Rosjanie opóźniają pracę korytarza zbożowego. Ukraina prosi o pomoc ONZ i Turcję
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Rosjanie opóźniają pracę korytarza zbożowego. Ukraina prosi o pomoc ONZ i Turcję

08.03.2023

Rosjanie nie są zadowoleni z warunków „umowy zbożowej”, która została podpisana dla zorganizowania bezpiecznego eksportu żywności z oblężonej Ukrainy. Po pierwsze, ze względu na to, że Rosjanie uważają, że inicjatywa zbożowa jest realizowana na innych zasadach niż początkowo deklarowano. Ukraina z kolei zgłasza Turcji i OZN poważne problemy z transportem, które celowo powoduje Rosja.

Z artykułu dowiesz się

  • dlaczego Ukraina prosi o pomoc ONZ i Turcję?
  • w jaki sposób Rosjanie opóźniają realizację dostaw w ramach umowy zbożowej na Morzu Czarnym?

Rosjanie nie chcą przedłużenia umowy dot. korytarza zbożowego na Morzu Czarnym

18 marca br. wygasa umowa zawarta pomiędzy Ukrainą i Rosją, w czym również uczestniczyła Turcja i ONZ. Mówi się o prawdopodobieństwie jej przedłużenia, jednak Rosjanie mogą stawiać opór.

Jak zaznacza Siergiej Wierszynin, wiceszef Ministerstwa Spraw Zewnętrznych Rosji, 70% dostaw stanowi kukurydza i zboże na cele paszowe, a ponadto produkty te nie trafiają zgodnie z ustaleniami do krajów najbiedniejszych, ale rozwiniętych.

- Jest wysyłana głównie do krajów o wysokim poziomie dochodów (47%) i powyżej średnich. Tylko 3% produktów trafiło do krajów potrzebujących (Somalia, Etiopia, Jemen, Sudan, Afganistan, Dżibuti) – powiedział Wierszynin powołując się na dane rosyjskich przedstawicieli Inicjatywy Zbożowej.

Według rosyjskiego MSZ przedłużenie inicjatywy zbożowej kończącej się już 18 marca br. nie będzie korzystne dla Rosji, gdyż ten kraj nie będzie nadal mógł eksportować swoich produktów spożywczych i nawozów. Rosyjski eksport rolny nie był objęty zachodnimi sankcjami bezpośrednio, natomiast zablokowanie branży płatniczej, logistycznej i ubezpieczeniowej stanowi przeszkodę w możliwości eksportu własnego zboża i nawozów.

- Bez odczuwalnych rezultatów w realizacji memorandum Rosja-ONZ, przede wszystkim w sprawie rzeczywistego zniesienia sankcji z rosyjskiego eksportu rolnego, koncepcja pakietu porozumień w Stambule i przedłużenie ukraińskiego dokumentu są niepraktyczne – powiedział wiceszef MSZ.

r e k l a m a

Rosjanie opóźniają pracę korytarza zbożowego. Ukraina prosi o pomoc ONZ i Turcję

Wczoraj ukraiński rząd opublikował wspólne oświadczenie, w którym wyraża duże zaniepokojenie w sprawie działań rosyjskich przedstawicieli inspekcji, gdyż powodują nie tylko znaczne opóźnienia w funkcjonowaniu korytarza zbożowego, ale również podważają zawartą umowę zbożową. Problem ten utrudnia żeglugę na Morzu Czarnym i zagraża swobodnemu dostępowi żywności na rynki światowe.

Zgodnie z oświadczeniem zespoły inspekcyjne we Wspólnym Centrum Koordynacyjnym w Stambule, w skład których wchodzą rosyjscy przedstawiciele, już od kilku miesięcy systematycznie opóźniają inspekcję statków przepływających przez Cieśninę Bosfor do lub z portów ukraińskich.

