Gminy już przyjmują wnioski o dodatek węglowy. Jak się o niego ubiegać?
Dodatek węglowy to 3000 zł jednorazowego wsparcia, które cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Od 17 sierpnia każdy zainteresowany i kwalifikujący się do wsparcia, może z niego skorzystać.
3 tys. zł. dodatku węglowego dla korzystających z węgla do ogrzewania gospodarstwa domowego
Osoby prowadzące gospodarstwo domowe, którego głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy zasilane paliwami stałymi, mogą składać wnioski o dodatek węglowy, który wynosi 3 tys. zł. Źródła ciepła muszą być jednak wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB).
Czym jest gospodarstwo domowe?
Zgodnie z ustawą z 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, przez gospodarstwo domowe rozumie się:
osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Natomiast paliwa stałe to węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego. Przy czym dodatek węglowy przysługuje również gospodarstwom domowym, które ogrzewają się piecami na ekomiał i ekogroszek.
Kto może w gospodarstwie domowym złożyć wniosek o dodatek węglowy?
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy. Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Gdzie taki wniosek trzeba złożyć?
Wniosek składa się w gminie (lub w innym, wskazanym przez gminę podmiocie, w ośrodku pomocy społecznej) do 30 listopada 2022 roku na specjalnym formularzu. Można to zrobić na piśmie lub elektronicznie. W przypadku wyboru ścieżki elektronicznej wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Co jest potrzebne?
Do wypełnienia wniosku potrzebny jest dowód osobisty, numer konta bankowego, na który ma zostać przelany dodatek węglowy, oraz – jeśli ma on dotyczyć wieloosobowego gospodarstwa domowego – numery PESEL pozostałych domowników.
Formularz składa się z dwóch części. Jedna dotyczy danych wnioskodawcy oraz jego gospodarstwa domowego, w drugiej potwierdza się, że wszystkie podane dane są zgodne z prawdą.
Należy pamiętać, że informacje wpisane we wniosku o wypłatę dodatku węglowego są podawane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Kto zajmuje się weryfikacją wniosków?
Weryfikacją wniosku, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w CEEB, zajmuje się wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Jego przyznanie nie wymaga wydania decyzji. Składający otrzyma jednak informację o jego przyznaniu na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej albo może ją odebrać osobiście w urzędzie. Aczkolwiek jeśli jej nie odbierze, a do wniosku nie będzie zastrzeżeń, nie wstrzyma to wypłaty dodatku. Jak wskazuje ustawa, wypłaca się go w terminie do miesiąca od dnia złożenia wniosku.
Dodatek węglowy jest finansowany z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Na jego wypłatę przeznaczono w 2022 roku 11,5 mld zł.
Magdalena Szymańska
fot. Pixabay
Magdalena Szymańska
Redaktorka w dziale Ekonomia i Rynki
Ekspert w dziedzinie dopłat bezpośrednich, dotacji z PROW i wydarzeń rynkowych
Najważniejsze tematy