Czas na polskie superowoce - Truskawki od Karola!
Pierwszy, truskawkowy przystanek tegorocznej edycji kampanii „Czas na polskie superowoce! był (20 maja 2022 r.) bardzo smakowity, dzięki odmianom Rumba, Alba, Clery, Verdi i Twist. Rodzina Maciejczyków i Maciej Dolata zaprosili na śniadanie prasowe z „Truskawką od Karola” w roli głównej.
Truskawka gości w jenkowickim gospodarstwie od 2004 roku. W tradycyjnym przed laty (burak cukrowy, zboża, ziemniak, hodowla) gospodarstwie Danuta i Piotr Maciejczykowie postanowili spróbować sił w uprawie truskawki – na początek od 20 arów. Od 10 lat uprawa truskawki dominuje. Od zeszłego roku oprócz uprawy polowej, jest także truskawka w czterech tunelach foliowych, a rodzice pracują już z następcami Weroniką i Karolem Maciejczykami.
– Największy plon daje nam Rumba – mówi pani Danuta. Jest najbardziej odporna na choroby i mniej niż inne odmiany cierpi z powodu stosowania herbicydów. Mąż i syn uważają ją za najsmaczniejszą. Ja najbardziej lubię włoską Clery. Jak widać nawet w najbliższej rodzinie gusta są różne, podobnie jak u klientów. Mamy stałych zwolenników określonych odmian.
– Na lokalnym rynku nie sprzedajemy owoców pośrednikom – mówią gospodarze, firmujący zbyt swoim logo. Mając kilka stanowisk detalicznych, bezpośrednio kontaktujemy się z klientem, a to z kolei jeszcze bardziej motywuje nas do pracy nad jakością owoców. Obserwujemy wzrost świadomości klientów. Coraz większa grupa odbiorców szuka owoców o konkretnym smaku i wysokiej jakości, pragnie również wspierać lokalnych producentów. Obecnie mamy trzy kanały sprzedaży: wrocławski rynek hurtowy Targpiast, od którego dzieli nas 25 minut drogi, sprzedaż detaliczna, w tym także stoiska mobilne i wreszcie sprzedaż bezpośrednia z domu. Mamy już stałych odbiorców, odwiedzających nas w sezonie. To za ich namową zorganizowaliśmy konkurs na najdalsze miejsce, do którego trafi nasza truskawka. W Polsce dotarła do Szczecina. Trafił się również smakosz z Niemiec i Czech. Pod koniec zbiorów już po raz czwarty ogłosiliśmy akcję „Zbieraj sam, płać mniej”. Zeszłoroczne przedsięwzięcie szczególnie nas zaskoczyło – jednego dnia na naszym terenie naliczyliśmy około 80 samochodów amatorów samodzielnego zbioru truskawki.
Nic więc dziwnego, że pierwszy, truskawkowy przystanek tegorocznej edycji kampanii „Czas na polskie superowoce!", realizowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, miał miejsce w Jenkowicach. Śniadanie prasowe – 20 maja – uczyniły wyśmienitym odmiany: Rumba, Alba, Clery, Verdi i Twist – wszystkie „Truskawki od Karola”.
Katarzyna Wójcik
Najważniejsze tematy