- Francja: mniej ciągników, dużo ładowarek
- Hiszpania: średnia cena ciągnika to mniej niż 80 tys. euro
- Niemcy: mniejsza produkcja i sprzedaż
- Polska: liderem po raz 14. New Holland
- Portugalia: marka Solis z 25% wzrostem
- Szwajcaria: zarejestrowany jeden ciągnik napędzany metanem
- Turcja: niemal 67 tysięcy nowych ciągników
- Wielka Brytania: średnia moc ciągników 168,4 KM
- Włochy: duży wzrost sprzedaży minitraktorków do 19 KM
Francja: mniej ciągników, dużo ładowarek
Całkowita liczba rejestracji ciągników we Francji (w tym: ciągniki rolnicze, ciągniki specjalistyczne, quady oraz ładowarki teleskopowe) wyniosła 40 665 szt. To jedynie o kilkadziesiąt szt. mniej niż w 2021 r., a jednocześnie trzeci wynik w historii (najlepszy wynik w 2013 r. 42 632 szt.). Samych ciągników rolniczych zarejestrowano 25 071 szt.
Pozycję lidera umocnił John Deere, który ma 22,2% francuskiego rynku. Po raz pierwszy drugie miejsce zajął Fendt z 14-proc. udziałem w rynku, zaś na trzecim znalazł się New Holland z 13,4% rynku. Na kolejnych miejscach znalazły się takie marki, jak Claas (10,2%), Massey Ferguson (10,1%), Case IH (7,6%), Valtra (6,7%), Kubota (4,9%), Deutz-Fahr (4,5%), McCormick (1,7%), Landini (1,4%), Same (1,2%).
Uwagę przykuwa liczba rejestracji samych ładowarek teleskopowych, których we Francji w 2022 roku zarejestrowano aż 4997 szt. Liderem w tej grupie maszyn została marka Manitou, która ma 31,5% francuskiego rynku. Drugie miejsce należało do JCB (31,5%), a trzecie miejsce do Merlo (13,2%).
Hiszpania: średnia cena ciągnika to mniej niż 80 tys. euro
Spadek rejestracji odnotowała Hiszpania, która w 2022 roku zarejestrowała 9340 traktorów. Dla porównania rok wcześniej rynek nowych ciągników w tym kraju wynosił 10 852 szt. Liderem został John Deere z 2141 rejestracjami, który ma 22,9% hiszpańskiego rynku. Drugą najchętniej kupowaną marką był New Holland z wynikiem 1522 ciągników. Jego udziały to 16,3% rynku. Na ostatnim miejscu podium znalazł się Fendt z 699 rejestracjami (7,5% rynku).
Średnia moc nowych ciągników w Hiszpanii cały czas rośnie. W zeszłym roku było to 120,2 KM (2021 – 118,9 KM, a w 2020 – 116,6 KM).
Kupiony w Hiszpanii traktor kosztował średnio 77 698 euro.
Niemcy: mniejsza produkcja i sprzedaż
Problemy z dostawami, zwłaszcza podzespołów elektronicznych, spowolniły produkcję maszyn rolniczych w Niemczech. W zakładach produkcyjnych niektórych producentów nagromadziły się półprodukty maszyn. W porównaniu z ostatnimi 10 latami wyprodukowano o 4,9% maszyn mniej. W ubiegłym roku w Niemczech zarejestrowano 30 357 ciągników. To o 11,9% (4115 szt.) mniej niż w 2021 r. Liderem został John Deere z 6425 zarejestrowanymi traktorami i 21,2% udziałem w rynku. Miejsca od drugiego do szóstego zajęli: Fendt (5319 szt., 17,5%), Deutz-Fahr (2381 szt., 7,9%), Case IH/Steyr (2138 szt., 7,1%), Claas (1983 szt., 6,5%) i Kubota (1912 szt., 6,3%).
W klasie ciągników powyżej 50 KM kolejność była nieco inna. Z 5319 szt. (22,4%) przodował Fendt, chociaż przewaga nad Johnem Deere wynosiła zaledwie 7 szt. Kolejne miejsca to Deutz-Fahr (2963 szt., 10%), Case IH/Steyr (2135 szt., 9%) i Claas (1983 szt., 8%).
Polska: liderem po raz 14. New Holland
W ciągu całego 2022 roku w Polsce zarejestrowano 11 727 nowych ciągników. Spadek rejestracji w stosunku do poprzedniego roku wyniósł 2451 szt. (–17,3%).
Liderem polskiego rynku po raz 14. został New Holland. Niebieskich ciągników zarejestrowano 1845 szt. To o 666 szt. mniej niż rok wcześniej. Spadek liczby rejestracji tej marki wyniósł 26,5%. Na drugie miejsce wskoczył John Deere z 1617 ciągnikami. To o 230 szt. więcej niż w 2021 roku. John Deere jako jedyny z pierwszej piątki odnotował wzrost liczby rejestracji. Trzecie miejsce zajęła Kubota z 1145 ciągnikami, która zrejestrowała 524 szt. mniej niż rok wcześniej.
