Rekordowy dla branży może być ten rok. Z danych przytoczonych przez Organic Trade Association wynika, że spożycie produktów ekologicznych podczas pandemii koronawirusa jest dużo większe niż kiedykolwiek!
Numerem jeden jaja zerówki
Jakie eko produkty cieszą się największą popularnością wśród konsumentów? Otóż najczęściej sięgają oni po ekologiczne jaja (63 proc. badanych) oraz warzywa i owoce (po 55 proc.). To na te produkty wydają najwięcej pieniędzy (na jaja - 45 proc. , owoce - 36 proc. i warzywa - 34 proc.). Wśród „zielonych” zakupów często pojawia się także mleko, przetwory mleczne, pieczywo, mąka, wędliny i mięso. Mniej pieniędzy kupujący przeznaczają natomiast na ekologiczne przekąski np. czipsy czy słodycze. Wynika to z faktu, iż osoby dbające o menu, często starają się także ograniczać spożycie cukru.
Jednak struktura produktów wciąż się zmienia. Przybywa np. eko piekarni, które oferują sprzedaż wysyłkową specjalnie zapakowanego pieczywa. Zmienia się także sytuacja z mięsem ekologicznym, bo producenci zaczynają je sami dowozić do klientów. Poza tym zwiększyły się dostawy ekologicznych ryb i przetworów rybnych, odkąd pojawiła się w Polsce możliwość ich certyfikacji. Z danych Stowarzyszenia „Polska Ekologia” wynika, że wyższa jest także podaż eko olejów i eko masła orzechowego. W dobie koronawirusa ciężko też do końca przewidzieć, jak ukształtuje się struktura sprzedaży produktów ekologicznych, głównie z uwagi na zawirowania w sektorze HoReCa i handlu zagranicznym.
- Statystyki z zeszłego roku to już prehistoria – ocenia Bohdan Juchniewicz ze Stowarzyszenia „Polska Ekologia”.