r e k l a m a
Partnerzy portalu
Strona główna>Artykuły>Uprawa>Rynek zbóż>Nowy terminal zbożowy w Gdańsku ma zwiększyć przepustowość portów z ładunkami zbóż. Kiedy powstanie?
Nowy terminal zbożowy w Gdańsku ma zwiększyć przepustowość portów z ładunkami zbóż. Kiedy powstanie?
23.07.2023autor: wk
W skali jednego miesiąca największe polskie porty morskie są w stanie przeładować ponad 1 mln ton zboża twierdzi ministerstwo rolnictwa, które zapewnia, że podejmowane są działania zmierzające do zwiększenia przepustowości polskich portów. Nowy terminal zbożowy od roku planowany jest w Gdańsku. Jego operatorem ma być Krajowa Grupa Spożywcza.
- Według producentów rynku zbożowego, od lat podnoszony przez nich postulat pomocy państwa w zarządzaniu sprzedażą zboża przez budowę morskiego terminala służącego do przeładunku zboża spotykał się z brakiem zrozumienia po stronie rządzących. Producenci podnoszą, że w polskim porcie można załadować zaledwie kilkutysięczny statek zamiast kilkunastotysięcznego, a chcąc handlować zbożem i uzyskiwać za nie dobrą cenę, trzeba mieć do tego dobre zaplecze, a tego brakuje – napisał Mirosław Suchoń w interpelacji poselskiej.
Ministerstwo rolnictwa w odpowiedzi od razu dementowało powyższe informacje.
- Na wstępie należy stanowczo zdementować, jakoby w polskich portach morskich można było załadować “zaledwie kilkutysięczny statek zamiast kilkunastotysięcznego”. Jest to nieprawda. Przykładowo, tylko w Porcie Gdańsk obsłużono w roku bieżącym 177 statków z ładunkiem zbożowym, z czego 30 statków wyeksportowało tonaż powyżej 20 tys. ton. Port Gdańsk z powodzeniem obsługuje statki z 30 tys. ładunkiem zboża, nawet na nabrzeżach, które wcześniej przyjmowały jedynie mniejsze statki - a największy obsłużony wolumen zbóż załadowany na statek to ponad 34 tys. ton – napisał wiceminister Janusz Kowalski.
r e k l a m a
Z jakich portów można eksportować zboża?
W skali jednego miesiąca największe polskie porty morskie są w stanie przeładować ponad 1 mln ton zboża. MRiRW twierdzi, że konsekwentnie podejmowane są kolejne działania, które skutkują dalszym zwiększaniem ich zdolności przeładunkowych - m.in. poprzez:
- zakup urządzeń przeładunkowych,
- tworzenie dodatkowych przestrzeni do składowania towaru,
- usprawnianie transportu w rejonie portu.
Port Gdańsk dysponuje 4 terminalami, które są dedykowane przeładunkom zbóż. W pierwszym półroczu 2023 r. Port Gdańsk przeładował 1,4 mln ton ładunków zbożowych, co oznacza wzrost aż o 52% względem I półrocza ubiegłego roku. Pomimo tego, że Port Gdańsk odnotowuje rekordowe przeładunki zbóż w roku bieżącym, to nadal jest to wolumen, który nie przekracza możliwości przeładunkowych gdańskiego portu w tym zakresie.
Zobacz także: Czy budowa nowego portu zbożowego w Gdańsku dojdzie do skutku?
- Wiele wskazuje na to, że obecny rok będzie rekordowy pod względem przeładunku zboża – twierdzi wiceminister J. Kowalski.
Jak zwiększyć przepustowość portów?
Z informacji Ministerstwa Infrastruktury wynika, że za ewentualne decyzje inwestycyjne dotyczące przygotowania odpowiednich terminali przeładunkowych odpowiadają operatorzy cargo. Rola zarządów portów, sprowadza się do udostępniania, co do zasady w drodze przetargu, potrzebnych terenów portowych dla inwestorów (np. z branży rolno-spożywczej). Dlatego potencjalnego inwestora w nowy terminal typu “agro” należałoby upatrywać w podmiocie branżowym, a nie w zarządzie portu.
Kiedy powstanie agro-port Gdańsk?
W uchwale Rady Ministrów z lipca 2022 r. w sprawie terminala produktów rolno-spożywczych wskazano, że ze względu na położenie i warunki techniczne uznaje się za zasadne zlokalizowanie w Porcie Gdańsk terminala produktów rolno-spożywczych, w szczególności zboża.
Co dziej się z planowaną od roku inwestycją w Gdańsku? 12 lipca 2022 r. ówczesny minister rolnictwa Henryk Kowalczyk pisze do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka pismo z prośbą o „ wydzierżawienie na rzecz Krajowej Grupy Spożywczej S.A., nabrzeża w Porcie Gdańsk, w celu umożliwienia transportu zboża z Ukrainy”.
Po upływie roku wiceminister J. Kowalski pisze w odpowiedzi na interpelację:
- Pomiędzy zarządem portu Gdańsk a Krajową Grupą Spożywczą (KGS) prowadzone były rozmowy na temat wydzierżawienia terenu w porcie na potrzeby przygotowania przez KGS terminala do obsługi produktów rolno-spożywczych.
Resort rolnictwa podkreśla także, że powyższa nieruchomość w porcie Gdańsk jest bardzo atrakcyjna (lokalizacja w Porcie Północnym; część głębokowodna). Uprzednio zgłaszali się inwestorzy (w tym międzynarodowi), którzy składali atrakcyjne propozycje współpracy z zarządem portu.
- Ministerstwo Infrastruktury podczas rozmów roboczych oraz w pisemnej korespondencji do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwracało uwagę na ww. kwestie oraz podnosiło potrzebę podjęcia decyzji i działań biznesowych przez KGS w zakresie wydzierżawienia nieruchomości od zarządu portu, celem przygotowania terminala produktów rolno-spożywczych – kontynuuje J. Kowalski.
Niezbędna infrastruktura portowa w Gdańsku
Jak wynika z informacji ministerstwa infrastruktury Zarząd Portu Morskiego Gdańsk wytypował teren ok. 26 ha dedykowany przeładunkom typu „agro”. Wytypowany teren ma pozwolenie na budowę terminala zbożowego. W ocenie ZMP Gdańsk Krajowa Grupa Spożywcza (KGS) - wskazywana przez MRiRW jako inwestor dla terminala produktów rolno-spożywczych w Gdańsku - może rozważyć budowę w tym miejscu również infrastruktury dedykowanej przeładunkom ukraińskiego oleju roślinnego (samodzielnie lub współdziałać z innym inwestorem).
- Szczególnego podkreślenia wymaga to, że ZMP Gdańsk S.A. oczekuje informacji ze strony KGS w zakresie zainteresowania wydzierżawieniem (od zarządu portu) ww. terenu, na którym oprócz terminala zbożowego („agro”) mogłaby powstać także infrastruktura dedykowana przeładunkom olejów roślinnych (np. dostarczanych rurociągiem z Ukrainy). ZMP Gdańsk S.A. oczekuje na decyzje KGS w powyższej sprawie – napisał w piśmie do MRiRW Paweł Krężel wicedyrektor departamentu gospodarki morskiej ministerstwa infrastruktury, który podkreślił, że teren ten cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem inwestorów międzynarodowych.
wk
fot: envato.elements
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a