Rekordowy eksport wołowiny z USA przekroczył 10 mld dolarów
Amerykańscy hodowcy bydła podsumowali wyniki eksportowe za 2021 r., który okazał się być rekordowym. Producenci wołowiny mają optymistyczne plany co do nowych rynków zbytu.
To był rekordowy rok eksportowy dla amerykańskiej wołowiny. Stany Zjednoczone sprzedały w 2021 roku mięso wołowe o wartości przekraczającej 10 miliardów dolarów, o 38% więcej, niż w 2020 r. Łącznie wyeksportowano 1,58 milionów ton, 15% więcej, niż w poprzednim roku.
Producenci wołowiny optymistycznie patrzą w przyszłość
Sukces eksportowy napędza optymizm w Krajowym Stowarzyszeniu Producentów Wołowiny (NCBA) i był jednym z głównych tematów dyskusji podczas spotkania branży w Houston pod koniec stycznia.
Mark Swanson, dyrektor generalny Birko Corporation i obecny przewodniczący Amerykańskiej Federacji Eksportu Mięsa (USMEF), mówił, że rozszerzenie eksportu amerykańskiej wołowiny jest ważne dla całego łańcucha dostaw.
– Jedną z korzyści płynących z zakończenia roku, w którym trzy największe rynki, Japonia, Korea Południowa i Chiny, osiągnęły próg 2 miliardów dolarów, plus, co jest pierwszym przypadkiem w naszej historii, stworzyło poczucie optymizmu dla całej branży – zaznaczał Swanson – Wszyscy w łańcuchu dostaw skorzystali na tym zwiększonym eksporcie i dolarach płynących z powrotem przez łańcuch dostaw. Eksport jest zdecydowanie naszym wspólnym interesem. Kiedy eksportuje się 15% całkowitej produkcji wołowiny, poczucie optymizmu i wartości płynącej z powrotem do całego łańcucha, naprawdę zwiększyło ogólną widoczność eksportu i potrzebę jego rozwoju.
Rozwój nie tylko na rynkach azjatyckich
Steve Hanson, ranczer i hodowca z Nebraski, który pełni funkcję sekretarza-skarbnika USMEF, zauważa, że wartość eksportu amerykańskiej wołowiny wyniosła około 400 dolarów za sztukę bydła opasowego w 2021 r. Jednocześnie, wzrost eksportowy wykracza poza główne azjatyckie rynki docelowe, takie jak Japonia, Korea Południowa i Chiny oraz Hongkong.
– Wartość 400 dolarów za głowę to niesamowita liczba, która wpływa na zarobek końcowy zarówno hodowcy, jak i producenta paszy, ale jest zawarta w wartości zwierzęcia i jesteśmy z tej wartości bardzo dumni – mówi farmer – Rozwijamy się nie tylko w Azji, gdzie Chiny, Korea Południowa i Japonia są obecnie naszymi ogromnymi klientami, przekraczającymi 2 miliardy dolarów zakupu rocznie, ale także rozwijamy się w pozostałej części świata. Zaczynamy docierać do Ameryki Środkowej i Południowej oraz Afryki. Zdobywamy wiedzę na temat tych rynków. Mamy tam nowe miejsca zbytu. To bardzo pozytywna informacja, którą się dzielimy i dzielimy się nią z przyjemnością – podsumował producent.
oprac. al na podst. US Meat Export Federation
fot. EnvatoElements
Aneta Lewandowska
<p>redaktor portalu topagrar.pl, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli zwierząt</p>
Najważniejsze tematy