Potęgi światowe podliczają zyski, a Kernel mocno inwestuje
Największe koncerny światowe rynku oleistych pokazują swoje wyniki finansowe. Natomiast mniejsi inwestują, by w przyszłości mocniej konkurować.
Światowy koncern przetwórczy i handlowy Bunge w okresie od stycznia do czerwca 2019 r. wykazał w swym raporcie finansowym zysk netto w wysokości 259 mln USD. Podczas, gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku zanotował straty w wysokości 33 mln USD. Według raportu, zysk brutto w pierwszej połowie 2019 roku wzrósł o 2,5% i wyniósł 949 milionów USD w porównaniu do 926 milionów USD w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Jak informuje koncern, tak duży przyrost był spowodowany wzrostem w segmencie przerobu i handlu nasion oleistych, a jednocześnie w segmencie zbóż wyniki spadły (UkrAgroConsult).
Międzynarodowa firma Bunge jest jednym z czterech największych potentatów na rynku rolnym. Zajmuje się zaopatrzeniem, sprzedażą, przechowywaniem nasion oleistych i zbóż, przetwarzaniem nasion oleistych, produkcją cukru i etanolu z trzciny cukrowej, przetwarzaniem pszenicy, kukurydzy i ryżu oraz sprzedażą nawozów. Firma jest reprezentowana w ponad 40 krajach. W Polsce, w skład koncernu wchodzą m.in. Zakłady Tłuszczowe Kruszwica S.A. z fabrykami w Kruszwicy i Brzegu.
ADM – drugi z „wielkiej czwórki” światowego handlu i przetwórstwa towarów rolniczych traci – jak podaje, za Reutersem portal branżowy OilWorld – skorygowany zysk netto amerykańskiego koncernu, w drugim kwartale 2019 r. spadł o 41,3% i wyniósł 340 mln USD.
Przyczyn spadku zysków ADM upatruje w ograniczeniu rynku chińskiego, co stało się powodem zaostrzenia konkurencji między amerykańskimi przedsiębiorcami.
Ponadto ADM poniósł ogromne szkody z powodu bezprecedensowych wiosennych powodzi w Stanach Zjednoczonych. I choć klęski żywiołowe dotknęły także trzech innych głównych handlowców: Bunge, Cargill i Louis Dreyfus, to jednak ADM ma większe zakłady i moce produkcyjne w USA. Dlatego wpływ zjawisk pogodowych na wyniki ADM był znaczący.
Zyski zmniejszyły także, należące do koncernu południowoamerykańskie zakłady przetwórcze, ponieważ ceny soi w Brazylii wzrosły. Natomiast popyt w Chinach spadł z powodu konfliktu handlowego ze Stanami Zjednoczonymi i znacznej, ponad 30% redukcji trzody chlewnej w efekcie rozszerzającego się ASF.
ADM w Polsce ma dwa zakłady przerobu rzepaku: w Szamotułach (Wielkopolska) i Czerninie na Mazurach. Jak na razie, wyniki firmy miały jedynie wpływ na częściowe zredukowanie w Polsce aktywności w zakresie handlu zbożami, gdyż to ta działalność ostatnio ucierpiała najbardziej.
Natomiast Kerner, jeden z największych producentów oleju słonecznikowego na Ukrainie mocno stawia na rozwój. Kernel jest holdingiem notowanym na GPW. Dzięki swej ekspansywnej strategii buduje kolejne nowoczesne zakłady. W regionie Chmielnickim powstaje zakład, którego wydajność dobowa wyniesie 3 tys. ton. Zakład będzie pracował w cyklu zamkniętym, od przyjęcia nasion do wysyłki oleju butelkowanego. Ponadto na terenie zakładu zostaną zbudowane potężne elewatory umożliwiające składowanie i przeładunek 180 tys. ton jednorazowo. Kernel (jak informuje UkrAgroKonsult) planuje uruchomienie nowej jednostki produkcyjnej obejmującej: tłocznię, rafinerię, butelkownię, magazyny surowców i produktów oraz systemy uzdatniania wody, oczyszczalnię ścieków, a także infrastrukturę drogową i kolejową – już w 2020 roku.
I chociaż marże na butelkowanym oleju słonecznikowym z roku na rok się zmniejszają, jak podaje na swych stronach Kernel Holding S.A., to tak olbrzymie zakłady powstające u naszego wschodniego sąsiada będą mieć zapewne duże znaczenie dla rynku oleju słonecznikowego. Będą wywierać także wpływ na ceny innych olejów roślinnych, w tym powszechnie u nas używanego oleju rzepakowego.
Juliusz Urban Fot: Czubiński
dr Juliusz Urban
ekspert ds. rynku zbóż top agrar Polska, doktor agronomii UP i absolwent MBA UE we Wrocławiu, wiele lat zarządzał skupem u dużego dystrybutora, był prezesem firmy przetwórstwa rzepaku, miał także własną firmę brokerską.
Najważniejsze tematy