Claas Xerion TS: 4 gąsienice w Wielkopolsce i na Warmii
Rok temu firma Claas przedstawiła swój flagowy model ciągnika na 4 gąsienicach. Po tegorocznych żniwach Xerion TS testowany był w Wielkopolsce i na Warmii. Jak się spisał?
Xerion to flagowy ciągnik marki Claas, który występuje w wersjach: z obracaną kabiną do pracy w silosie lub w lesie, a także z przestrzenią do zabudowy np. beczką do rozlewania gnojowicy. Tworząc wersję TS (Trac System) firma Claas dołączyła do producentów maszyn dużej mocy z gąsienicowym układem jezdnym. Ciągnik zadebiutował rok temu, a już po tegorocznych żniwach ruszył do pracy na polach w Wielkopolsce i na Warmii. Na przełomie lata i jesieni był testowany przez przedsiębiorców rolnych.
– Aby pokazać niezawodność i możliwości ciągnika Claas Xerion 5000 TS, powierzyliśmy go rolnikom pracującym przy uprawie roli w zróżnicowanych warunkach – od lekkich ziem wielkopolskich po ciężkie gleby na terenie Warmii. Xerion 5000 TS pracował z różnymi maszynami towarzyszącymi o szerokości do 12,5 m przy uprawie płytkiej, a przy głębokiej – z 8-metrowym narzędziem towarzyszącym. Łącznie ciągnik wykonał pracę na około 500 ha i przepracował ponad 50 godzin. Zgodnie z danymi zarejestrowanymi przez system Telematics osiągnął bardzo niskie wartości spalania – od 4 do 6,35 l/ha – podczas lekkiej pracy z agregatami talerzowymi: Lemken Gigant o szerokości 12 m, Köckerling Rebel o szerokości 12,5 m oraz Agrisem Disc-O-Mulch Gold o szerokości 9 m. Natomiast w uprawie głębokiej, podczas pracy ciężkiej z kultywatorami Horsch Tiger 5, 6 i 8 AS, spalanie wyniosło od 12 do 17 l/ha, co pokazało, jak niezwykle wydajny i efektywny jest ten ciągnik – mówi Barbara Raba-Przybylak, Product Manager ds. Ciągników w firmie Claas.
Moc przy niskich obrotach silnika
Do niskiego zużycia paliwa przyczynia się silnik ciągnika Xerion 5000, który maksymalny moment obrotowy 2600 Nm osiąga już od 1300 obr./min. Nie bez znaczenia są również niskie obroty postojowe – 730 obr./min oraz inteligentne sterowanie przekładnią, które odciąża traktorzystę i zwiększa jego komfort pracy.
A propos komfortu: producent deklaruje, że niskie obroty silnika oraz dobre wyciszenie zapewniają niski poziom hałasu w kabinie. Z kolei umieszczenie kabiny na środku ciągnika w połączeniu z amortyzacją ogranicza przenoszenie drgań z narzędzia towarzyszącego i kół ciągnika.
Konstrukcja ramowa, bez przegubu
Xerion to ciągnik zbudowany na pełnej ramie – bez przegubu, w jaki wyposażone są niektóre ciągniki dużej mocy. Według producenta to zwiększa sztywność konstrukcji, a tym samym wytrzymałość na bardzo duże obciążenia podczas pracy w głębokiej uprawie. Dwie osie skrętne sprawiają, że ciągnik jest zwrotny, a tył pojazdu nie zachodzi na zakręcie, co ma znaczenie w transporcie podczas pracy z przyczepą przy odbiorze ziarna od kombajnu. System dynamicznego kierowania umożliwia wykonanie pełnego skrętu przy mniejszej niż standardowa liczbie obrotów kierownicą.
Koła zamiast gąsienic
Gąsienicowy układ jezdny ma swoje mocne i słabe strony. Jeśli okaże się, że w danej pracy lepiej sprawdzą się koła, jest możliwość zdjęcia układu gąsienicowego. Wystarczy w dwóch miejscach zabezpieczyć wózek jezdny sworzniami pod piastą, a następnie odbezpieczyć siłownik hydrauliczny w dolnej części wózka gąsienicy. Po odkręceniu śrub wokół piasty, za pomocą ładowarki teleskopowej z widłami do palet można zdjąć wózek jezdny. Następnie założyć odpowiednie koła i gotowe.
Codzienna obsługa
Claas zadbał także o łatwą i sprawą codzienną obsługę. Poziomy olejów, w tym także silnikowego, można sprawdzić z kabiny. Oczyszczenie chłodnic z nadmiaru pyłu i kurzy, to także proste zadanie i można je wykonać nawet podczas pracy, korzystając z wentylatora ze wstecznymi obrotach. Okresy przeglądów we wszystkich modelach Xerion wydłużono do 1000 mth, co ma zmniejszyć koszty i czas przestoju ciągnika w sezonie.
opr aj
fot. firmowe
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy