Fenomen polskiej borówki. Jaki jest roczny wzrost konsumpcji?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Fenomen polskiej borówki. Jaki jest roczny wzrost konsumpcji?

09.07.2022autor: Patrycja Bernat

Rok do roku polską borówkę spożywa coraz więcej konsumentów. W czerwcu 2022 roku spożycie borówki deklarowało 12 mln osób. Skąd fenomenem tej jagody?

Polacy uważają, że naszą borówkę powinniśmy promować jako wizytówkę polskiego rolnictwa za granicą. Jej konsumpcja z roku na rok wzrasta o średnio 8%.
W latach od 2020 roku do 2022 borówka stała się liderem konsumpcji, wg badań prowadzonych przez Kantar Public, w ramach realizacji przez Krajowy Związek grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”.


Systematyczny wzrost konsumpcji

W czerwcu 2020 roku borówkę jadło 22% Polaków, w czerwcu 2021 już 30%, w czerwcu br., 37% populacji, to jest 12 mln osób. Konsumpcja borówki rośnie systematycznie o ok. 8% rocznie. Tylko w czerwcu przybyło borówce 2,3 mln konsumentów. W czerwcu 2020 roku jedzenie borówki deklarowało 7,1 mln osób – 22% populacji, natomiast rok później było to już 30%, a w roku bieżącym, aż 37, co odpowiada licznie 12 milionów osób.

Borówka prowadzi w pozyskiwaniu nowych konsumentów

Od czerwca 2021 roku do czerwca br. liczba konsumentów borówki wzrosła o 2,3 mln osób. Podobnymi wynikami może pochwalić się największe odkrycie tego roku - jagoda kamczacka.

Zbiór ręczny to coś, co ją wyróżnia

- Borówki na rynek deserowy są w Polsce zbierane ręcznie. Delikatnie strąca się je kciukiem do wnętrza dłoni, trzymając w niej jednocześnie nie więcej niż 5-7 owoców. Dlatego polskie borówki mają jasnoniebieski woskowy nalot, który stanowi naturalną barierę ochronną wytwarzaną przez roślinę, ale także pięknie wygląda i świadczy o najwyższej jakości. Myślę, że właśnie z tego powodu konsumenci uznają je za jedne z najbardziej atrakcyjnych wizualnie polskich owoców. A ponieważ w tym przypadku piękno idzie w parze ze zdrowiem, warto jeść polskie borówki przez cały krajowy sezon, od lipca do września! – mówi Dominika Kozarzewska, Członkini Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynatorka prac Jagodowego Core Teamu.

Według badań Kantar borówki należą do najatrakcyjniejszych gatunków na półce

W czerwcu Kantar zapytał Polaków o wizualną atrakcyjność ponad 20 gatunków owoców. Oto wyniki:

r e k l a m a


Wszystkie ww. wielkości dotyczą populacji dorosłych Polaków, osób w wieku 15 lat i więcej. W przypadku borówki, gdzie dzieci są istotnymi konsumentami, realne liczby są większe.
polskiesuperowoce.pl

autor Patrycja Bernat

Patrycja Bernat

<p>redaktor portalu topagrar.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Od storczyków w piwnicy do haskapu w profesjonalnym laboratorium

Zaczęło się 40 lat temu od rozmnażania storczyków metodą in vitro w niewielkim laboratorium urządzonym w… domowej piwnicy. Działalność ta szybko nabrała rozpędu i Tadeusz Kusibab jako jeden z pierwszych w latach 90. wprowadzał na rynek Phalenopsis. Dziś nie ma ani piwnicy, ani storczyków w produkcji – jest za to profesjonalne laboratorium w Krakowie, gdzie rocznie w ten sposób rozmnaża się kilka milionów roślin ozdobnych i owocowych. Ich dalszą produkcją zajmują się córki pana Tadeusza – każda we własnej szkółce. Cała rodzina – choć są to cztery różne firmy – działa pod wspólną marką „in-vitro Kusibab”.

czytaj więcej

Nowa odmiana borówki - co ją wyróżnia?

W ukraińskiej firmie wyhodowano nową odmianę borówki. Czym się charakteryzuje? 

czytaj więcej

Owoce borówki jak kiść winogron

W ukraińskiej firmie wyhodowano nową odmianę borówki. Czym się charakteryzuje? 

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)