Budowa terminalu na Dunaju, aby ominąć blokadę Morza Czarnego
31 lipca 2022 roku zmarł 74-letni właściciel firmy rolnej Nibulon, Ołeksij Wadaturski. Podczas rosyjskiego ostrzału Mikołajowa pocisk trafił w jego dom. Od tego momentu dyrektorem generalnym stał się jego syn – Andrij Wadaturski. Dunaj stał się główną trasą eksportową firmy po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku, która zablokowała kluczowy szlak eksportu – eksport przez Morze Czarne.
Firma wyeksportowała 190 tysięcy ton zboża miesięcznie przez Dunaj, co stanowiło około połowy ilości eksportu w sezonie 2022/23. W sierpniu firma planuje zwiększyć zdolność do 250 tysięcy ton miesięcznie, kończąc budowę trzeciego terminalu.
Jak zaznaczył dyrektor generalny firmy, Nibulon nigdy nie ufał umowie o eksporcie zboża przez Morze Czarne, która stała się tak nieprzewidywalna, że kupcy byli gotowi płacić więcej, aby jej uniknąć.
– Jest kilka rzeczy, które uratowały firmę przed bankructwem. Jedną z nich jest decyzja mojego ojca o budowie tego terminalu. Bo mogliśmy planować rzeczy, mogliśmy sprzedawać towary do przodu… Rosja i korytarz i układ, jaki mają, nie dają takiej możliwości – powiedział Andrij Wadaturski.