Unijna polityka promocji - organizacje eko atakują hodowców, żądają zakazu promocji mięsa i mleka
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Unijna polityka promocji - organizacje eko atakują hodowców, żądają zakazu promocji mięsa i mleka

21.06.2021autor: wk

Przegląd unijnej polityki promocji stał się okazją do ataków na rolników-hodowców zwierząt gospodarskich oraz promowania wegańskiego stylu życia. Zdaniem organizacji ekologicznych Bruksela powinna zakazać promocji mięsa i mleka. Unijni farmerzy odpowiadają, że takie poglądy są aberracją a pieniądze z tych funduszy powinny być przeznaczone na transformację produkcji zwierzęcej w kierunku bardziej zrównoważonej.

W Unii Europejskiej trwa obecnie przegląd polityki promocji. Komisja Europejska przeprowadza konsultacje społeczne, poświęcone planowanym zmianom w tej polityce po 2022 roku w kontekście strategii „Od pola do stołu”. Konsultacje powinny zakończyć się 23 czerwca.

Dyskusja dała pretekst organizacjom ekologicznym oraz promującym wegański styl żywienia do ataków na sektor hodowlany. W opublikowanym na portalu Gazeta.pl artykule autorstwa aktywisty ProVeg Polska, można przeczytać m.in. że:

  • przemysłowa hodowla zwierząt niszczy klimat i środowisko na ogromną skalę, zaś nadmierna konsumpcja jest szkodliwa dla zdrowia,
  • w obliczu kryzysu klimatycznego nie powinniśmy finansować promocji mięsa i nabiału.

Także Greenpeace Polska namawia do podpisywania apelu, w którym domaga się, aby z „unijnej skarbonki” nie wydawać pieniędzy na promocję szkodliwej konsumpcji. 


- Miliony z tej skarbonki są wydawane na promowanie czegoś, co szkodzi naszemu zdrowiu, środowisku i zwierzętom - mięsa i nabiału. Dlatego domagamy się od Unii Europejskiej, by zaprzestała wydawania pieniędzy (naszych pieniędzy!) na szkodliwą promocję nadmiernej konsumpcji mięsa i nabiału i zadbała o zdrowie swoich mieszkańców i planety – pisze organizacja Dominika Sokołowska z Greenpeace Polska.

r e k l a m a


Polityka promocji musi być zrównoważona

Polskie organizacje rolnicze zwracają uwagę, że już teraz znaczna część środków z polityki promocji jest przeznaczona na produkty ekologiczne i ten trend będzie kontynuowany.

- Nasze pieniądze inwestowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej powinny wspierać transformację produkcji zwierzęcej w kierunku produkcji zrównoważonej. Polityka promocji powinna wspierać tę transformację tak, jak Komisja Europejska zaproponowała w strategii „Od pola do stołu” – mówi Jerzy Wierzbicki z Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego i przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca.


Konferencja w Parlamencie Europejskim

Z inicjatywy eurodeputowanej Elsi Katainen (grupa polityczna „Renew Europe- Odnowienie”) w Brukseli odbyło się spotkanie pt: „Bioróżnorodność, zmiany klimatyczne, zrównoważony rozwój” na temat przyszłości polityki promocyjnej UE. Debata koncentrowała się na promocji produktów zwierzęcych. Jej uczestnicy podkreślili, że wykluczenie mięsa z unijnych działań promocyjnych nie ma sensu zarówno z punktu widzenia zrównoważoności produkcji, jak i jej konkurencyjności.


Wspierać konkurencyjność i eksport

Organizator wydarzenia, eurodeputowana Elsi Katainen, uznała, że ​​ - Musimy zabezpieczyć kluczowy cel polityka promocji, czyli wspieranie konkurencyjności i eksportu europejskiej żywności. Zamiast wyłączać określone produkty z polityki promocyjnej, powinniśmy używać jej jako narzędzie do stymulowania zrównoważonej produkcji od warzyw po zwierzęta gospodarskie. Kluczem jest, aby polityka promocyjna bardziej atrakcyjna i dostępna dla małych i średnich gospodarstw – powiedziała Elsi Katainen.

Na konferencji zaprezentowano wiele przykładów udanych programów promocji pochodzenia zwierzęcego, które przyczyniły się do poprawy konkurencyjności produktów rolnych z UE.

- Promocja jest niezwykle ważna abyśmy w zglobalizowanej gospodarce, tak abyśmy mogli konkurować z Brazylią, USA czy Kanadą czy innymi krajami trzecimi – powiedział Erik Kam z Duńskiej Rady ds. Rolnictwa.

Powtarzając ten argument, Birthe Steenberg, sekretarz generalny AVEC reprezentująca unijny sektor drobiarski, dodała: - Promocja jest niezbędna, ponieważ unijne produkty konkurują z tańszymi produktami z krajów trzecich, które nie spełniają norm tak wysokich jak unijne. A tendencja ta nieuchronnie zostanie wzmocniona wdrożeniem Zielony Ład.


Walor zdrowotny

Podczas konferencji zwrócono także uwagę, na ważną rolę mięsa w zbilansowanej diecie.

- Czerwone mięso i nabiał to pokarmy bogate w składniki odżywcze. Jeśli zostaną znacznie zredukowane lub wręcz wykluczone z naszej diety, spowoduje to większe obciążenia chorobami zarówno w Europie, jak i na świecie. W szczególności dotknie to kobiety, dzieci i osoby starsze, które będą zmagać się z niedokrwistością spowodowaną niedoborem żelaza, upośledzeniem wzrostu dzieci, osteoporozą i sarkopenią - powiedziała Alice Stanton, profesor farmakologii sercowo-naczyniowej w Royal College of Chirurdzy.


Kluczowy element

Copa-Cogeca podkreśla, że jesteśmy teraz w kluczowym momencie, w którym UE będzie musiała zdecydować, czy chce wspierać zrównoważone rolnictwo wraz z jej bogatym dziedzictwem kulinarnym czy woli się poddać bezpodstawnym przekonaniom ideologicznym i zgodzić na import produktów o niższej jakości z krajów trzecich. wk

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności

Mniej owoców, warzyw i mleka! Co dalej z „Programem dla szkół”?

Będzie mniej porcji owoców i warzyw oraz mleka dostarczanych dzieciom w ramach „Programu dla szkół”. Ograniczenia to efekt mniejszej dotacji na ten cel z Unii Europejskiej.

czytaj więcej
Aktualności

Organizacje rolnictwa: trzeba promować mięso, a nie usuwać je z talerza

Celem polityki promocji jest zapewnienie konkurencyjności unijnego rolnictwa podkreśla Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. Dlatego niedopuszczalne jest dyskryminowanie i wykluczenie z niej produktów takich jak mięso czy wino. Fundusze na te cel powinny za to wspierać zrównoważoną transformację szczególnie w produkcji zwierzęcej. 

czytaj więcej

Jak zapewnić dobrą kondycję krów w oborze z posadzką szczelinową?

Po blisko 2 latach oczekiwania na zakup sąsiadującej z gospodarstwem działki, Sebastian Buczyński mógł wreszcie zrealizować swoje plany. Z pomocą aktywnie pomagających mu rodziców Barbary i Leszka Buczyńskich, całkowicie zmienił oblicze rodzinnego gospodarstwa, w którym oficjalnym następcą został w 2016 roku.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)