- W szczególności rosyjscy inspektorzy celowo spowalniają terminy kontroli, regularnie żądają nieuregulowanej dokumentacji, odmawiają pracy w godzinach pracy i szukają innych nieuzasadnionych powodów do wstrzymania kontroli. Codziennie odbywa się mniej niż połowa z zaplanowanych kontroli – czytamy w apelu.

Systematyczny spadek obrotów towarowych

Ukraiński rząd podkreśla, że takie destrukcyjne zachowanie powoduje systematyczny spadek obrotów towarowych w ramach umowy zbożowej. W ciągu ostatnich trzech miesięcy  10 milionów ton ukraińskiej żywności nie dotarło do miejsca przeznaczenia. Obecnie ponad 140 statków czeka na swoją kolej w cieśninie Bosfor, większość z nich oczekuje na na załadunek już ponad miesiąc. W rezultacie bezpieczeństwo żywnościowe w krajach zależnych od eksportu ukraińskich produktów rolnych jest zagrożone, zwłaszcza w krajach afrykańskich i azjatyckich.

Ukraińskie porty są zniszczone

Oprócz tego Ukraińcy oskarżają Rosję o niszczenie infrastruktury portowej Ukrainy, stwarzanie zagrożeń dla ukraińskich południowych obwodów przybrzeżnych i utrudnianie funkcjonowania korytarza zbożowego Morza Czarnego, wykorzystując w ten sposób możliwość swobodnej żeglugi handlowej z rosyjskich portów. W 2022 roku natężenie ruchu przez rosyjskie porty morskie w basenie Morza Azowsko-Czarnomorskiego przekroczyło dane za 2021 r. – ponad 250 mln ton. Jednak inspekcje tych statków w cieśninie Bosfor nie mają miejsca, co pozwala Rosji używać statków handlowych do przyjmowania ładunków wojskowych w celu kontynuowania wojny z Ukrainą.

- Wzywamy ONZ i Turcję do zażądania od Federacji Rosyjskiej natychmiastowego zaprzestania sztucznych opóźnień w pracy korytarza zbożowego przez Morze Czarny, do powstrzymania próby RF użycia żywności jako broni i odblokowania żeglugi handlowej do ukraińskich portów – apeluje rząd Ukrainy.

mkh na podst. RTVI,  Black Sea Grain Initiative Joint Coordination Centre/United Nations, Ministerstwo Spraw Zewnętrznych Ukrainy

Fot. Envato Elements

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Izby rolnicze: zniesienie ceł na produkty rolne z Ukrainy oznacza upadek polskiego rolnictwa

Rolnicy nie zgadzają się na całkowite zniesienie ceł na zboża i inne produkty rolne z Ukrainy. Ale UE jest przeciwnego zdania i już szykuje uchylenie na kolejny rok. W ogóle nie bierze pod uwagę, że brak opłaty celnej od produktów z Ukrainy jest równoznaczny z upadkiem polskiego rolnictwa.

czytaj więcej
Aktualności

Handel pomiędzy UE a Ukrainą wzrósł o 40%

Wzajemny handel rolny pomiędzy Ukrainą a krajami Unii Europejskiej osiągnął w 2022 roku rekordowy poziom – 16,5 mld dolarów, a dodatnie saldo stanowiło 9,7 mld dolarów – Narodowy Centrum Badawczy „Instytut Gospodarki Rolnej” (IAE).

czytaj więcej
Dopłaty, PROW i VAT

Dopłaty do zbóż: Zgodnie z jakimi warunkami rolnik otrzyma wsparcie do pszenicy i kukurydzy?

Prawie miesiąc temu wicepremier i minister rolnictwa Henryk Kowalczyk zapowiedział uruchomienie dopłat do zbóż dla rolników, którzy uprawiali pszenicę i kukurydzę oraz z uwagi na nadmierny import ziarna z Ukrainy ponieśli straty finansowe sprzedając ziarno po 15 grudnia 2022 roku. Dwa tygodnie temu ukazał się stosowne rozporządzenie, ale postanowiliśmy zapytać ministerstwo rolnictwa o szczegóły, których w rozporządzeniu nie udało nam się znaleźć.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)