Niedrożne kanały dystrybucji? To nie jedyny problem branży mięsnej
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Niedrożne kanały dystrybucji? To nie jedyny problem branży mięsnej

13.05.2020autor: Dorota Kolasińska

Wywołane pandemią koronawirusa ograniczenie dostępu producentów żywności do wielu kanałów dystrybucyjnych, to problem, który dotyka szczególnie firm z branż mięsnej. Nie oznacza to jednak, że na korona-kryzysie wszyscy tracą. Niektóre przedsiębiorstwa mięsne notują rekordowe wyniki.

Ograniczona drożność części kanałów dystrybucji ma związek m.in. z decyzjami rządu o zamknięciu restauracji (możliwa jest jedynie sprzedaży „na wynos”), hoteli i pensjonatów.

– Sektor HoReCa jest niezwykle istotnym nabywcą produktów spożywczych, dlatego tak znaczące ograniczenie jego funkcjonowania, w oczywisty sposób przekłada się na spadki poziomu sprzedaży. Nie bez znaczenia są też obostrzenia dotyczące liczby klientów w punktach handlowych, uwarunkowane rozporządzeniem rządowym. Te ograniczenia, choć nieco już zmodyfikowane, nadal jednak wywierają wpływ na obniżenie sprzedaży – przyznaje Bogusław Miszczuk, prezes Grupy Sokołów.

W związku ze wstrzymaniem zamówień przez branżę HoReCa, pojawia się nadpodaż części asortymentu, wykorzystywanego wcześniej na dużą skalę w tym sektorze. To skutkuje spadkami cen, co jest zauważalne między innymi w przypadku surowca wieprzowego, wołowego i drobiowego.

r e k l a m a
– Na bieżąco śledzimy sytuację rynkową i zmiany w poziomie popytu i sprzedaży, a naszą produkcję dostosowujemy do wielkości zapotrzebowania na rynku. Aktywnie poszukujemy również nowych możliwości sprzedaży – podkreśla Miszczuk. Zaznacza, że takie działania pomagają zachowywać ciągłość produkcji i dystrybucji.

Warto przy tym zauważyć, że panika wywołana pojawieniem się ograniczeń w związku z Covid-19 stymulowała konsumentów do tworzenia zapasów, w tym przede wszystkim spożywczych.

– Kolejne dramatyczne informacje podawane w mediach tylko pobudzały popyt, co obserwowaliśmy z rosnącym zdziwieniem – mówi Alicja Kosmala-Protorska, dyrektor w firmie Tako. Dodaje, że marzec i kwiecień to w jej firmie historycznie najlepsze miesiące pod względem obrotu oraz wypracowanej marży.

– Ta sytuacja dotyczy nie tylko w naszej własnej dystrybucji, lecz również wielu z naszych partnerów biznesowych – zauważa.

Efekt ten udało się uzyskać dzięki dywersyfikacji kanałów sprzedaży. Tako operuje w kanale hurtowym, współpracuje ze sklepami tradycyjnymi oraz z mniejszymi i większymi lokalnymi sieciami. Poza tym firma obsługuje na poziomie regionalnym duże ogólnopolskie markety oraz ma własną sieć sklepów. – W kanale HoReCa dopiero raczkujemy – wskazuje Alicja Kosmala-Protorska.

– Największe wzrosty odnotowaliśmy w sklepach własnych. Znacznie wzrósł koszyk zakupowy a także liczba klientów. Niektóre ze sklepów odnotowały wzrosty na poziomie 80 proc.! Średnio wzrosty na sklepach własnych to 50-60 proc. Bardzo dobrze poradziły sobie sieci lokalne a najmniejsze wzrosty odnotowaliśmy na dużych marketach – komentuje.

Źródło: Wiadomości handlowe
autor Dorota Kolasińska

Dorota Kolasińska

<p>redaktor portalu topagrar.pl i działu top bydło, zootechnik, specjalista w zakresie hodowli bydła mięsnego i mlecznego</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności

Znakowanie mięsa na wagę flagą kraju pochodzenia będzie obowiązkowe

Z końcem września wejdą w życie przepisy, które nałożą obowiązek znakowania mięsa sprzedawanego na wagę grafiką z flagą państwa, z którego ono pochodzi - poinformował resort rolnictwa.

czytaj więcej
Aktualności branżowe

Dramat farmerów w USA

Koronoawirus zamknął ubojnie w USA. W chlewniach przerastają tuczniki. Farmerzy zaczynają uśmiercać świnie, a prezydent Trump wprowadza w życie ustawę z 1950 r. Co dalej z amerykańską branżą mięsną?

czytaj więcej
Aktualności branżowe

W cieniu COVID-19 branża zaostrza walkę z ASF

Pojawienie się epidemii koronawirusa budzi obawy przed bardzo poważnymi w skutkach zakłóceniami i przerwami w produkcji żywca wieprzowego. W cieniu pandemii trwa jednocześnie walka z ASF. Hodowcy proponują nowe rozwiązania dotyczące bioasekuracji, m.in. sprzedaż świń bez badania krwi.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)