r e k l a m a
Partnerzy portalu
Strona główna>Artykuły>Prawo>Aktualności>Powstanie port przeładunkowy w Emilianowie. KOWR podpisał umowę
Powstanie port przeładunkowy w Emilianowie. KOWR podpisał umowę
07.08.2020autor: Kamila Szałaj
Na budowę suchego portu przeładunkowego region Kujaw i Pomorza czeka od lat. Teraz inwestycja nabiera realnych kształtów, bo KOWR właśnie podpisał umowę na budowę terminala w Emilianowie. Stąd w świat wyruszą także produkty rolne.
Kilka dni temu w Emilianowie (pow. bydgoski, woj. kujawsko-pomorskie) KOWR, PKP i Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zawarły umowę dotyczącą budowy terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo. Będzie to pierwszy w woj. kujawsko-pomorskim suchy port przeładunkowy dla towarów rolno-spożywczych.
Emilianowo to niewielka miejscowość w powiecie bydgoskim, gdzie na 5 ha ma powstać suchy port przeładunkowy i specjalna baza magazynowa. Obecnie znajduje się tam stacja kolejowa magistrali węglowej, która zostanie rozbudowana i zmodernizowana, a następnie wykorzystana do transportu towarów do portów nadmorskich. Terminal w Emilianowie będzie bezpośrednim zapleczem portów w Trójmieście, istotnie zwiększając obroty portów morskich.
- Do Emilianowa towary dotrą samochodami ciężarowymi, a następnie zostaną przeładowane na platformy kolejowe i pojadą nad morze - wyjaśnił w rozmowie z nami Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR.
r e k l a m a
W stacji w Emilianowie może być więc zrealizowana część zadań, która do tej pory była wykonywana w porcie morskim. Skróci to czas oczekiwania na załadunek, a możliwości przeładunkowe portu zbożowego w Gdyni zwiększą się. Łatwiej będzie z wielu miejsc w Polsce, np. Nakła, Konina czy Piły dowieźć kontener do Emilianowa niż ciężarówkami jechać do Gdyni.
– Inwestycja ta zapewni możliwość przeładunku i zamiany środków transportu towarów, w tym w szczególności towarów rolno-spożywczych. Budowa terminalu przyczyni się do poprawy logistyki i handlu oraz ułatwi eksport – powiedział Wojciech Kędzia, zastępca dyrektora generalnego KOWR.
Ponadto być może w przyszłości punkt przeładunkowy w Emilianowie stanie się częścią bydgoskiego węzła multimodalnego. W jego skład wejdzie także port rzeczny, więc towary będzie się woziło zarówno samochodami, koleją, jak i barkami po Wiśle.
- Emilianowo to wielka szansa także dla naszego rolnictwa. Jest to przedsięwzięcie unikalne, polegające na połączeniu możliwości logistycznych: drogowych, kolejowych, lotniczych, a za jakiś czas poprzez kaskadyzację Wisły, wodnych w jednym miejscu – zaznaczył Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa.
Planowana inwestycja cieszy także rolników.
- Wszelkie działania, które spowodują, że zwiększy się możliwość sprzedaży produktów rolnych są na wagę złota – powiedział w rozmowie z nami Ryszard Kierzek, prezes Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej.
W ostatnich dniach KOWR utworzył spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Jej kapitał założycielski wynosi dwa mln zł i zostanie przeznaczony na sporządzenie m.in.: map do celów projektowych, operatu dendrologicznego i operatu wodno-prawnego, raportu oddziaływania na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, programu funkcjonalno-użytkowego oraz kosztorysu inwestorskiego, dokumentacji przedprojektowej i dokumentacji projektowej.
Plany wybudowania stacji przeładunkowej mają już kilka lat. Nabrały tempa, gdy rok temu KOWR podpisał porozumienie o współpracy na rzecz wybudowania portu w Emilianowie z wojewodą kujawsko-pomorskim, PKP, Portem w Gdyni i Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym.
ksz, fot. WikiCommon
Kamila Szałaj
redaktor w zespole PWR Online
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a