Nowy terminal zbożowy w Gdańsku ma zwiększyć przepustowość portów z ładunkami zbóż. Kiedy powstanie?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Nowy terminal zbożowy w Gdańsku ma zwiększyć przepustowość portów z ładunkami zbóż. Kiedy powstanie?

23.07.2023autor: wk

W skali jednego miesiąca największe polskie porty morskie są w stanie przeładować ponad 1 mln ton zboża twierdzi ministerstwo rolnictwa, które zapewnia, że podejmowane są działania zmierzające do zwiększenia przepustowości polskich portów. Nowy terminal zbożowy od roku planowany jest w Gdańsku. Jego operatorem ma być Krajowa Grupa Spożywcza. 

- Według producentów rynku zbożowego, od lat podnoszony przez nich postulat pomocy państwa w zarządzaniu sprzedażą zboża przez budowę morskiego terminala służącego do przeładunku zboża spotykał się z brakiem zrozumienia po stronie rządzących. Producenci podnoszą, że w polskim porcie można załadować zaledwie kilkutysięczny statek zamiast kilkunastotysięcznego, a chcąc handlować zbożem i uzyskiwać za nie dobrą cenę, trzeba mieć do tego dobre zaplecze, a tego brakuje – napisał Mirosław Suchoń w interpelacji poselskiej. 

Ministerstwo rolnictwa w odpowiedzi od razu dementowało powyższe informacje. 

- Na wstępie należy stanowczo zdementować, jakoby w polskich portach morskich można było załadować “zaledwie kilkutysięczny statek zamiast kilkunastotysięcznego”. Jest to nieprawda. Przykładowo, tylko w Porcie Gdańsk obsłużono w roku bieżącym 177 statków z ładunkiem zbożowym, z czego 30 statków wyeksportowało tonaż powyżej 20 tys. ton. Port Gdańsk z powodzeniem obsługuje statki z 30 tys. ładunkiem zboża, nawet na nabrzeżach, które wcześniej przyjmowały jedynie mniejsze statki - a największy obsłużony wolumen zbóż załadowany na statek to ponad 34 tys. ton – napisał wiceminister Janusz Kowalski. 
r e k l a m a

Z jakich portów można eksportować zboża? 

W skali jednego miesiąca największe polskie porty morskie są w stanie przeładować ponad 1 mln ton zboża. MRiRW twierdzi, że konsekwentnie podejmowane są kolejne działania, które skutkują dalszym zwiększaniem ich zdolności przeładunkowych - m.in. poprzez:
  • zakup urządzeń przeładunkowych,
  • tworzenie dodatkowych przestrzeni do składowania towaru,
  • usprawnianie transportu w rejonie portu. 
Port Gdańsk dysponuje 4 terminalami, które są dedykowane przeładunkom zbóż. W pierwszym półroczu 2023 r. Port Gdańsk przeładował 1,4 mln ton ładunków zbożowych, co oznacza wzrost aż o 52% względem I półrocza ubiegłego roku. Pomimo tego, że Port Gdańsk odnotowuje rekordowe przeładunki zbóż w roku bieżącym, to nadal jest to wolumen, który nie przekracza możliwości przeładunkowych gdańskiego portu w tym zakresie. 


Zobacz także: Czy budowa nowego portu zbożowego w Gdańsku dojdzie do skutku?


W Porcie Gdynia przeładunki zbóż w relacji eksportowej dokonywane są przez 4 terminale. Porty w Szczecinie i Świnoujściu posiadają 6 specjalistycznych terminali zbożowych, niemniej przeładunki mogą odbywać się też na innych uniwersalnych terminalach, co zasadniczo obowiązuje także w innych portach. Po pięciu miesiącach roku 2023 przeładunki zbóż w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przekroczyły poziom 1 mln ton. Dla porównania, w całym roku 2022 były na poziomie ok. 1,63 mln ton.

- Wiele wskazuje na to, że obecny rok będzie rekordowy pod względem przeładunku zboża – twierdzi wiceminister J. Kowalski. 

Jak zwiększyć przepustowość portów? 

Z informacji Ministerstwa Infrastruktury wynika, że za ewentualne decyzje inwestycyjne dotyczące przygotowania odpowiednich terminali przeładunkowych odpowiadają operatorzy cargo. Rola zarządów portów, sprowadza się do udostępniania, co do zasady w drodze przetargu, potrzebnych terenów portowych dla inwestorów (np. z branży rolno-spożywczej). Dlatego potencjalnego inwestora w nowy terminal typu “agro” należałoby upatrywać w podmiocie branżowym, a nie w zarządzie portu. 

