r e k l a m a
Partnerzy portalu
Handel pomiędzy UE a Ukrainą wzrósł o 40%
24.03.2023autor: Maryia Khamiuk
Wzajemny handel rolny pomiędzy Ukrainą a krajami Unii Europejskiej osiągnął w 2022 roku rekordowy poziom – 16,5 mld dolarów, a dodatnie saldo stanowiło 9,7 mld dolarów – Narodowy Centrum Badawczy „Instytut Gospodarki Rolnej” (IAE).
Oznacza to wzrost, aż o 39% w porównaniu z poziomem 2021 roku, który także był rekordowym i stanowił 11,9 mld dolarów. Jak zauważył wicedyrektor Narodowego Centrum Badawczego Mykoła Pugaczow, głównymi partnerami dla Ukrainy były takie kraje jak:
- Polska,
- Rumunia,
- Hiszpania,
- Holandia,
- Włochy,
- Niemcy i Węgry, stanowią 77% całkowitego krajowego obrotu handlowego produktami rolno-spożywczymi z Unią Europejską.
Jakie produkty importuje Ukraina z krajów UE?
W 2022 roku Ukraina nieco zmniejszyła import z państw członkowskich UE – o 17%, wartość produktów zagranicznych wyniosła 3,38 mld dolarów. Wyróżniło się kilka grup produktów:
- Napoje, głównie alkoholowe (308 mln USD);
- Pozostałości i odpady, produkty do karmienia zwierząt (291 milionów USD);
- Różne produkty spożywcze, ekstrakty i koncentraty (290 milionów USD).
Oprócz tego produkty mleczne stanowiły 6% ukraińskiego importu z UE, przy czym ser był produktem „sztandarowym” zakupionym za 180 mln USD. Wielkość dostaw gotowych produktów zbożowych na rynek ukraiński wyniosła 207 mln USD, a import mięsa wraz z podrobami wyniósł także 207 mln USD. Po raz pierwszy znaczne koszty przypadły na warzywa, które zostały zakupione za 183 miliony dolarów.
Zobacz także: Elewarr: Nie skupujemy zbóż Ukrainy. Kto odpowiada za import ziarna?
Zobacz także: Elewarr: Nie skupujemy zbóż Ukrainy. Kto odpowiada za import ziarna?
Pomimo spadku dostaw tytoniu i wyrobów tytoniowych o 43% w porównaniu z 2021 r. oraz niewielkiego spadku ogólnego importu, Mykoła Pugaczow spodziewa się, że Unia Europejska pozostanie w tym roku głównym partnerem w zewnętrznym handlu rolnym Ukrainy. Wynika to z braku ceł na produkty z Ukrainy, dobrze rozwiniętych tras logistycznych oraz braku alternatyw dla tego regionalnego stowarzyszenia transportu zarówno drogowego, jak i kolejowego, przyczyniających się do wzmocnienia integracji gospodarczej między tymi stronami.
Oprac. mkh na podst. iae.org.ua
fot. envato.elements
Maryia Khamiuk
dziennikarz, współpracownik PWR Online
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a