Umowa zbożowa: Dlaczego Rosja blokuje statki?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Umowa zbożowa: Dlaczego Rosja blokuje statki?

07.06.2023autor: Maryia Khamiuk

Na początku czerwca Wspólne Centrum Koordynacyjne w Stambule ogłosiło, że Rosja odmówiła zarejestrowania floty, która miała brać udział w Inicjatywie zbożowej. Takie postępowanie wymusiło oczekiwanie aż 50 statków w kolejce na inspekcję. Trzy dni po odmowie, Rosjanie wznowili rejestrację przybywającej do załadunku floty, niestety poważnie naruszając ustalone procedury.

1 czerwca Wspólne Centrum Koordynacyjne (JCC) w Stambule poinformowało o kolejnej odmowie rosyjskiej delegacji zarejestrowania floty do udziału w Czarnomorskiej inicjatywie. To spowodowało, że Wspólne Centrum Koordynacyjne nie miało możliwości sporządzenia planu inspekcji w pierwszym dniu czerwca. Wcześniej 30 i 31 maja, Rosja zarejestrowała tylko 1 statek do inspekcji w porcie Czarnomorskim.

Jak wynika z oświadczenia Centrum Koordynacyjnego, przyczyną blokowania rejestracji nowych statków jest brak eksportu rosyjskiego amoniaku, który przed rozpoczęciem wojny był transportowany rurociągiem Togliatti-Odessa. Przepustowość tej linii wynosiła około 2,5 mln ton rocznie.

Statki czekają po 3 miesiące

Odmawianie rejestracji nowych statków, które chcą uczestniczyć w Inicjatywie zbożowej, spowodowało nagromadzenie floty na tureckich wodach terytorialnych. Kolejka wynosiła 50 statków, które miały przetransportować 2,4 miliona ton żywności do innych krajów. Przy tym niektóre z tych statków oczekują na inspekcję już od ponad 3 miesięcy. Blokowanie rejestracji nowych statków oraz brak przeprowadzanych inspekcji generują straty w wysokości ponad 1 miliarda dolarów, co wpływa na światowe koszty żywności.

- Zablokowanie rejestracji nowej przybywającej floty, jak również zablokowanie największego portu „Piwdennyj” jest rażącym naruszeniem warunków Inicjatywy Zbożowej, pod którą podpisał się również kraj-agresor – zareagowało Ministerstwo Rozwoju Społeczności, Terytoriów i Infrastruktury Ukrainy.

Po kilku dniach ignorowania czekających na inspekcję statków, 4 czerwca Rosja zarejestrowała dwa statki do udziału w Inicjatywie Zbożowej. To byłoby dobrą wiadomością, gdyby ta procedura była zgodna z przyjętymi zasadami kontroli w ramach tego porozumienia. Umowa Zbożowa przewiduje, że najdłużej oczekujące statki powinny być skontrolowane jako pierwsze. Tymczasem Rosja zignorowała te wytyczne, rejestrując 4 czerwca dwa przybywające statki, które tego samego dnia były zadeklarowane do udziału w inicjatywie.

- Rosjanie zlekceważyli tym samym konieczność skontrolowania 56 statków, które od dłuższego czasu (niektóre ponad 3 miesiące) czekają na wejście do ukraińskich portów – czytamy w oświadczeniu ukraińskiego resortu.
r e k l a m a

Niezrozumiała i nieprzejrzysta rejestracja floty

Rejestracja floty przez Rosję we Wspólnym Centrum koordynacyjnym (SKC) jest ograniczona, a logika wyboru statków do rejestracji jest niezrozumiała i nieprzejrzysta. Strona rosyjska nie podaje żadnych kryteriów dotyczących liczby i kolejności wyboru statków do rejestracji, co komplikuje planowanie pracy dla wszystkich uczestników inicjatywy zbożowej. Rosjanie wykonują zwykle tylko połowę planu inspekcji, co wpływa na średnią liczbę inspekcji przeprowadzanych dziennie.
Obecnie na tureckich wodach terytorialnych na inspekcję oczekuje, aż 67 statków, z których 58 – ma być załadowane żywnością w ukraińskich portach, a 9 – już jest załadowanych. W ciągu ostatniego tygodnia jedynie 8 statków z 400 tys. ton żywności zostało wysłanych z portów „Odessa” i „Czarnomorsk”.

Mkh na podst. Black Sea Grain Initiative Joint coordination Centre/United Nations, Ministerstwo Rozwoju Społeczności, Terytoriów i Infrastruktury Ukrainy
fot. envato.elements
autor Maryia Khamiuk

Maryia Khamiuk

dziennikarz, współpracownik PWR Online

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Wojna Rosja - Ukraina a rolnictwo

Ukraiński gigant zbożowy omija Morze Czarne, eksportuje ziarno Dunajem

Ukraiński gigant zbożowy Nibulon, przed wojną największy eksporter ziarna w kraju, który stracił założyciela w rosyjskim ataku rakietowym, nie zbankrutował dzięki decyzji o budowie terminalu na Dunaju. To nie jedyny eksporter zboża, który musiał poradzić sobie z trudną sytuacją.

czytaj więcej
Aktualności

Umowa zbożowa wygasa za tydzień. Jej dalsze losy niepewne

Obecnie z zapartym tchem wyczekuje się decyzji Rosji w sprawie kontynuacji umowy zbożowej po 17 lipca. Sytuacja jest niepewna. 

czytaj więcej
Aktualności

Umowa zbożowa przedłużona. Eksport towarów z Ukrainy przez Morze Czarne możliwy przez kolejne 60 dni

Jako pierwszy o porozumieniu i przedłużeniu umowy zbożowej o 60 dni poinformował Prezydent Turcji Tayyip Erdogan, następnie Rosja, Ukraina i ONZ potwierdziły tę informację. Ambasador Rosji nie ukrywa jednak, że dalej mają nadzieje, na spełnienie rosyjskich postulatów.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)