W najniższych kategoriach mocy do 50 KM liderem jest Kubota, w ciągnikach 71–100 KM Zetor, w kategorii 101–140 Deutz-Fahr, zaś powyżej 140 KM pierwszy jest John Deere.
Portugalia: marka Solis z 25% wzrostem
W Portugalii rok 2022 zakończył się niewielkim spadkiem rejestracji. Nowych ciągników zarejestrowano łącznie 5759 szt. To o 158 ciągników mniej niż w 2021 r.
W ostatnich dniach roku New Holland wyprzedził markę Solis i został liderem portugalskiego rynku z liczbą 738 zarejestrowanych ciągników. Drugie miejsce należało do indyjskiej marki Solis. Tych traktorów zarejestrowano 705 szt. Podium zamknęła Kubota z wynikiem 610 rejestracji.
Znaczący wzrost względem poprzedniego roku odnotował m.in. Solis (+25%), John Deere (+24%) czy Valtra (+59%).
Szwajcaria: zarejestrowany jeden ciągnik napędzany metanem
W ubiegłym roku na szwajcarskim rynku sprzedano 1818 ciągników dwudziestu marek. Było to o 460 szt. mniej niż w 2021 r. Spadek rynku wyniósł ok. 20%. Na czele rankingu znajduje się Fendt (328 szt.), wyprzedzając John Deere (283 szt.) i New Holland (216 szt.). Największe spadki w liczbie sprzedanych traktorów odnotował Fendt – 137 szt. i John Deere – 105 szt. Najchętniej kupowanym modelem został Fendt Vario 211, którego zarejestrowano 111 szt. Drugie miejsce otrzymał John Deere 6120M z 85 rejestracjami.
Co ciekawe, w 2022 roku został zarejestrowany jeden New Holland T6.180 MethanePower, napędzany gazem.
Turcja: niemal 67 tysięcy nowych ciągników
Kolejny udany rok odnotowała Turcja, która zarejestrowała o 4,5% ciągników więcej niż w 2021 roku. Liczba 66 943 rejestracji robi wrażenie, mimo to taka wysoka liczba nie zaspokoiła rosnącego popytu, w związku z czym wolumeny sprzedaży były niższe niż zakładano. Główną przyczyną były problemy z łańcuchem dostaw, które spowodowały bardzo długi czas realizacji. W dużej mierze takie zainteresowanie kupnem ciągników wynikało z korzystnego oprocentowania dotowanych kredytów rolniczych, które były dość niskie w porównaniu z wysoką inflacją w Turcji.
Największy udział w rejestracji miały ciągniki o mocy od 50 do 59 KM, które cieszą się dużą popularnością w tureckich gospodarstwach ze względu na przystępną cenę i kompaktowe rozmiary.
Tureccy producenci wyeksportowali łącznie 19 346 ciągników, a eksport wzrósł o 5,5%. W Turcji produkowane są m.in. mniejsze modele ciągników New Holland, Case czy Steyr.
Wielka Brytania: średnia moc ciągników 168,4 KM
W Wielkiej Brytanii zarejestrowano 11 580 nowych ciągników rolniczych o mocy powyżej 50 KM. To prawie 4-proc. spadek w porównaniu z 12 017 ciągnikami zarejestrowanych w 2021 r. Liczba rejestracji spadła w większości regionów Anglii. Szkocja i Walia również odnotowały niższe niż w 2021 r. rejestracje. Nieco więcej maszyn (rok do roku) zarejestrowano natomiast w Irlandii Północnej.
Średnia moc ciągników wyniosła 168,4 KM, czyli nieco więcej niż w roku poprzednim (166,3 KM), ale była niższa od rekordowego poziomu osiągniętego w 2020 r. (171 KM).
Patrząc na poszczególne przedziały mocy, główny spadek rejestracji dotyczył maszyn poniżej 140 KM, dla których w 2022 roku zarejestrowano o 13% mniej ciągników niż w roku poprzednim.
Włochy: duży wzrost sprzedaży minitraktorków do 19 KM
Po udanym 2021 roku sprzedaż ciągników we Włoszech gwałtownie spadła o ponad 17%, do 20 217 rejestracji. Najbardziej ucierpiały traktory średniej i dużej mocy. W szczególności segment o mocy od 56 do 75 koni mechanicznych spadł aż o 43,7%, przy łącznej liczbie 4354 zarejestrowanych egzemplarzy.
Liderem sprzedaży we Włoszech jest New Holland (3601 szt.), na drugim miejscu znajduje się John Deere (2011), zaś na trzecim Landini (1666). Spadek zanotowały również ładowarki teleskopowe, których we Włoszech w 2022 r. sprzedano 1175 szt (–21,2%).
Wzrost zanotowały jedynie minitraktorki o mocy do 19 KM, których zarejestrowano 1061 szt. (+26,2%). Te jednak nie są uwzględniane w ogólnym raporcie.
kg