Klasyki samochodów rolniczych – pokazy Tarpana w Szreniawie!
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Klasyki samochodów rolniczych – pokazy Tarpana w Szreniawie!

17.10.2020autor:

Już w przyszły weekend (24 – 25.10) w Szreniawie odbędą się pokazy klasyków wśród samochodów rolniczych – Tarpanów.

W motoryzacyjnym „spektaklu” wezmą udział eksponaty z wystawy „Muzeum Tarpana”, która powstała niespełna rok temu w Muzeum Narodowym Rolnictwa. To kolejna wystawa - tym razem w roli głównej będą Tarpany. Produkowano je w latach 1973-1995 w poznańskim Antoninku. Te samochody użytkowe były przeznaczone w znacznej części dla sektora rolniczego.

17 różnych modeli Tarpana

Wystawa „Muzeum Tarpana” liczy sobie 34 pojazdy w tym 17 Tarpanów. Każdy z nich jest w innej odmianie w zależności od roku produkcji i przeznaczenia. Wystawę rozpoczyna najstarszy eksponat – Lublin 51 z 1955 roku, a kończy egzemplarz Fiata 126el z pożegnalnej serii „Happy End” z roku 2000.  W muzealnym przedstawieniu wezmą udział takie eksponaty, jak m.in Tarpan 233 Standard, Tarpan 233 RS napędzany 3-cylindrowym silnikiem Perkinsa z drewnianą skrzynią ładunkową oraz wręcz specjalistyczny model 239D z silnikiem Diesla z zamontowanym podnośnikiem koszowym. Uczestnicy tej imprezy będą mogli zobaczyć także Tarpana w wersji Honker, przeznaczonego dla wojska modelu 4012 oraz off-roadowej wersji 4032. W programie jest przewidziane także spotkanie przy samochodach z konstruktorami samochodów rolniczych Tarpan 233-239D oraz quizy i konkursy dla zwiedzających.

Prawie 5 lat zbierania eksponatów

Idea stworzenia ekspozycji w Szreniawie narodziła się w 2015 roku. Głównym założeniem było zaprezentowanie zwiedzającym samochodu przeznaczonego dla gospodarstw jako pojazd użytkowy i odpowiednik dzisiejszego Vana, w którym rolnik mógł zmieścić bez przeszkód całą swoją rodzinę. Ładowność Tarpana nie była zawrotna, to zaledwie 600 kg, a w tamtych czasach popularny Żuk i Nysa mogły przewieźć więcej. Nic jednak nie mogło się równać z uniwersalnością konstrukcji z Antoninka, która w niektórych wersjach oferowała wybór między zwiększeniem przestrzeni ładunkowej lub miejsca dla pasażerów. Odbywało się to przez przesunięcie tylnej ściany kabiny Tarpana. Z 17 Tarpanów na wystawie, 6 udało się gruntownie odnowić, a pozostałe poddano starannej konserwacji.

opr. łs
fot/video: Łukasz Siara

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Rolnicze klasyki na OLD-ROL k.Opola

Blisko 100 kolekcjonerów maszyn zjawiło się na zlocie starych traktorów OLD-ROL.To już II edycja tego wydarzenia, w tym roku odbyło się ono na terenie firmy Strzoda Maszyny Rolnicze w Solcu, niedaleko Opola.

czytaj więcej

Ursus C-45 w ten weekend w Muzeum Rolnictwa Szreniawie!

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w podpoznańskiej Szreniawie w najbliższy weekend zaprasza do siebie wszystkich fanów techniki rolniczej. Będzie można podziwiać pierwsze modele Ursusów produkowanych w Warszawie – C45 oraz C–325.

czytaj więcej

Historia pasji do starych traktorów

Leszek Nowak to znany w kraju kolekcjoner starych ciągników. Jest też prezesem klubu „Traktor i Maszyna”, organizującego doroczny festiwal w Wilkowicach.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)