Kiedy powstanie agro-port Gdańsk?  

W uchwale Rady Ministrów z lipca 2022 r. w sprawie terminala produktów rolno-spożywczych wskazano, że ze względu na położenie i warunki techniczne uznaje się za zasadne zlokalizowanie w Porcie Gdańsk terminala produktów rolno-spożywczych, w szczególności zboża.

Po upływie roku wiceminister J. Kowalski pisze w odpowiedzi na interpelację: 

 - Pomiędzy zarządem portu Gdańsk a Krajową Grupą Spożywczą (KGS) prowadzone były rozmowy na temat wydzierżawienia terenu w porcie na potrzeby przygotowania przez KGS terminala do obsługi produktów rolno-spożywczych. 

Resort rolnictwa podkreśla także, że powyższa nieruchomość w porcie Gdańsk jest bardzo atrakcyjna (lokalizacja w Porcie Północnym; część głębokowodna). Uprzednio zgłaszali się inwestorzy (w tym międzynarodowi), którzy składali atrakcyjne propozycje współpracy z zarządem portu. 

- Ministerstwo Infrastruktury podczas rozmów roboczych oraz w pisemnej korespondencji do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwracało uwagę na ww. kwestie oraz podnosiło potrzebę podjęcia decyzji i działań biznesowych przez KGS w zakresie wydzierżawienia nieruchomości od zarządu portu, celem przygotowania terminala produktów rolno-spożywczych – kontynuuje J. Kowalski. 

Niezbędna infrastruktura portowa w Gdańsku

Jak wynika z informacji ministerstwa infrastruktury Zarząd Portu Morskiego Gdańsk wytypował teren ok. 26 ha dedykowany przeładunkom typu „agro”.  Wytypowany teren ma pozwolenie na budowę terminala zbożowego. W ocenie ZMP Gdańsk Krajowa Grupa Spożywcza (KGS) - wskazywana przez MRiRW jako inwestor dla  terminala produktów rolno-spożywczych w Gdańsku - może rozważyć budowę w tym miejscu również infrastruktury dedykowanej przeładunkom ukraińskiego oleju roślinnego (samodzielnie lub współdziałać z innym inwestorem).

- Szczególnego podkreślenia wymaga to, że ZMP Gdańsk S.A. oczekuje informacji ze strony KGS w zakresie zainteresowania wydzierżawieniem (od zarządu portu) ww. terenu, na którym oprócz terminala zbożowego („agro”) mogłaby powstać także infrastruktura dedykowana przeładunkom olejów roślinnych (np. dostarczanych rurociągiem z Ukrainy). ZMP Gdańsk S.A. oczekuje na decyzje KGS w powyższej sprawie – napisał w piśmie do MRiRW Paweł Krężel wicedyrektor departamentu gospodarki morskiej ministerstwa infrastruktury, który podkreślił, że teren ten cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem inwestorów międzynarodowych.

wk
fot: envato.elements
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Wojna Rosja - Ukraina a rolnictwo

Ukraiński gigant zbożowy omija Morze Czarne, eksportuje ziarno Dunajem

Ukraiński gigant zbożowy Nibulon, przed wojną największy eksporter ziarna w kraju, który stracił założyciela w rosyjskim ataku rakietowym, nie zbankrutował dzięki decyzji o budowie terminalu na Dunaju. To nie jedyny eksporter zboża, który musiał poradzić sobie z trudną sytuacją.

czytaj więcej
Rynek zbóż

1/3 polskiego zboża na pasze, 1/3 na mąkę i 1/3 na eksport. Krzysztof Gwiazda, prezes PZPPZM

Jednym z naszych ekspertów podczas Jubileuszowej V Giełdy Rzepaczano-Zbożowej był Krzysztof Gwiazda, prezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Zbożowego Młynarskiego. Bartłomiej Czekała, redaktor naczelny portalu topagrar.pl rozmawiał z ekspertem o obecnym sezonie oraz perspektywach na kolejny. Co się wydarzy w najbliższym czasie? Zachęcamy do obejrzenia wywiadu!

czytaj więcej
Rynek zbóż

Jakie są prognozy cen zbóż i rzepaku? Czy kukurydza zdrożeje? Rolniczy temat odc. 55

Rok temu ceny zbóż, kukurydzy i rzepaku to był prawdziwy rollercoaster. W tym roku od żniw w zasadzie ceny są na stabilnym, chociaż znacznie niższym od oczekiwań rolników poziomie. Czy te stawki w skupach i na giełdach będą nadal miały podobne wartości, czy może jednak są czynniki, które mogą wywołać zmiany cen?

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)