Remont Ursus 1204 de luxe: Odpalamy silnik!
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Remont Ursus 1204 de luxe: Odpalamy silnik!

05.08.2020autor: Paweł Twardowski

Po wielu godzinach spędzonych na warsztacie udało się uruchomić silnik naszego Ursusa. Wcześniej jednak musiałem ustawić początek wtrysku.

Przed uruchomieniem silnika konieczne jest ustawienie kąta początku tłoczenia paliwa. Zwłaszcza w naszym przypadku, ponieważ dołożenie turbosprężarki wymaga zmiany kąta wtrysku z 24 do 22 stopni. Dlatego nie nanosiłem żadnych swoich znaków przed demontażem pompy wtryskowej, gdyż nie miało to najmniejszego sensu.

Regulacja w ciężkiej serii Ursusa sprowadza się do zablokowania koła zamachowego specjalnym kołkiem, który wkręcony jest z prawej strony w miskę olejową. Koło zamachowe ma dwa otwory odpowiadające kątowi początku wtrysku dla modeli wolnossących i doładowanych.

Wcześniej po odpowietrzeniu układu paliwowego w miejscu pierwszej sekcji tłocznej trzeba wkręcić momentoskop. Proste urządzenie pozwala na obserwowanie początku tłoczenia 1. sekcji pompy wtryskowej. Ja taki momentoskop wykonałem sam. Wystarczy obciąć przewód wysokiego ciśnienia i za pomocą silikonu wkleić przezroczystą rurkę o średnicy wewnętrznej ok. 1 mm. Można do tego wykorzystać np. patyczek po lizaku, ważne by był na tyle przezroczysty, by umożliwiał obserwowanie paliwa.

r e k l a m a
Podczas regulacji należy wykonać kilka obrotów kołem zamachowym zgodnie z kierunkiem obracania się silnika, aż do momentu pojawienia się paliwa w momentoskopie. Następnie obracając wałem blokujemy koło zamachowe w pozycji odpowiadającej właściwej wartości kąta wtrysku. W naszym przypadku musiałem ulokować kołek w otworze nr 2. W momencie kiedy kołek wpada w otwór na moentoskopie powinniśmy zauważyć wzrost poziomu paliwa. Wówczas kąt jest prawidłowo wyregulowany, w przeciwnym razie musimy dokonać korekty ustawienia pompy na bloku silnika.

Po zakończeniu regulacji mogłem przystąpić do próbnego uruchomienia silnika. Wcześniej oczywiście zalałem miskę olejową świeżym olejem, który dostarczyła firma Fusch. Przed odpaleniem silnika należy kilkakrotnie załączyć rozrusznik i pokręcić chwilę silnikiem, tak by przed uruchomieniem w magistrali olejowej pojawiło się ciśnienie. Czasem potrzebne są 2–3 takie starty zanim na wskazówka manometru zacznie się unosić. Po takim przygotowaniu można uruchomić silnik. Pamiętajmy jednak o bezpieczeństwie. Przy próbnych rozruchach ważne jest solidne unieruchomienie silnika.

Nasz silnik zapalił do razu, a piękny dźwięk rzędowej szóstki to muzyka dla fanów Ursusa.  

Zaraz po silniku będę zajmował się sprzęgłem i skrzynią pośrednią. Zamierzam zamontować wydajne pompy hydrauliczne by nasz Ursus miał solidny udźwig. Z pomocą w tej kwestii przyszli mi specjaliści z firmy Kramp. Do Ursusów ciężkiej serii można zamontować główną pompę hydrauliczną o zwiększonej wydajności. Pompa jest dłuższa, co pozwala na przepompowanie większej ilości oleju. Jej gabaryty pozwalają jednak na swobodny montaż bez konieczności modernizacji. 
W przerwach między pracami na warsztacie odwiedziłem firmę Naglak.

Przywiozłem kolejne detale ciągnika do malowania oraz wybrałem kolor. Tak jak chcieli nasi widzowie ciągnik będzie miał czerwoną blacharkę i czarny korpus.

Wraz z p. Wojtkiem Naglakiem z bogatej palety RAL wybraliśmy kolor oznaczony symbolem 3020. To jednak nie koniec. Zapewniam, że w kwestii malowania blacharki jeszcze Was zaskoczymy, dlatego już teraz zachęcam do oglądania kolejnych odcinków z remontu naszego Ursusa.
autor Paweł Twardowski

Paweł Twardowski

<p>redaktor portalu topagrar.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Remont Ursusa

Remont Ursusa 1204 de luxe: montaż przekładni

Po skrzyni pośredniej przyszedł czas na montaż przekładni głównej. Odebraliśmy także silnik od pompiarza i znalazłem wydajniejszą pompę do układu kierowniczego.

czytaj więcej
Remont Ursusa

Remont Ursusa 1204 de luxe: Montujemy skrzynie pośrednią

Po silniku przyszła kolej na montaż skrzyni pośredniej i zainstalowanie nowych pomp hydraulicznych.

czytaj więcej
Remont Ursusa

Remont Ursusa 1204 de luxe: Montujemy nowe sprzęgło

Serce naszego ciągnika już bije. Po uruchomieniu silnika przyszła kolej na montaż sprzęgła.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)