczonymi nadwyżkami eksportowymi przez większą część roku.
Tempo wzrostu cen jest bardzo zróżnicowane w zależności od kraju, produktu i regionu. Zwiększone przychody zostały jednak szybko wchłonięte przez eksplozję kosztów produkcji.
W 2022 r. aktywność w zakresie fuzji i przejęć na rynku mleczarskim utrzymywała się na niemal stałym poziomie w stosunku do roku poprzedniego i obejmowała prawie 25 transakcji. W drugiej połowie roku odnotowano spowolnienie aktywności, które rówież utrzymało się w pierwszej połowie 2023 roku.