Polacy uważają, że naszą borówkę powinniśmy promować jako wizytówkę polskiego rolnictwa za granicą. Jej konsumpcja z roku na rok wzrasta o średnio 8%.
W latach od 2020 roku do 2022 borówka stała się liderem konsumpcji, wg badań prowadzonych przez Kantar Public, w ramach realizacji przez Krajowy Związek grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”.
Systematyczny wzrost konsumpcji
W czerwcu 2020 roku borówkę jadło 22% Polaków, w czerwcu 2021 już 30%, w czerwcu br., 37% populacji, to jest 12 mln osób. Konsumpcja borówki rośnie systematycznie o ok. 8% rocznie. Tylko w czerwcu przybyło borówce 2,3 mln konsumentów. W czerwcu 2020 roku jedzenie borówki deklarowało 7,1 mln osób – 22% populacji, natomiast rok później było to już 30%, a w roku bieżącym, aż 37, co odpowiada licznie 12 milionów osób.
Borówka prowadzi w pozyskiwaniu nowych konsumentów
Od czerwca 2021 roku do czerwca br. liczba konsumentów borówki wzrosła o 2,3 mln osób. Podobnymi wynikami może pochwalić się największe odkrycie tego roku - jagoda kamczacka.
Zbiór ręczny to coś, co ją wyróżnia
- Borówki na rynek deserowy są w Polsce zbierane ręcznie. Delikatnie strąca się je kciukiem do wnętrza dłoni, trzymając w niej jednocześnie nie więcej niż 5-7 owoców. Dlatego polskie borówki mają jasnoniebieski woskowy nalot, który stanowi naturalną barierę ochronną wytwarzaną przez roślinę, ale także pięknie wygląda i świadczy o najwyższej jakości. Myślę, że właśnie z tego powodu konsumenci uznają je za jedne z najbardziej atrakcyjnych wizualnie polskich owoców. A ponieważ w tym przypadku piękno idzie w parze ze zdrowiem, warto jeść polskie borówki przez cały krajowy sezon, od lipca do września! – mówi Dominika Kozarzewska, Członkini Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynatorka prac Jagodowego Core Teamu.
Według badań Kantar borówki należą do najatrakcyjniejszych gatunków na półce
W czerwcu Kantar zapytał Polaków o wizualną atrakcyjność ponad 20 gatunków owoców. Oto wyniki: